Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Sinds ik vorig jaar verhuisd ben heb ik een enorme moestuin ( denk 30 meter lang) Maar deze stond vol met onkruid. Ik heb delen vrij kunnen maken om te planten maar ik kan er niet tegen wieden.
Voor volgend jaar wil ik graag een tuin die makkelijker te bewerken is zodat ik het alleen nog bij hoef te houden.
Nu hoefde ik me maar om te draaien en de hele tuin stond weer vol,
Wat bloeit er zoal vervelend te zijn
oost indische kers ( heel mooi maare te veel)
pispotje
distels
kleefkruid
iets met rode stengels groene bladen kan heel hoog worden en je trekt het eruit en het staat er weer
plant met kleine paarse bloemen en enorme bladen, heb ik er ook al honderd keer uitgehaald maat komt steeds terug.
etc etc
help...
Wat kan ik nu doen om het probleem een beetje in te tomen?
voor die woekeraars zal wel iemand anders je helpen, maar wat betreft de OostIndische kers...
Dat is een eenjarige die zichzelf uitzaait, waardoor het lijkt dat hij elk jaar terugkomt.
Het is een eetbare, gezonde plant (bevat zelfs antibiotica)!
Blaadjes versnipperen in een groen slaatje en garneren met een, ook eetbaar, bloempje!
Verder is het een zeer goede bodemverbeteraar . Gewoon mee de grond inspitten !
Ideaal ook om trieste hoekjes mee te vullen, zijn frisse bladeren en de felgekleurde bloemen fleuren elk hoekje op.
Bovendien vraagt hij helemaal geen zorgen, hij is overal en met alles content.
Als je er echt teveel hebt, kan je misschien eens proberen zijn zaden (erwten) een keertje zoveel mogelijk weg te rapen. Dat zal al heel wat schelen!!
Hier op het tuinforum zitten verschillende amateurs voor die zaden!!
Persoonlijk ben ik er ook een fervent bewonderaar van, zoals je al wel begrepen hebt! [afbeelding verwijderd niet-https]
ik vind ze zelf ook erg mooi, en mijn konijnen zijn er gek op. Maar ze zijn zo dominant. Ik denk dat ik zo maar erwtjes ga rapen dan, dus als er liefhebbers zijn.
En natuurlijk mogen er ook een paar blijven maar alleen waar ik ze wil en niet tussen mijn aardbeien boerenkool etc
Spijtig genoeg kan ik je niet helpen gezien ik ook met een groot probleem zit op gebied van onkruid, namelijk ik geraak niet van mijn harig knopkruid verlost.Ieder jaar staat het erdaar weer groen en gezond terug.Na het planten van de aardappels.tijdens de groei en na het rooien van de aardappels en eender ander gewas staat het erweer vrolijk en blij in lente zomer en herfst.Het enige voordeel (?) dat het heeft is dat het de grond goed los en luchtig maakt.Maar dit is een héél magere troost.
Als leek zou ik het zo aanpakken:
Schoffelen en het onkruid wegharken.
en dan groenbemester (facelia) zaaien.
Op het einde van de winter alles omspitten.
Ik zal even laten zien hoe groot mijn probleem is (onkruid 7 mtr x 60mtr)
Maar klinkt wel goed en vind de paarse bloempjes erg mooi, maar denk je dat er dan geen onkruid meer door heen komt? Want alle dingen die ik to nu toe gezaaid heb heb ik nooit meer terug gevonden
Spijtig genoeg kan ik je niet helpen gezien ik ook met een groot probleem zit op gebied van onkruid, namelijk ik geraak niet van mijn harig knopkruid verlost.Ieder jaar staat het erdaar weer groen en gezond terug.Na het planten van de aardappels.tijdens de groei en na het rooien van de aardappels en eender ander gewas staat het erweer vrolijk en blij in lente zomer en herfst.Het enige voordeel (?) dat het heeft is dat het de grond goed los en luchtig maakt.Maar dit is een héél magere troost.
JAAK
ik vond dit stukje over je onkruid misschien heb je er wat aan:
Vogelmuur en knopkruid.
Deze planten groeien op plaatsen waar veel organisch materiaal in de bodem zit.
De bodem heeft een goede structuur. Bij een goede bemestingstoestand komen deze soorten niet al te veel voor. Is uw tuin overwoekerd door bijvoorbeeld vogelmuur dan is er te veel mest op de tuin gebracht. Overigens wordt vogelmuur in stand gehouden door mechanische storing, door schoffelen dus.