menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn courgetteplantjes breken af door de wind

Ga naar meest recente reactie

Fonz

Fonz

Ik heb vorige week mijn courgettepalntjes van circa 10-15 cm uitgeplant in volle grond. Bij de minste windstoot beginnen ze echter in het rond te draaien zodat de steel een knik krijgt en de plantjes na een paar dagen afsterven. Hoe kan ik dit vermijden, moet ik ze ondersteunen of iets dergelijks?
zondag 6 juni 2010 - 13:15
cetinel

Cetinel

waarschijnlijk zijn je plantjes niet afgehard?? daardoor zijn ze sneller kapot..mischien gelijk bij het planten al een stokje bijsteken waaraan je ze vastzet.
na een tijdje zouden je plantjes sterk genoeg moeten zijn.
zondag 6 juni 2010 - 15:51
Fonz

Fonz

Afharden, hoe doe ik dat? Newbie hier
zondag 6 juni 2010 - 18:40
cetinel

Cetinel

afharden doe je door je plantjes(die je binnen gezaaid hebt) regelmatig buiten te zetten waardoor ze kunnen wennen aan de buitentemperaturen en sterker worden zodat de overgang niet te groot is wanneer je ze in vollegrond zet
als je kant en klare plantjes koopt zijn dit ook vaak "kasplantjes" en als je die direct in de grond zet heb je ook wel kans dat het niet o goed loopt.
aangezien we al juni zijn is de kans op nachtvorst allang geweken,maar als je inderdaad van die slappe binnenplantjes hebt en er komt es een flinke windvlaag....
heb je nog plantjes over,of kocht je ze telkens?? bij aankoop ook opletten dat je toch een redelijk stevig plantje meeneemt.
en eventueel dus inderdaad vastzetten aan een stokje of zo om te beginnen.
veel succes,ik heb vandaag mijn pompoen uitgeplant(om te profiteren van de regen,hoef ik minder te gieten tot ze weg zijn)
een uchiki kura en een patisson,de gewone oranje had ik eerder al uitgeplant.

regenachtige groeten uit het waasland.
maandag 7 juni 2010 - 00:38
Fonz

Fonz

Ik heb ze zelf gekweekt, maar heb er al terug nieuwe gezaaid, hopelijk is dit niet te laat.
Bedankt voor je uitleg.
maandag 7 juni 2010 - 08:05
cetinel

Cetinel

heb je ze weer in potjes gezaaid?? je kan ze nu gewoon ter plaatse zaaien hoor.
maandag 7 juni 2010 - 11:18
Fonz

Fonz

Ik heb ze gewoon ter plaatse gezaaid nu, ik neem aan dat ze zo wel sterk genoeg worden zonder er veel aandacht aan te besteden?
maandag 7 juni 2010 - 13:47
cetinel

Cetinel

yep nu gewoon wachten tot ze vanzelf groeien(opletten voor slakkenvraat!)
maandag 7 juni 2010 - 14:18
Muis

Muis

Ik heb altijd begrepen dat de courgette op een beschutte plek moet staan en dan beschut voor de harde wind. Ik heb mijn courgette vorig jaar binnen gezaaid en eind april naar buiten gedaan. Ik heb een balkon en ik heb de plant tegen het muurtje aangezet waar wel de warmte en wat zon is maar beschut tegen de wind. Dat is prima gegaan.

Groet Muis
vrijdag 11 juni 2010 - 13:16
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).