menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vruchtwisseling

Semie

Semie

Voor mijn nieuwe tuin ben ik bezig wisselteeltschema op te stellen. Ik wil ecologisch tuinieren volgens de principes van permacultuur (hoewel ik ze niet allemaal ga toepassen) en ga daarom vaste bedden maken van 3.00 x. 1.20 m. Daar maak ik er 13 van. Buiten dat gebruik ik 1 m2 bakken als platte bak.

Nu wil ik géén aardappelen, 1 vak wortelgewassen, 2 aarbei, 3 peul en 3 kool, 1 blad en 2 vrucht. Ik kan 1 vak houden voor diversen en zaaibed, die kan dan ook mee rouleren. Moet ik voor kool echt 6 jaar aanhouden of kan het ook 4? Wij hebben hier kleigrond.

Ik kom tot de volgende indeling:
1. peul (peul, erwt)
2. kool (boerenkool)
3. blad (sla, spinazie, andijvie, prei, veldsla)
4. vrucht (tomaat, paprika)
5. wortel (sjalot, plantui, rode biet, bosui, wortel, wat winterwortel)
6. peul (hoge bonen en hoge snijbonen)
7. kool (bloemkool, broccoli)
8. vrucht (tomaat, paprika)
9. aardbei (vroeg)
10. peul (vroege tuinbonen en struikbonen)
11. kool (boerenkool en spruitkool)
12. aarbei (doordragend)
13. diversen

Ik ga bladgroenten ook nog als voor- en nateelt gebruiken op andere velden.

Zou het zo kunnen?

Bedankt.

Yvon

Groenten

zondag 7 november 2010 - 16:47
garfield

Garfield

Als jij op kleigrond zit, zal kool wel om de 4 jaar kunnen. Jouw buren zullen wel weten of je last zult krijgen van knolvoet. Zelf is het dit jaar bar en boos met de knolvoet. Maar jij hebt kans dat je in jouw nieuwe tuin in jouw woonplaats daar geen last van zult hebben.

Jouw wisselschema ziet er ook goed uit. Als je maar wisselt is wat dat betreft mijn motto.

Ik zie op de foto dat je een mooi (licht )stuk hebt, maar ook nog wel veel werk. Succes.
zondag 7 november 2010 - 19:29
Semie

Semie

Dank je wel voor je antwoord, Garfield. Dan ga ik nu verder met het definitieve schema.

Ik ga de grond niet omspitten, maar eerst met stoeptegels paden maken en daardoor bedden maken van 3 x 1.2. Dan bedek ik de bedden met onbedrukt karton, zodat het onkruid afsterft. Volgend voorjaar kan ik stalmest op het karton aanbrengen, of gaten maken in het karton en daarin de planten zetten. Gaandeweg vergaat het karton en is het de bedoeling dat er geen nieuw onkruid meer opkomt door de grond te mulchen met stro, afgemaaid gras, cacaodoppen o.i.d. Het onkruid wat wel komt kan ik snel genoeg verwijderen, nu ik vaker naar de tuin kan gaan. Bij permacultuur wordt er o.a. vanuit gegaan, dat het niet natuurlijk is om de grond zwart te houden (geen houvast) en dat het bodemleven in de bovenlaag anders is dan dat op 2 spades diep. Als je dan gaat omspitten verstoor je dat evenwicht. Hoe dan ook, het klinkt mij als muziek in de oren om niet te hoeven spitten, heb nog last van afgelopen jaar

Groetjes,
Yvon
zondag 7 november 2010 - 20:06
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).