menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witziekte ijsbergsla

Ga naar meest recente reactie

VoorBoerEnTuinder

VoorBoerEnTuinder

Voor de tweede keer op rij is mijn ijsbergsla getroffen door de zogenaamde witziekte.

Telkenmale staan de plantjes een tweetal weken in de grond. Ze staan nochtans op ruime afstand van elkaar en de wind kan er makkelijk aan om ze 'droog' te blazen. Een eerste maal begonnen de bladeren te verkleuren na een fikse regenbui. Eergisteren dook de verkleuring opnieuw op bij de nieuw geplante ijsbergslaplantjes.

Ik weet dat het beter is ze 's morgens water te geven omdat de plantjes dan sneller opdrogen, maar ik heb ze al enkele keren noodgedwongen 's avonds moeten water geven. Kan hier de oorzaak liggen? Ik kan er evenwel toch niet met een haardroger gaan bijzitten telkenmale het regent of ik ze water heb gegeven.

Wat doe ik verkeerd?

Bestaan er ook meeldauw resistente ijsbergslaplantjes of zaaisel?

dank bij voorbaat

Op hoop van zegen en wat regen, met vriendelijke groet
VoorBoerEnTuinder

[afbeelding verwijderd niet-https]

maandag 25 mei 2009 - 10:15
hugo

Hugo

Nabucco, Saladin, Dublin zijn soorten die vrij goed tot helemaal resistent zijn tegen witziekte,, best is ook de planten niet te overgieten maar aan de voet water te geven,, ikzelf kweek al mijn sla in potten en geef enkel water in een schotel onder de pot

groetjes
maandag 25 mei 2009 - 15:06
VoorBoerEnTuinder

VoorBoerEnTuinder

Dank Hugo,

Ik had ook gelezen dat de planten aan de voet water te geven het beste was, maar euh... als het regent.... wat dan?

Wat moet ik me voorstellen bij een pot?
Ik bedoel: hoe groot moet, mag die pot zijn? Ik veronderstel niet te groot vermits de wortels aan het water moeten kunnen dat enkel via onder de pot binnenkomt.

Zijn Nabucco, Saladin, Dublin ijsbergsla's die gezaaid worden?

Nu was ik de kleine plantjes gaan halen bij een Aveve hier in de buurt.
maandag 25 mei 2009 - 16:20
hugo

Hugo

kan je inderdaad in zaad kopen,, voor teelt in potten gebruik ik 1,5 à 2 literpotten, en vullen met gewone potgrond

maandag 25 mei 2009 - 19:16
VoorBoerEnTuinder

VoorBoerEnTuinder

Dank Hugo,

Blijven die potjes groot genoeg of moet de sla nog eens verpot worden naar groter exemplaren?

Als ik nu één van de voornoemde ijsbergsla's zaai wanneer mag ik dan zo ongeveer mijn eerste oogst verwachten?
Of kan ik beter opnieuw plantjes gaan halen en ze in dergelijke potten zetten wil ik deze zomer nog eens van mijn eigenste ijsbergsla proeven?

Ik heb gisteren de aangetaste bladeren verwijderd.
Zou ik beter heel het plantje weghalen om uitbreiding te vermijden?

Veel vragen van een beginnend VoorBoerEnTuinder
maandag 25 mei 2009 - 20:26
Thanja

Thanja

Ik zaai de ijsbergsla Saladin en ik heb tot nu toe nog geen problemen gehad met deze soort. Ik vind wel dat het lang duurt voordat ze een stevige krop vormt. IJsbergsla heeft iets langer nodig dan een gewone kropsla. Reken op minstens 10 weken van zaai tot oogst. Je kunt natuurlijk altijd eerder oogsten, maar dan heb je geen krop, maar losse bladen.

maandag 25 mei 2009 - 21:34
VoorBoerEnTuinder

VoorBoerEnTuinder

Thanja,

Kweek jij je sla in volle grond of in potten?
maandag 25 mei 2009 - 21:36
Thanja

Thanja

IJsbergsla kweek ik in vollegrond. Kropsla teel ik heel vroeg en heel laat in het seizoen in potten in de koude kas.

dinsdag 26 mei 2009 - 10:01
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).