menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe start ik een moestuin

Ga naar meest recente reactie

biemar

Biemar

Beste ik heb hier achter een stukje braakliggende grond en wil er een moestuin van maken. Hoe begin ik hier aan?
donderdag 20 januari 2011 - 20:10
Rita1960

Rita1960

onkruid wieden en beginnen te spitten...en veel lezen...

welkom op dit forum

groetjes,

Rita
donderdag 20 januari 2011 - 20:21
Mandy

Mandy

2 spaden diep spitten en alles eruit halen wat er niet inhoort

Dan oude stalmest erop, licht inwerken en je kunt beginnen met het leuke werk: zaaien en planten.......
donderdag 20 januari 2011 - 20:35
guy_fruit

Guy_fruit

Kies voor het eerste jaar de gemakkelijkste groenten die weinig kans op mislukking geven en die geen bemesting vragen:
- Pompoenen
- Courgette
- Struikboontjes
- Rode bieten/kroot
- Groenlof
- ...

Guy
vrijdag 21 januari 2011 - 16:03
Dietmar

Dietmar

Door de grond goed los te maken is de wortelvorming dieper en kan de plant meer voedingstoffen opnemen. Het zal ook de grond luchtiger maken waardoor het bodemleven beter op gang komt en bacteriën aan het werk kunnen gaan om nitraten & voedingsellementen te vormen die voor de plant opneembaar zijn.
Door stalmest/groencompost onder te werken, zal de grond minder snel uitdrogen in de zomer en bevat een soort van buffer tegen tijdelijke pH verstoringen.

Dus het komt er eigenlijk op neer om zeker de grond goed diep te spitten en voldoende organische stoffen in de grond te verwerken. Kalk is ook heel belangrijk omdat dit de pH (zuurtegraad) van de bodem verhoogd, waardoor voedingselementen door de plant beter opneembaar zijn.

Hieronder ziet u een foto van mijn eerste jaar dat ik groentjes ging verbouwen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Het eerste jaar heb ik: zonnenbloemen,prei,spinazie,sla,erwten & bonen,wortels,courgette & pompoenen gezet. De spinazie ging heel goed net zoals de sla, erwten & bonen.
Echter de courgetten en de pompoenen deden het minder omdat ik de grond niet goed had los gemaakt. Zodat de plant niet echt stevig groeide, vruchtontwikkeling kwam maar traag op gang en de courgetten waren bijgevolg ook heel klein.
Het jaar erop plantgat veel groter gemaakt, veel stalmest voorzien en voldoende kalk en de courgetten deden het veel beter.

Ik heb heel veel geleerd uit boeken die ik huurde uit de bibiotheek, kenissen die ook een tuin hadden, door zelf vanalles uit te proberen en sinds kort volg ik ook de richting tuinbouw op school dus dat helpt ook wel.

Gemakkelijke groentjes om te kweken zijn radijsjes,spinazie,sla
courgetten en pompoenen vragen toch voldoende voedsel

Heel veel tuinplezier gewenst

vrijdag 21 januari 2011 - 17:06
Mandy

Mandy

Je groententuin ziet er goed uit Dietmar........

Daar heb je veel tijd ingestoken...... en waarschijnlijk ook een goed resultaat mee behaald?????
vrijdag 21 januari 2011 - 19:28
Dietmar

Dietmar

Dat was mijn eerste jaar dat ik groentjes heb proberen te verbouwen.
Het was eigenlijk meer een bezigheid om dat ik in die periode niet goed met mijn eigen blijf wist om dat mijn vader overleden was. Door de grond te bewerken en die plantjes te zetten en zien groeien hielp me toch mijn zinnen wat te verzetten en het zien van het open bloeien van al die vruchten, enzo is iets heel mooi dat een heel goed gevoel geeft en zo is het meer dan een hobby geworden. Graag zou ik hiervan mijn beroep willen maken.
zondag 23 januari 2011 - 00:59
Mandy

Mandy

Klopt allemaal Dietmar , wat je schrijft......Tuinieren geeft je tijd om te denken en het geeft ook rust..... en het is heerlijk om te zien hoe alles groeit.....

Hoop dat je ook dit jaar weer zo lekker in de tuin, in het zonnetje kan werken.....

.
zondag 23 januari 2011 - 16:14
linkin711

Linkin711

Door de grond te bewerken en die plantjes te zetten en zien groeien hielp me toch mijn zinnen wat te verzetten en het zien van het open bloeien van al die vruchten, enzo is iets heel mooi dat een heel goed gevoel geef

Daar heb je groot gelijk in ,als ik bezig ben met mijn plantjes op de kinderboerderij,zaaien,onkruid wieden,verpotten ,......

Dan denk ik nergens aan ....rust neemt men lichaam volledig over!! Daar houd ik van!

maandag 24 januari 2011 - 23:57
biemar

Biemar

Dank jullie voor de tips. Nu met de aanvang van mijn vakantie ga ik beginnen. Ik ga alvast uit voor een karretje stalmest en begin met het 'diep' spitten van de grond. Alleen moet ik nog enkele planten verplaatsen. Eind van de week hoop ik klaar te zijn.
Dietmar Ik hoop binnenkort ook zo'n eerste foto van mijn tuintje te kunnen plaatsen op dit forum.
zondag 6 maart 2011 - 20:17
Mandy

Mandy

.

wij zijn heel benieuwd naar je foto's
zondag 6 maart 2011 - 20:28
Jakkamazoula

Jakkamazoula

Is compost tesamen met gedroogde koemest ook goed genoeg? Of moet er nog verder bemest worden? Met wat dan?
dinsdag 8 maart 2011 - 09:11
biemar

Biemar

Hoi
ik ben begonnen aan mijn tuin. Van een boer uit de buurt kreeg ik een flinke remork stalmest. Deze ben ik nu aan het inspitten. Heb al enkele meters klaar. Ik had nog wat aardbeienplantjes staan. Deze heb ik buiten al omgeplant. Moet nu de rest nog verder spitten. Ook heb ik een serre op dit stukje grond gezet en daar heb ik ook al een deel van het stalmest ingespit. Moet hem alleen nog eens goed onder water zetten. In de serre wil ik dit weekend al wat spinazie planten. En verder spitten natuurlijk!

De beloofde foto's komen er zodra ik alles heb omgspit en het braakliggend stukje grond een soort tuintje is.
donderdag 31 maart 2011 - 22:34
Mandy

Mandy

Mooi zo

Wat ga je er nog meer in zetten???
donderdag 31 maart 2011 - 23:27
biemar

Biemar

ik wil in het weekend in de tuin verder gaan met spitten en dan er erwten en een rijtje of twee uien inzetten.

Verder wil ik wat worteltjes, wat gele boontjes en wat groene boontjes om te starten. Ook krijg ik van schoonpapa enkele witte selderplantjes en wat knolselder. Tenslotte ook nog een beetje prei.

In de serre wil ik tomatenplanten, komkommer, meloen en paprika zetten. Maar van schoonpapa krijg ik wat sla plantjes om er vooraf in te zetten en spinazie ga ik in het weekend er ook inzaaien. Sla en spinazie moeten later plaats maken voor de tomaten,.....

Ik overweeg nog of ik een klein stukje van mijn tuin ga gebruiken voor kruiden of dat ik mijn kruiden eerder zal kweken in potten.
donderdag 31 maart 2011 - 23:45
toponypy

Toponypy

vierkante meter tuin is misschien iets voor u,
ik ben er dit jaar mee begonnen en tot nu toe valt het reuze mee.
Op mijn blog probeer ik zo goed mogelijk verslag uit te brengen van mijn experiment.
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
Alvast veel plezier in de tuin.
Tony
vrijdag 1 april 2011 - 09:12
Mandy

Mandy

Ik heb mijn kruiden in een grote bak staan van ongeveer 1.20 mtrX 2.00mtr en 30 cm diep. Dat vind ik zelf toch makkelijker dan potten in verband met het steeds watergeven..... Zo'n grote bak droogt niet zo snel uit........
vrijdag 1 april 2011 - 15:33
biemar

Biemar

Tony

Heb je blog bezocht en het is erg inspirerend! Heb je de bakken gekocht en waar?

Mandy

wat voor bak gebruik jij? Ik wil het zeker zo eens proberen
vrijdag 1 april 2011 - 18:46
Mandy

Mandy

Ik heb mijn bakken gewoon zelf gemaakt.....
4 vierkante paaltjes in de hoeken en 2 vierkante paaltjes aan de lange kant...( deze zijn ongeveer 80 hoog boven de rand van de bak zodat ik daar een net op kan hangen......) en dan planken ertegen van 1.20 en 2.00 meter tot een hoogte van 30 cm. Op de bodem heb ik gaas neergelegd tegen eventuele muizen en dergelijke......

werkt uitstekend....

Ik heb er 3 staan: een voor de aardbeien, een voor de kruiden en een voor de uien.... volgend jaar blijft alleen de kruidenbak staan en komen er andere dingen in de 2 overige bakken te staan......
vrijdag 1 april 2011 - 19:10
toponypy

Toponypy

@biemar, ze zijn onder andere hier op deze site te koop.
vrijdag 1 april 2011 - 21:31
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).