Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb al een aantal keer gelezen dat je bij bepaalde groeten zoals tomaten, komkommers en dergelijken best een omgekeerde fles in de grond plaatst om daarin water te doen. Ik wou dat nu ook eens proberen, maar ik vraag me af of je dan best gewoon de dop van de fles doet of een paar kleine gaatjes in de hals van de fles maakt voor je die in de grond steek.
Ik doe de bodem van de fles eraf en ook de dop.
Ik steek hem goed diep naast de tomatenplant.
Ik giet, met dit weer om de twee weken, is het warmer dan eenmaal per week.
Groetjes
Ann
Ik heb zo'n waterpistool (hoe noem je zo'n ding?) in de serre hangen en die zet ik op 'flat'. Dat zijn allemaal gaatjes op een horizontale lijn en zo besproei ik enkel de voet van de plant. Makkelijk!
Ik heb ergens gelezen dat water geven in zo'n fles niet zo'n goed idee is,
het zou de oogst met 10% verminderen.
De tomaten gaan daardoor geen diepere wortels kweken en houden enkel oppervlakkige wortels.
Of het waar is ????
Maar ik wou het toch ff doorgeven
Ach, ik geloof niet echt in een sluitend advies over water geven, mijn ervaring is dat je met dagelijks kleine giften nooit gebarsten tomaten krijgt, met wekelijks een grote gift wel.
Bij mij geeft dat grotere tomaten. Een wat minder groot/diep wortelgestel heeft dan weer het voordeel dat je minder afhankelijk bent van de regenval buiten, vroeger kreeg ik steeds gebarsten tomaten na een regendag, nu heeft dat veel minder invloed.
Voor meloenen zijn regelmatige kleine giften dan weer een must.
De watergeefmethode met een fles pas ik al jaren toe (circa 20 jaar). Ze is uitstekend geschikt in het begin van het seizoen. verminder het water geven en bouw af tegen half juni. Wees gerust... mijn tomaten zijn prima geworteld. Ik laat de flessen wel met de hals in de grond zitten... In periodes van grote droogte is het een prima wijze van zuinig en efficiënt bewateren...
ik heb ook flessen ingegraven, de dop eraf en een aantal grotere gaten 'onderweg' geboord. Eénmaal per week krijgen ze ongeveer een fles water (soms ook minder want ik moet mijn water nogal ver kruien en door de regen doe ik da nie zo graag )