Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Wij hebben een grote moestuin geërfd van de vorige eigenaars van ons huis. Doordat de man enige jaren ziek is geweest, is er de drie jaar tevoren eigenlijk niets in onze tuin gebeurd, met het gevolg dat alles natuurlijk vol onkruid staat. Ik ben al twee jaar aan het moestuinieren tussen het onkruid en met de moed der wanhoop alles met de hand aan het weghalen.
Ik dacht nu van in het najaar mijn moestuin eens te laten omfrezen. De man die dit gaat doen zegt echter dat het geen zin heeft om dit in het najaar te doen, terwijl ik net dacht van wel, dan kan de vorst eens over mijn grond gaan en over de onkruidzaden. Ik zit met het hardnekkigste onkruid als winde en kattestaarten, en ik vrees een beetje als hij de grond pas in het voorjaar gaat omfrezen, dat ik dan direct weer bedden vol onkruid zal hebben. Wie geeft raad ?
Ik zou het laten omfrezen in najaar, ergens vroeg september en er dan een groenbemester opzaaien, snijrogge bv of faecelia, die valt zelf dood door de koude winter.
Dan verder in het voorjaar je grond met verteerde paardemest en/of compost verwennen.
Omfrezen kan zeker geen kwaad, als je dit doet doe dat dan vlak voor de winter.
vorst eroverheen en vervolgens alles lekker laten liggen tot de lente weer aanbreekt.
pak dan een klein stuk voor je moestuin alvast en zet op de rest bijvoorbeeld.
afrikaantjes/phacelia.
deze zorgen voor verbetering van je grond en voor de rest als je elke keer als je even tijd en zin hebt een stukje schoffelt en schoonmaakt dan hou je het vanzelf bij.
wij hadden hier ook last van heel veel onkruid en nu is er bijna niets meer te bekennen.
Ik heb een heel goede grond, een goeie mix van zand en wat leem, heel vruchtbaar ook blijkbaar, want zonder veel mesten krijg ik toch mooie groenten en fruit. Ik heb ook veel brandnetels achter in de tuin en ze zeggen toch altijd dat dat een teken is van heel stikstofrijke grond...
Ga in het begin van de winter de tuin 2 steek diep omspitten, dan kan je gelijk alle onkruidwortels eruit halen.
Je kan er dan de hele winter overdoen.
@deHaan : ben ik dan niet beter met te frezen en de onkruidwortels er van den eerste keer uit te rapen ? Als ik heel mijne moestuin 2 steken diep moet spitten, amai mijne rug ! 't Is wel een behoorlijk oppervlak om te spitten hoor !
Beslist niet frezen, want dan maak je van 1 wortel heel veel wortels, dan kan je beter ploegen en bij iedere voor de wortels eruit halen voor je een nieuwe voor maakt.