menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bonen gaan niet goed

Ga naar meest recente reactie

pthomass

Pthomass

Zo, we gaan eens het eerste probleempje hier posten...

Een tijdje geleden heb ik boontjes gezaaid in volle grond. Na ongeveer een week kwamen de eerste kopjes al kijken. Nu, ongeveer 3-4 weken later is ongeveer 1/10 uitgegroeid met een aantal blaadjes. Een relatief groot deel staat met steeltje boven de grond, maar voor de rest niets meer eraan. Het overige is al helemaal weggekwijnd.

Daarnaast heb ik (met 1 week verschil) ook wat boontjes opgekweekt in de garage achter een raam en in bakjes met universele potgrond. Na ongeveer 1,5 weken heb ik die buitengezet en na afgelopen weeken is de grootste boontjesstruik 2x groter dan die wat in volle grond staan. Het verschil is aanzienlijk.

Buurman (ik zelf ook hoor) denkt dat ik veel te veel water gegeven heb aan die in de volle grond, waardoor die zijn gaan rotten hetgeen de groei enorm belemmerd heeft. Zels diegene die wat sterker waren, hebben toch hun klap gehad met dat overtollige water.

Kan dit effectief enkel door water komen, of kan het zijn dat mijn grond zelf daar ook iets mee te maken heeft? Ik heb ook gaatjes in mijn blaadjes (volle grond). Die wat aan de garage in bakken staan, zijn onbeschadigd.

Iemand die wat aanwijzigingen of tips kan geven?

Daarnaast ook dit:
Aveve heeft een zaaikalender op zijn site staan. Bestaan er ook van die kalenders waarop staat, (veel/weinig water, veel/weinig zon,...)
maandag 7 juni 2010 - 14:14
cetinel

Cetinel

waarom geef je water aan je boontjes die in vollegrond staan?dat is niet nodig.
gaatjes in je bladeren kan zijn doordat de slakken eraan vreten.
ik denk dat je probleem inderdaad door teveel water was...
boontjes moet je planten na half mei,anders is er kans op nachtvorst en daar kunnen bonen ook niet tegen.
maandag 7 juni 2010 - 14:17
Koeier

Koeier

Heb je ook bepaalde dieren op de tuin zoals houtduiven of eenden? Op mijn tuin heb ik deze wel rondlopen en als je niet oppast eten die de groeipunten uit de boontjes. Wat overblijft is dan alleen een stokje dat niet verder kan groeien omdat het geen groeipunt meer heeft.
Meestal als je te veel water geeft heb je grote kans dat de boontjes helemaal niet boven komen maar wegrotten in de grond. Ik hoop dat het gaat lukken!!

Gr Erik
maandag 7 juni 2010 - 14:37
pthomass

Pthomass

als ik jullie opmerking lees, vrees ik echt dat het vocht was. Ik heb echt wel teveel water gegeven. We hebben wel duiven zitten, maar er zitten netten over de boontjes. Dus dat zou geen kwaad mogen.

Inzake "hoeveel wateren", bestaat daar een document van of zo? Of wat is de stelregel in deze?
maandag 7 juni 2010 - 17:19
Rita1960

Rita1960

in de volle grond te veel water? nee, niet wat ik denk... te koud in combinatie met te veel water in de volle grond.. lijkt me meer het probleem..
en bonen in de volle grond met een net erover.. en geen bonen meer.. (woel-)muizen..

groetjes,

Rita
maandag 7 juni 2010 - 19:22
Methos

Methos

Denk eerder aan de bonenvlieg. De maden vreten aan de kiemende bonen. Ze eten bij voorkeur de eerste kiemende blaadjes op die zich tussen de zaadlobben ontwikkelen, waardoor enkel nog een stompje bovenkomt. Dit jaar had ik er ook veel last van. Heb tweede keer moeten zaaien, in potjes in de serre om het probleem te voorkomen.

Google maar eens op 'bonenvlieg' en bekijk dan de afbeeldingen. Waarschijnlijk ga je een bekend beeld zien.
woensdag 30 juni 2010 - 21:57
pthomass

Pthomass

Die bonenvlieg, ik heb eens gezocht op internet, en ik moet zeggen dat die mij bekend voorkomt.

Let me explain...


Ik heb ruccola staan en die is nu allemaal bloemetjes aan 't krijgen. Op die bloemen zitten nogal wat veel vliegen die lijken op die bonenvlieg. Ze hebben een grijzig achterlijf.

Nu, wat is er vreemd aan?

Ze zijn allemaal dood... Die hangen gewoon aan die bloemen. Net alsof die zijn gaan zitten en ...pfff... gedaan.

Iemand enig idee? Want heb ze al eens afgehaald van die bloemetjes, maar de dag erna hangen ze weer vol...

Of is ruccola een of ander gif?
vrijdag 2 juli 2010 - 12:17
Claudia69

Claudia69

Dat beestje moet hier ook actief zijn, ofwel zijn het weer die ****duiven geweest, want bijna alle boontjes die ik in volle grond gezaaid heb, zijn eraan. Dik balen en voor de zekerheid maar nieuwe zaaien in potjes. Hopelijk gaat dat beter. De vogels kunnen er dan in elk geval niet aan...
dinsdag 24 mei 2011 - 16:01
Zjef

Zjef

Je kunt bonen en snijbonen het beste zaaien op vochtig keukenpapier. Na ca 10 dagen kun je de eerste bonenplantjes in de tuingrond zetten. De plantjes groeien uit tot grote planten. Er is geen overlast van de bonenvlieg.
Volg de beschrijving zoals die staat op mijn weblog bij tip nr 12. (Snij)bonen zaaien op keukenpapier

Mijn weblog heet http://sjeftuintips.wordpress.com/

Is ook te vinden door te googlen naar SJEFTUINTIPS

Zie de bijgevoegde foto.

Groenten

vrijdag 8 juli 2011 - 23:09
Ddevos

Ddevos

Ik zaai al jaren boontjes onder vliesdoek tot ze voldoende blaadjes hebben en dat
lukt zeer goed. Voorheen had ik zelfde probleem van de blaadjes die verdwenen en alleen het steeltje die over bleef.
zondag 17 juli 2011 - 11:19
Boerke

Boerke

Ddevos,ik ben het helemaal met u eens. Ik hang er een net over tot ze goed volgroeid zijn. Als ik dit niet doe dan komen de stokduiven(houtduiven) en kauwen de boontjes en de erwtjes zelfs uit de grond halen. Ik heb eens een jaar gehad dat ik tot drie maal toe erwtjes geplant had tot mijn buur zei wie de boosdoeners waren.
Boterboontjes kunnen zeker niet tegen het nat. Ik zie dat ze steeds afgetrokken zijn als ze regen voorspellen.
Nog een tip misschien. Hang een net over de koolplanten zo lang het kan. Heel die periode kunnen de vlinders er niet op om hun eitjes te leggen en heb je geen rupsen.
zondag 17 juli 2011 - 11:49
JovanDreumel

JovanDreumel

Om dit allemaal te voorkomen gewoon zaaien in 6 cm pot de grond niet te strak aandrukken. 3 bonen per pot zaaien en alles lukt. Niet gieten. Potgrond is van zichzelf precies vochtig genoeg. Alles kiemt. Geen bonenvlieg, geen houtduiven e.d. Als het een beetje bonenplant geworden is plant je ze uit op de tuin. Netje ervover tegen de konijn. Zo kun je nog bonen zaaien toto 20 juli en die kun je in sept/okt nog oogsten.

Bij deze methode heb je vocht en droogte, waarbij de meeste zaaisels miskukken in de hand.
zondag 17 juli 2011 - 13:45
Claudia69

Claudia69

Probleem met die potjes was dat het dit jaar heel droog en warm was eind april/begin mei en dat ze de boontjes er zowel zonder als met begieten slecht in opkwamen bij mij. Het is toen wel gelukt door de boontjes eerst een paar uur te weken en dan in droge grond te zaaien (in een bakje). Zo hadden ze net dat extra beetje vocht dat ze bij die zomerse temperaturen blijkbaar toch wel nodig hadden.
zondag 17 juli 2011 - 14:06
JovanDreumel

JovanDreumel

De potgrond is vochtig genoeg om te kiemen, maar je moet ze niet uit laten drogen. Desnoods een plastic zakje of kapje erover of iets vocht van onder op laten nemen.
maandag 18 juli 2011 - 14:35
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).