menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kan dit vervolg

Ga naar meest recente reactie

maxime

Maxime

bedankt voor de antwoorden.
hoe kan ik ze dan omzeilen?
wat doen jullie tegen slakken?
moet ik strooien, vallen zetten, ...?
maak ik met strooien mijn plantjes niet kapot.
Bij aveve zeggen ze dat dit strooien al moest gebeurd zijn.
Wat bedoeling is om te planten, zijn pijpajuin, veldsla en klimboontjes.
Alles hulp is welkom, eerste jaar dat ikzelf plant.

merci, max
woensdag 25 maart 2009 - 17:01
Rita1960

Rita1960

Hoi Max,

'k ben bang dat je de slakken niet kunt omzeilen. Wat ik doe is regelmatig op slakkenjacht gaan...
Met een potje en het liefst 's morgens vroeg als het nog vochtig is van de dauw (of regen) op jacht.. en dan heb ik de mogelijkheid ze "los" te laten aan de overkant van de straat. Alwaar een of twee lijsters er een heerlijke maaltijd aan hebben.
Strooien met gif doe ik niet.
Misschien kun je ook een omgeving creëren waar padden en egels zich welkom voelen.. dit zijn ook fervente liefhebbers van slakken. (kippen en eenden ook trouwens).

Kijk ook eens naar planten waar slakken een hekel aan hebben... die om je veldsla heen zetten en dan kun je de overlast ook wat beperken.

groetjes,

Rita
woensdag 25 maart 2009 - 18:27
maxime

Maxime

danke je Rita voor de hulp,
zal kijken wat ik met een egel kan doen.
heb nml aardbeien staan, wil niet dat ze die opeten.
een egel eet vruchten maar niemand is specifiek over de welke vruchten die ze eten. padden is uitgesloten, we hebben een zwemvijver, in de warme dagen zou ik daar nog van willen genieten. wat kippen betreft maken ze alles kapot van gewassen. wat ook de bedoeling niet is.
ik laat nog iets weten, Max
donderdag 26 maart 2009 - 12:00
Rita1960

Rita1960

Hoi Maxime,

ik heb ook een egel in de moestuin en ook aardbeien maar ik heb niet de indruk gehad dat de egel in de aardbeien heeft zitten te eten. 'k had meer last van kraaien, duiven en merels die de aardbeien ook errug lekker vonden...
Padden zitten er ook bij de moestuin en in de omtrek is geen vijverwater te bekennen wel een droge sloot in de zomer.

groetjes,

Rita
donderdag 26 maart 2009 - 17:23
Eve

Eve

Wij vangen rond deze tijd van het jaar honderden slakken met biervallen - ijskreemdozen ingraven tot de rand en met goedkoop bier vullen. De slakken komen op de gist af en verdrinken. Daarmee beginnen vanaf februari.
In de lente na het planten 's avonds op jacht gaan met een emmer en ze een groot eind weg achterlaten.
De rest van het seizoen wat strandzand rond plantjes strooien en regelmatig bijvoegen, daar kruipen ze niet over.

Onze groentetuin is afgezet, de egels kunnen er niet in

Veel succes,

Eve

vrijdag 27 maart 2009 - 13:20
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).