Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
hallo, ik heb in het aardbeien bed enkele planten staan die niet groeien, ze zien er gewoon slecht uit, nu werd mij verteld dat er vermoedelijk aaltje in zit, wie heeft hier ervaring mee?, en wat kan ik daar aandoen?, er komen wel vruchtjes aan , maar die blijven heel klein en hard( niet te eten), extra bemesten helpt niet, misschien is er een bestrijdings middel?, bedankt alvast, grtes jan tuin
Hoi Jan,
ondanks het feit dat ik aardbeien in de tuin heb staan kan ik je hier geen antwoord op geven.
'k weet niet hoe oud en hoelang je planten zijn en hoelang ze op dezelfde plek staan... mijn oudste planten zijn hooguit drie jaar en na het verwijderen hiervan komt er op dezelfde plaats - minimaal 4 jaar- geen aardbei meer te staan.
Zijn het soortechte planten die je hebt of heb je ze zelf opgetrokken uit zaailingen?
ik gebruik zelf geen bestrijdingsmiddelen tenzij zelf gemaakt (bijv brandnetelgier)
Maar.. volgens mij zijn hier mensen op dit forum die veel meer verstand van aardbeien hebben en die kunnen je nog verder op weg helpen om van jou probleem af te komen.
Ik zou het wel weten wat ik met die paar planten deed. Ik spitte ze er uit en keek of er inderdaad aaltjes inzitten. Misschien vind je wel een andere oorzaak. En zet er in het najaar maar een jonkie in.
Hoi,
Kijk eens naar de wortels als er aaltjes te zien zijn. Wel de aaltjes zelf zal je niet zien, maar wel de schade. Dat zijn verdikte wortels, alsof die verstopt zitten en dus opzwellen.
Maar kleine en harde vruchten doen me eerder aan een schimmel denken hoor.
Ook zou het mogelijk kleinbladigheid virus kunnen zijn. Als de planten op zich maar heel kleine blaadjes hebben dan kan dat het ook zijn. Dat virus wordt vooral overgebracht door sapzuigende insecten (bladluis). Dus eerst een beetje onderzoek doen. Bij aaltjes heb je vaak plekken i.p.v. enkel planten die het niet goed doen. Maar aan virus ziekten opzich is niets te doen. Planten die het hebben verwijderen om verdere verspreiding te voorkomen.
Bij mij blijven ze maar een jaar staan. Als de vruchten eraf zijn haal ik voor 20 juli de uitlopers eraf en zet die op een andere plaats. Eens in de zes jaar komen ze weer op de plek terug. Op die manier houd je gezonde planten. Deze planten heb ik al vanaf 1991.