Adrienne,
Dat is lief van je!
Ja Ines dat is zeker erg.
André en Fons toch nog vraagjes!
Hieronder enkele citaten van websites.
Tip: Zelf zaad winnen is erg moeilijk en onbetrouwbaar, hybride soorten bevatten soms nauwelijks de originele "genen" en worden ook vrij snel gekruist met andere families. (zijnde pompoen, komkommer, ...).
De bloemen van courgette zijn éénslachtig, dus ofwel mannelijk ofwel vrouwelijk. Courgettes zijn éénhuizig, dit betekent dat zowel mannelijke als vrouwelijke bloemen op dezelfde plant voorkomen.
De bloemen zijn gesteeld en ontstaan in de bladoksels. Voor bevruchting moet stuifmeel van de mannelijke bloemen op de stampers van de vrouwelijke bloemen worden overgebracht. Doorgaans zorgen bijen voor de vruchtzetting.
- Zet geen courgettes in de buurt van sierkalebassen. Er kan dan kruisbestuiving optreden, waardoor de vruchten van de courgette niet eetbaar zijn
MIJN VRAAG:
1) Als nu het zaad en bijgevolg het plantje wel raszuiver was, doch de bloem wordt bestoven via kruisbestuiving van bv. een sierpompoen. Wat soort vrucht krijg je dan ?
a) blijft dat sowieso een courgette met normale smaak
b) wordt het een courgette doch met slechte smaak
c) wordt het een sierpompoen met smaak van courgette
d) wordt het ALTIJD een gedrocht
Nu ik heb niks sierpompoenen, kalebassen of what so ever in den hof
Wel komkommers. De komkommers zijn echter goed van smaak.
Ik versta er echt niks van!
En waarom aan dezelfde stuik de één wel goed van smaak en de andere niet, dan moet het toch eerder met de bestuiving te maken hebben, dan met het zaad??? Niet?
Groetjes,
Leen