menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kerstomaat met gele bladeren

Ga naar meest recente reactie

jufnaatje

Jufnaatje

Lieve allemaal,

Ik heb al een topic gezien waarin gesproken werd over bruine bladeren. Misschien is het wel hetzelfde probleem hoor. Maar ik wilde het toch vragen.

Onze kerstomatenplant heeft onderaan (en alleen onderaan) gele bladeren. De bladereb zijn niet droog, maar dus wel geel. De rest van de plant is mooi groen.

Kan iemand mij zo zeggen wat dit is? Ik kan (als nodig) een foto plaatsen (vanavond dan).

Is de plant nog te redden??
En hoe?

Alvast bedankt!
vrijdag 19 juni 2009 - 08:49
Pieter

Pieter

Staat je plant in pot of in de vollegrond? Mij lijkt dit op het eerste zicht een magnesiumgebrek, maar zonder foto en gedetailleerde info is dat moeilijk met zekerheid te zeggen.
vrijdag 19 juni 2009 - 13:18
jufnaatje

Jufnaatje

Ik zal vanavond een foto plaatsen.
Hij staat in een grote pot. Ik heb natuurlijk ook een beetje gegoogled. Heb het idee dat bijmesten zou moeten helpen?

Moet ik die gele bladeren eraf halen?

Alvast bedankt voor je reactie Pieter!
vrijdag 19 juni 2009 - 13:52
JovanDreumel

JovanDreumel

Tomaten hebben een behoorlijke potmaat nodig en anders hebben ze gemakkelijk ergens tekort aan. Soms ook teveel (zouten). In een kleine pot schommelt dat teveel en men noemt dat ook wel "potziekte". Zet ze in een grote pot van minimaal 25 cm doorsnede met goede grond. De gele bladeren onderaan kun je gerust verwijderen. En eventueel ook andere niet gezonde bladeren.
vrijdag 19 juni 2009 - 19:17
jufnaatje

Jufnaatje

Wat een boel lieve mensen toch op dit forum die deze absolute beginner willen helpen

De pot zou groot genoeg moeten zijn denk ik. Ik heb wat tomatenmeststof erbij gedaan en de gele bladeren eraf gehaald. En toen ik dat aan het doen was zag ik dit hieronder... (kleine tomaatjes!!! Mijn week was goed! )

Fijne zondag!

Groenten

zondag 21 juni 2009 - 12:30
jufnaatje

Jufnaatje

Nou, we hebbende eerste die rood wordt hoor!

Mijn vraag is: is er een bepaald moment dat je hem kan/mag plukken? Of gewoon als je vindt dat hij rood genoeg is?

Thanks!
vrijdag 17 juli 2009 - 10:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Lekker rijp laten worden aan de struik
vrijdag 17 juli 2009 - 10:59
Thanja

Thanja

En als ze rijp zijn, laten ze gemakkelijk los. Als je er best hard aan moet trekken, kun je hem nog wel laten zitten om nog verder af te rijpen.

vrijdag 17 juli 2009 - 14:56
JovanDreumel

JovanDreumel

Maar bewaar ze niet in de koelkast, dan gaat de smaak eraf. Opeten!! of verwerken. Wij doen er veel in de diepvries, die dan door het jar heen in de soep verwerkt worden.
zaterdag 18 juli 2009 - 09:00
Eve

Eve

Doet ge er iets mee voor ze in die diepvries gaan? Moeten de pitten eruit?

Eve
zaterdag 18 juli 2009 - 18:15
JovanDreumel

JovanDreumel

Dan worden ze heel even gekookt en worden ze door de passe vite gedraaid. Daar blijven de pitjes vanzelf achter.
zaterdag 18 juli 2009 - 19:59
Rudolfke

Rudolfke

Heel interessant. Ik heb hier ook tomaatplantjes staan, in een pot. Die heb ik eens zo gekocht in een doe-het-zelf zaak, de pot, met de grond in een zakje, en de zaadjes in een ander zakje. Tot mijn grote vreugde is dat echt beginnen groeien en nu heb ik ook reeds enkele weken de eerste groene tomaatjes

Maar bij mij ook gele bladeren. Bijmesten en in een grotere pot zetten is dus de boodschap?
Wanneer mag dat verpot worden? Of doet dat er niet toe?

Kunnen trouwens gewoon de zaadjes uit een tomaat geplant worden, of moet er eerst iets speciaals mee gedaan worden ??

Fotootjes:

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 juli 2009 - 18:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Kijk tomatenplanten groeien hard en dan hebben ze ook de pot snel doorworteld. Ze overpotten in een grotere pot kan wel, maar het resultaat van verbetering kan toch wel een week gaan duren. en dan zul je zien, dat de nieuwe blaadjes weer gewoon groen zijn.

De zaadjes van de tomaat kun je er uit halen en dan in een theezeefje schoonspoelen (kan ook in de mond), dan te drogen leggen op een ovenpapier en dan regelmatig bewegen om vastplakken te voorkomen. Die zaden hebben een tijd rust nodig en kunnen volgend jaar weer gebruikt worden. Droog en koel bewaren.
maandag 20 juli 2009 - 19:24
Thanja

Thanja

Ik gebruik een andere methode, zodat de slijmzakjes (kiemremmers) om de zaden ook verdwijnen. Ik hou dons-achtige zaden over, die het jaar erna goed ontkiemen.

maandag 20 juli 2009 - 19:44
JovanDreumel

JovanDreumel

Hoe doe je dat dan?
maandag 20 juli 2009 - 21:33
Thanja

Thanja

Op deze pagina vind je de manier, zoals ik dat doe:
http://www.tuinadvies.be/winnen_tomatenzaden.htm

maandag 20 juli 2009 - 22:17
JovanDreumel

JovanDreumel

Nu schiet me nog te binnen, dat het drogen beter gaat op ovenpapier, omdat de zaden daar niet aan vast plakken. Er bestaan dus wel 2 manieren. Dan kan men kiezen.
maandag 20 juli 2009 - 22:30
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).