menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Broccolie valt om

Ga naar meest recente reactie

garfield

Garfield

Er vallen bij mij enige koolplanten om. Er zit dan bijna geen wortel meer aan en ik zie kleine wormpjes. Ik ben al heel blij dat ik geen knolvoet meer heb maar nu gaat het de andere kant op. In plaats van te dikke wortels geen wortels meer. En is er wat aan te doen.
zaterdag 13 juni 2009 - 10:30
Jorg

Jorg

Zou het koolvlieg kunnen zijn. De larven leven op en in de wortels. De wortels worden aangevreten waardoor de bladeren van de koolplant grijs worden, waarna ze afsterven.

Preventief koolkragen toepassen.

Chemische bestrijding nexion voor het zaaien verwerken in de grond.

Bron: (het grote moestuinboek, hans van den bosch) heel oud boek dus er zijn misschien nieuwe manieren voor bestrijding (vooral het chemische middel zou wel eens vervangen kunnen zijn).
zaterdag 13 juni 2009 - 11:28
garfield

Garfield

Zou het koolvlieg kunnen zijn. De larven leven op en in de wortels. De wortels worden aangevreten waardoor de bladeren van de koolplant grijs worden, waarna ze afsterven.

Ik was er al bang voor, maar voor koolkragen is het nu al te laat. Is er nog een behandelmethode of zal het aantal planten wat gaat sneuvelen laag blijven?
Ik zie namelijk niemand op het volkstuincomplex koolkragen gebruiken.
zaterdag 13 juni 2009 - 12:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Dit jaar zal het afwachten zijn wat de schade zal zijn. Koolkragen om grote planten leggen zal vrij lastig gaan. Zijn ze nog klein, dan kun je dat proberen. Misschien helpt Spruzit spuiten aan de voet nog. Volgend jaar kun je kiezen om er anti-insectengaas erover te doen.
zaterdag 13 juni 2009 - 12:54
garfield

Garfield

Het spuiten met Spruzit kan ik nog wel proberen. Volgend jaar zal ik dan maar koolkragen gaan maken. Insectengaas lijkt me eerlijk gezegd niets. Dat heb ik nu over de wortelen. Die willen maar niet groeien, omdat ze te weinig licht krijgen.
Ik heb vanmorgen eens rondgekeken. Ik zie meer slappe koolplanten bij anderen.
In ieder geval bedankt voor de tips.
zaterdag 13 juni 2009 - 15:32
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat zijn de larven van de wortelvlieg, die je onderaan de planten vindt. Mijn wortels groeien goed onder het anti-insectengaas. Ik had ook koolrabi onder dat gaas en heb helemaal geen last gehad van de koolvlieg. Koolkragen vind ik lastig, omdat er altijd weer onkruid net onder vandaan komt.
zaterdag 13 juni 2009 - 17:12
Jorg

Jorg

Ik gebruik ook anti-insectengaas over mijn kool. Groeien goed en geen last van plagen. Hoeft ook nog niet eens lelijk te zijn als je een fatsoenlijke constructie maakt.
zaterdag 13 juni 2009 - 20:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).