Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb verleden maand nog twee tomaten gestekt ,zijn nu een 15 cm hoog, zou het mogenlijk zijn, deze te overwinteren op een vorstvrije plaats ,of in de veranda.
Dat overwinteren zal wel gaan lijkt me maar de vraag is of het zin heeft. Het is nog zeker een half jaar te gaan voor je deze planten weer in een serre kwijt kunt en nog langer voor in de buitenlucht. Ook al staan ze de hele tijd koel , het zullen in al die maanden toch lange iele planten worden door tekort aan dag- en zonlicht. Nieuwe tomaten zaaien omstreeks maart tot begin april is aanmerkelijk gemakkelijker en geeft veel beter uitgangsmateriaal.
Ik zou het echt alleen maar doen als het hele bijzondere tomaten zijn waar je via zaad of anders heel moeilijk aan kunt komen . Hou er dan wel rekening mee dat je van deze planten nog minstens een keer stekken zult moeten nemen om in het voorjaar fatsoenlijke planten te hebben.
Had mij dit ook al afgevraagd.. aangezien tom.planten toch als meerjarige planten worden aangezien..
en nee.. ik heb niets overgehouden.. zaai wel weer in maart volgend jaar.
maar.. met de meloenpeer doe ik het wel.. nu gestekt en volgend jaar in het voorjaar weer stekken...
@ frans ,veel verwacht ik er ook niet van, ik heb wel wat zaden geoogst ingeval............als het lukt met ze te overwinteren, kan ik in februari,maart al flinke planten hebben, en ben ik wel een stapje voor op de zaailingen.
@ rita , tomatenplanten zijn die meerderjaring ??? heb het nooit geweten ,dus als ik goed begrijp , worden die in de zuidelijken landen maar éénmaal gezaaid en kan men elk jaar plukken.
Kenmerken
De tomaat is een meerjarige, kruipende plant, die als eenjarige wordt gekweekt. Het blad en de stengel zijn giftig, net zoals bij aardappel-, aubergine- en paprikaplanten. De bloemen vormen lange trossen die bij kerstomaten lange tijd kunnen doorbloeien. De groene bessen die door de plant worden gevormd zijn licht giftig. De bladeren zijn bezet met haartjes, waarop kliertjes staan die bij aanraking de typische tomatengeur verspreiden.
Ik heb nu kerstomoatenplantjes die uit zaadjes voortkomen. Die zijn nu een 30cm hoog en staan binnen in een bloempot. Wat moet ik hiermee nog doen? Is buiten planten een optie?