Door de grond goed los te maken is de wortelvorming dieper en kan de plant meer voedingstoffen opnemen. Het zal ook de grond luchtiger maken waardoor het bodemleven beter op gang komt en bacteriën aan het werk kunnen gaan om nitraten & voedingsellementen te vormen die voor de plant opneembaar zijn.
Door stalmest/groencompost onder te werken, zal de grond minder snel uitdrogen in de zomer en bevat een soort van buffer tegen tijdelijke pH verstoringen.
Dus het komt er eigenlijk op neer om zeker de grond goed diep te spitten en voldoende organische stoffen in de grond te verwerken. Kalk is ook heel belangrijk omdat dit de pH (zuurtegraad) van de bodem verhoogd, waardoor voedingselementen door de plant beter opneembaar zijn.
Hieronder ziet u een foto van mijn eerste jaar dat ik groentjes ging verbouwen:
[afbeelding verwijderd niet-https]
Het eerste jaar heb ik: zonnenbloemen,prei,spinazie,sla,erwten & bonen,wortels,courgette & pompoenen gezet. De spinazie ging heel goed net zoals de sla, erwten & bonen.
Echter de courgetten en de pompoenen deden het minder omdat ik de grond niet goed had los gemaakt. Zodat de plant niet echt stevig groeide, vruchtontwikkeling kwam maar traag op gang en de courgetten waren bijgevolg ook heel klein.
Het jaar erop plantgat veel groter gemaakt, veel stalmest voorzien en voldoende kalk en de courgetten deden het veel beter.
Ik heb heel veel geleerd uit boeken die ik huurde uit de bibiotheek, kenissen die ook een tuin hadden, door zelf vanalles uit te proberen en sinds kort volg ik ook de richting tuinbouw op school dus dat helpt ook wel.
Gemakkelijke groentjes om te kweken zijn radijsjes,spinazie,sla
courgetten en pompoenen vragen toch voldoende voedsel
Heel veel tuinplezier gewenst