Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik vind momenteel heel veel lieveheersbeestjes in de tuin; Nu kunnen ze zich nog niet nuttig maken in de serre. Hoe kan ik ze bewaren tot dat ze de planten bladluisvrij kunnen houden in de serre ?
Polplastron present!
En nee ... voor lieveheersbeestjes heb ik nooit een nestblok gemaakt hoor.
Ik zou ze overigens gewoon in de tuin laten zitten. Wanneer je bladluizen vindt in je serre kan je gemakkelijk een paar lieveheersbeestjes of hun larven (nog beter zelfs!) verplaatsen. Zolang je maar zorgt dat de volwassen diertjes terug de serre uitkunnen zie ik er geen erg in.
Ik zie hier nu ook veel lieveheersbeestjes en zitten mn te schuilen onder droge bladeren en tussen de dorre plantenresten van vorig jaar, niet ergens in.
Renate
Ze zitten inderdaad erg graag tussen droge bladeren en plantenresten, maar je maakt ze zeker zo blij met groenblijvende bodembedekkers. Ik vind ze hier met klompjes bijeen tussen Stachys byzantina, Pulmonaria, Symphytum grandiflorum, Geranium macrorrhizum e.d.
Voor larven is het nu nog te vroeg. Die vind je binnenkort op alle planten waar bladluizen op zitten. De volwassen exemplaren zullen paren en de vrouwtjes zullen hun eieren leggen op planten waar reeds enkele bladluizen aanwezig zijn. Om lieveheersbeestjes te krijgen, moet je nu eenmaal bladluizen tolereren hé! Als beloning zullen ze echter al snel komaf maken met die bladluizen. Het werkt echt en het is ... gratis, puur natuur en leuk om te zien!
Mensen die zeggen dat het niet werkt, zijn diegenen die elk beestje al vanaf het begin bestrijden. Als je de natuur geen tijd geeft, kan ze ook niet voor je werken hé!
De inheemse lieveheersbeestjes zijn misschien beschermd maar zeker niet die grote Aziatische soort die zich hier meer en meer settled. In de koelkast in een geventileerd potje ga je ze zeker nog een tijd in winterstemming kunnen houden.
Beschermd of niet ... Waarom zou je zeulen met dieren als het ook gemakkelijk kan? Beesten in de ijskast steken, zal vast wel kunnen, maar laat ze liever buiten hun eieren afzetten zodat je later de larven even in je serre kan zetten. Minder omslachtig en met zekere resultaten.