Wel, blijkbaar hadden we tot in de jaren '70 geluk, toen hadden we enkel de A1 variant van de schimmel en die overleefde de winter niet (had levend plantenmateriaal nodig van de aardappelgroep om te overleven). Toen zijn er nogal wat aardappelen van buiten Europa binnengekomen en daar hebben we gratis en voor niks A2 bij gekregen. Op zich nog geen probleem, tot A1 en A2 de liefde bedrijven want daaruit komen dan oosporen die wel de winter kunnen overleven, hun velleke is zelfs geschikt om enkele jaren in de grond te overleven. Spreek ik mezelf nu niet tegen ? Nie echt, blijkbaar hebben ze in Engeland toch nog niet zoveel van die schimmelsex opgemerkt. Als je daarnaast het stapeltje argumenten legt dat je toch nooit je perceel 100% zuiver krijgt (je vergeet altijd wel de allerlaatste aardappel te rooien, er valt altijd al wel eens een tomaat op de grond, ...), dat je dan ook nog eens al je buren zover moet krijgen om alles minstens zo zuiver te doen, dat je bij het verplaatsen van die zieke planten al wel wat schimmelpluis helpt verhuizen, de sporen jaren kunnen overleven in de grond,... dan lijkt me dat we toch altijd aangewezen zullen zijn op preventie in de ruimste zin van het woord : op zoek gaan naar resistente rassen, planten droog houden (luchten, niet spatten bij gieten, ziekte niet helpen overdragen bij onderhoud,...) tot soms extra spuiten. Goed verwerkte thuiscompost is niet meer en niet minder dan het zwarte goud, ik blijf de kriebels krijgen van de compost van de compostbedrijven (gft compost nog meer dan groencompost) ook al blijf ik extra compost aanvoeren (want we hebben toch altijd te weinig, niet ?). Ik denk dus dat het risico dat ik neem 'bescheiden' is, maar daar komen dan wel alle voorzorgsmaatregelen bij : niet lui-composteren, niet te lui in de serre
Maar als het regent in de serre, dan kan ik mijn planten ook niet droog houden he. Maar de deuren van de serre gaan praktisch nooit dicht en sinds ik dat doe scheelt het enorm in het optreden van de ziekte.
Buiten was er dit seizoen weer weinig aan te doen vrees ik. Akkoord ik zie in sommige tuinen nog wel wat tomaten buiten staan in 'blakende gezondheid' maar ik weet ook hoe vaak de spuit daar voorbij komt en ik heb voor mezelf besloten om het niet op die manier te doen. Ze doen me geen plezier met tomaten van die planten
Ik maak me meer zorgen om de kleur van mijn tomaten dit jaar