Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Hallo,
We hebben naamijlijk ondekt dat we te weinig boontjes hebben
Kan ik die nu nog zaaien?
Liefst snel antwoord dat ik het nog kan doen vandaag als dat nog kan.
Groejtes
Dat klopt ik ga door met bonen zaaien tot 20 juli. Die kun je dan in september/oktober oogsten.
Gisteren heb ik er nog 64 potjes gezaaid. De kleinste potjes 4cm neem ik daar voor. Een beetje potgrond gaat erin, niet te strak aandrukken. (dat kost me teveel potgrond haha) en dan 3 boontjes per potje. Zorg dat de grond vochtig blijft, door er een kap of i.d. over te doen. Niet in de zon zetten. Ze staan er binnen een week op. Je legt de zaadjes op de grond dan duw je ze iets naar beneden en doet er ietsje grond (1-2mm) over.
@Jo, ik heb deze methode van je overgenomen (m.n. het plaatsen op de keukenkastjes, bevalt me heel erg goed) en het gaat echt super. Ik neem alleen een grotere pot en doe daar 5 zaden in. Ik heb afgelopen zondagavond gezaaid en vandaag had ik al bonen met duidelijk 2 blaadjes. ik haal ze wel van de kastjes af als de bonen gekiemd zijn en zet ze dan buiten. Ik plant ze als de blaadjes iets groter zijn en doe dat net als jij: een plantgat maken, de jonge bonenplanten uit de pot kloppen en zo de grond in. Eerder liep ik moeilijk te doen om ieder boontje apart uit te planten. Dit gaat echt veel beter, bedankt!
Kijk van mij hoef je niks, maar mag je veel.
Als je veel grond hebt en een groot soort bonen, dan is 1 per pot ook goed.
Maar ik heb kleine boontjes en plant ze uit in pollen van 3. Dan kun je er ook nog gemakkelijk tussendoor om te plukken en ook haal je een goeie opbrengst. Sommige mensen doen er 5 per potje. Misschien kan dat ook wel, maar dan lijken ze me te dicht komen te staan en zul je ook gemakkelijk luis krijgen. Er moet voldoende lucht en licht bij kunnen komen tijdens de groei.
Er zijn ook mensen die zetten ze in rijen en dan zaaien ze mannetje aan mannetje. Daar heb ik geen goede ervaring mee.
We hebben het hier wel over stambonen. Niet over stokbonen.
Stokbonen, maken lange ranken en klimmen langs stokken omhoog en stambonen (op sommige plaatsen spreken ze van struikbonen) vormen polletjes van 30-40 cm hoog en dan moet je bukken om te plukken.