menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

PaardenMEST

Ga naar meest recente reactie

Mandy

Mandy

Ik ben op iets MEER dan de helft van het bereiden van mijn groententuin. Ik heb al een gedeelte volgedaan met aardappelen en wat uitjes. De grond bestaat dus uit (donkerbruin ) zand [ het ziet er niet zo uit als mijn duinzandtuin uit Noordwijk, Ned!!] en een laag compost uit de tuin en aangevuld met enkele handen vol gedroogde koeienmestkorrels.
Nu heb ik opeens een adresje gekregen waar ik as vrijdag paardenmest kan halen, ik weet niet hoe vers of hoe oud!!. Kan ik daar NU nog iets mee doen??
[ In het laatste gedeelte, zo'n 50 m2 komen sperciebonen, snij/ pronkbonen, rode/zwarte/kruisbessen, kool, spruiten enzo. ]
dinsdag 15 april 2008 - 17:49
depauws

Depauws

Mandy
Een zandtuin moet stevig bemest worden want er is veel uitspoeling door de regen omdat zand de voedingsstoffen niet vast houdt.
Ik denk aan een 3-4l kruiwagens voor de rest van de tuin, goed onderwerken en hopen op beter weer.
Groeten
Silvain
dinsdag 15 april 2008 - 18:28
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar liever geen verse mest onder groenten, zoals spinazie, wortels, erwtjes, uien, maar wel mest onder aardappels en dan liever ook nog geen verse mest, maar oudere mest.
woensdag 16 april 2008 - 19:01
Mandy

Mandy

Ik heb vrijdag een aanhanger vol mest gehaald: paardenmest met vlas erdoor. Redeljk droog maar wel vers. [ Het was veel lichter werk dan ik voor ogen had- en het rook ook niet sterk!! ] Ik doe een klein beetje door de voren die ik nog moet omspitten en een beetje meer door de voor waar de runnerbeans moeten komen. De rest bewaar ik voor mijn 3 houten bakken (2.40X1.20) die ik heb gemaakt om te mixen met compost en tuinaarde. Maandag ga ik nog een zelfde hoeveelheid halen, alvast voor het najaar.... ( Ik word nog een echte tuinman/vrouw-- blij met een berg mooie mest)-
zondag 20 april 2008 - 00:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Je bent goed bezig en zo te zien krijg je er net zoveel plezier aan als ik en anderen hier. En ook ik ben steeds weer blij met een berg mooie mest. Dit jaar heb ik ook paardenmest kunnen krijgen met vlasstro erdoor. Mooi spul is dat.
zondag 20 april 2008 - 08:36
mjet

Mjet

Ik kreeg ook paardenmest van een paard dat vlasstro krijgt. Dit heb ik flink onder gemengd in de groententuin. Maar ik heb wel de indruk dat de grond daardoor veel harder wordt en plantgoed heel moeilijk doorgroeit. Ik vind dat dit ook niet echt vruchtbaar is. Persoonlijk vind ik dit momenteel echt geen aanrader.
zaterdag 26 mei 2018 - 06:18
Tuinprins

Tuinprins

Hoeveel mest heb je gebruikt? Meestal doe je wat mest in de voor (vore) tijdens het spitten. Niet te veel, dat is nergens voor nodig. Als de grond 'te hard' is/wordt kan dat erop wijzen dat je teveel hebt gebruikt of dat de grond te droog is.

Paardenmest (met of zonder vlasstro) is van zichzelf niet super vruchtbaar maar voldoende voor de meeste groentes. Beter gebruik je mest die al goed verteerd is en minimaal een jaar oud is.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 26 mei 2018 - 06:41
dannygerrits

Dannygerrits

heb dit jaar chapinion mest gebruik die gestoom is
het resultaat is geweldig
de rozen gaan als gek de viooltjes zijn violen geworden ze zijn dubbel zo groot als anders
volgen jaar in de serre ook wat verwerken
donderdag 16 augustus 2018 - 22:43
abcd1234

Abcd1234

is het schone paardemest?, vaak worden paarden geholpen met medicijnen en die komen dan ook in de mest, dus daar moet je goed op letten, en verder zitten er heel weinig werkende stoffen in , het is wel goed om de grond wat losser te maken vooral als de mest goed verteerd is, succes er mee, gr jan
dinsdag 30 oktober 2018 - 09:21
Petrus 53

Tekst aangepast

Petrus 53

Heel goed gedaan Danny en dat is ook beter voor je groente of plantentuin en zeker als die gestoomd is heb je ook geen last meer van sommige onkruid wat er anders uit groeit.
En de planten of groenten die je erop zet doen het zeker twee keer beter.
zondag 11 november 2018 - 18:42
dannygerrits

Dannygerrits

heb gelezen dat dat het beste is wat er bestaat , dat zie ik ook aan de groente heb paprikas van 15 cm lang van de gewoone soort en buter nut van 2.5 kg gemiddeld en spaanse pepers moet ik ookj niet meer zetten de eerst volgende 4 jaar de opbrengst van 3 planten
woensdag 14 november 2018 - 19:11
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).