Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben bezig met het oogsten van de plantuien. Het is heel wat beter dan vorig jaar (Toen was ik veel te laat met planten.) Alleen bij een aantal van de uien zie ik aan de onderkant schimmel.
Komt dat door de overvloeidige regenval,
heeft het een andere oorzaak,
is het schadelijk
en valt er wat tegen te doen.
Kun je deze uien dan wel bewaren.
Ik denk dat je last hebt van de larven van de uienvlieg. Die vreten de wortels en de onderkant op. Daarna verrot en verschimmeld de ui. Snij maar eens een ui door. Die uien kun je weggooien.
Dat is te voorkomen door de uien onder anti-insectengaas te kweken.
Dat ga ik volgend jaar ook doen, omdat ik dit jaar ongeveer 25 % uitval heb. Zou om en om met wortels dan nog zin hebben? Mag onder insectengaas de bemesting ook wat zwaarder zijn?
Zelf had ik tien jaar uien en wortels verbouwd zonder last te hebben van wortel- en uienvliegen.
Ik dacht ik ga niet spuiten en las in de Margriet, dat afwisseling van uien en wortels in de rijen effect zou hebben. Het effect dat ik bereikte was dat ik zowel de wortels als de uien weg kon gooien. Toen ben ik gaan bespuiten. Maar nu ik insectengaas kan gebruiken hoef ik alweer een paar jaar niet te spuiten. En met goed resultaat. Zwaarder bemesten hoef niet. Wel is er een beter klimaat onder het gaas. Het groeit er prima onder.
over dat insectengaas is al meer gesproken op dit forum..
als mijn geheugen me niet in de steek laat combinatie FransNL en gaas of zoeken op ikea vitrage met een .. naam( is mij even ontschoten)
groetjes,
Rita
die op dit moment een fijnmazig net over de boerenkool heeft liggen...en nog geen spoor van rupsen van de koolwitjes dit in tegenstelling tot andere jaren...