menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help bonen

Ga naar meest recente reactie

CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Hallo,
We hebben naamijlijk ondekt dat we te weinig boontjes hebben
Kan ik die nu nog zaaien?
Liefst snel antwoord dat ik het nog kan doen vandaag als dat nog kan.
Groejtes

Sla kan je het hele jaar door zaaien he?
donderdag 1 juli 2010 - 14:20
Semie

Semie

Bonen kun je nog steeds zaaien, ik geloof dat Jo van Dreumel ze tot 20 juli zaait, dus doen wij dat ook

Yvon
donderdag 1 juli 2010 - 16:00
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok dankje

Cedric
donderdag 1 juli 2010 - 16:10
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

hihi.
Maar op onze andere boontjesd komen er al kleintjes aazn en die staan nog maar 10cm hoog
Dus dan meoten die andere wel super snel gaan

maandag spinazie gezaait komt ook goe boven piepen is al de 3keer dat ik zaai.
En dan de diepveriezer in

groetjes
donderdag 1 juli 2010 - 17:22
JovanDreumel

JovanDreumel

Dat klopt ik ga door met bonen zaaien tot 20 juli. Die kun je dan in september/oktober oogsten.
Gisteren heb ik er nog 64 potjes gezaaid. De kleinste potjes 4cm neem ik daar voor. Een beetje potgrond gaat erin, niet te strak aandrukken. (dat kost me teveel potgrond haha) en dan 3 boontjes per potje. Zorg dat de grond vochtig blijft, door er een kap of i.d. over te doen. Niet in de zon zetten. Ze staan er binnen een week op. Je legt de zaadjes op de grond dan duw je ze iets naar beneden en doet er ietsje grond (1-2mm) over.
donderdag 1 juli 2010 - 21:28
Semie

Semie

@Jo, ik heb deze methode van je overgenomen (m.n. het plaatsen op de keukenkastjes, bevalt me heel erg goed) en het gaat echt super. Ik neem alleen een grotere pot en doe daar 5 zaden in. Ik heb afgelopen zondagavond gezaaid en vandaag had ik al bonen met duidelijk 2 blaadjes. ik haal ze wel van de kastjes af als de bonen gekiemd zijn en zet ze dan buiten. Ik plant ze als de blaadjes iets groter zijn en doe dat net als jij: een plantgat maken, de jonge bonenplanten uit de pot kloppen en zo de grond in. Eerder liep ik moeilijk te doen om ieder boontje apart uit te planten. Dit gaat echt veel beter, bedankt!

Groet,
Yvon
donderdag 1 juli 2010 - 22:54
inge1963

Inge1963

Hallo allemaal
Kan ik nu mijn bonenplantjes met dit warme weer gewoon in de grond zetten..of moet ik dat beter in de avond uren doen??
Gr Inge
vrijdag 2 juli 2010 - 11:16
JovanDreumel

JovanDreumel

Kun je ze niet in potjes of bekertjes zetten? Dan heb je de vochtcontrole in de hand, geen last van vogels, stortbuien e.d.
vrijdag 2 juli 2010 - 13:27
inge1963

Inge1963

Hallo Jo van Dreumel
Ik heb ze in potjes staan...daar had ik zein gepoot namelijk...maar ze moeten toch keer in de volle grond gezet worden?
Gr Inge
vrijdag 2 juli 2010 - 20:01
JovanDreumel

JovanDreumel

Als ze in potjes staan, dan kun je ze gerust uitplanten in de volle grond en dan water geven.
vrijdag 2 juli 2010 - 23:01
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

Mare waarom 3bonen ^per potja? ik doe er altijd maar in
zondag 4 juli 2010 - 14:37
JovanDreumel

JovanDreumel

Kijk van mij hoef je niks, maar mag je veel.
Als je veel grond hebt en een groot soort bonen, dan is 1 per pot ook goed.
Maar ik heb kleine boontjes en plant ze uit in pollen van 3. Dan kun je er ook nog gemakkelijk tussendoor om te plukken en ook haal je een goeie opbrengst. Sommige mensen doen er 5 per potje. Misschien kan dat ook wel, maar dan lijken ze me te dicht komen te staan en zul je ook gemakkelijk luis krijgen. Er moet voldoende lucht en licht bij kunnen komen tijdens de groei.
Er zijn ook mensen die zetten ze in rijen en dan zaaien ze mannetje aan mannetje. Daar heb ik geen goede ervaring mee.
We hebben het hier wel over stambonen. Niet over stokbonen.
zondag 4 juli 2010 - 16:02
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok
ik heb stokbonen.
wat is het verschil?
zondag 4 juli 2010 - 16:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Stokbonen, maken lange ranken en klimmen langs stokken omhoog en stambonen (op sommige plaatsen spreken ze van struikbonen) vormen polletjes van 30-40 cm hoog en dan moet je bukken om te plukken.
zondag 4 juli 2010 - 16:22
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok struik bonen die ken ik wel. MAar die heb ik hier ook liggen

Maar mijn moeder heeft 2verschillende bonen zaadjes bij elkaar gegooit
zondag 4 juli 2010 - 16:24
JovanDreumel

JovanDreumel

Die omhoog willen klimmen zijn de stokbonen. Aan de eerste blaadjes kun je het niet zien.
zondag 4 juli 2010 - 16:30
CedricSteurbaut

CedricSteurbaut

ok groeen die zelf of moet je die leiden?
zondag 4 juli 2010 - 16:38
JovanDreumel

JovanDreumel

Stam of Struikbonen hoef je niks aan te doen. Stokbonen hebben een stok nodig en winden zich daar vanzelf omheen.
zondag 4 juli 2010 - 18:42
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).