Tekst aangepast
Maxpowa
[afbeelding verwijderd niet-https] Teeltbeschrijving voor peper en paprika. [afbeelding verwijderd niet-https]
Zoals ik een tijdje terug beloofd had, hierbij een teeltbeschrijving voor pepers en paprika.
Persoonlijk begin ik doorgaans rond eind februari. Begin februari bekijk ik de praktische zaken, hoeveel zaaibakjes er nodig zijn, hoeveel zaaigrond en hoeveel lampen, ruimte, verwarming, enz…
Ik zaai steeds 2 a 3 zaadjes in een cel van een cellenbakje. Voor zo goed als alle pepers en paprika’s is het belangrijk dat de zaden voldoende warmte krijgen. Bij voorkeur meer dan 20°C, liever zelfs 25°C tot 30°C. Dit kun je op verschillende manieren verwezenlijken, door middel van een warmtematje, een verwarmde propagator, warmtekabel of gewoon door de bakjes op een warme plaats ergens in huis te zetten.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Doorgaans duurt het 7 a 14 dagen voor de zaden opkomen, heel soms wel na 5 dagen en soms na 5 weken, dat hangt af van de soort en nog meer van de omstandigheden.
Dit kweekschema is bedoelt voor die mensen die de kweek van pepers onder de knie willen krijgen, in ons eerder noordelijk klimaat. Dit schema is bedoelt voor mensen die tijdig willen kunnen oogsten, zelfs als de planten gewoon buiten worden gekweekt en niet onder glas. Als je volgende tips en raadgevingen in acht neemt kan het niet fout lopen…
1. Zorg dat alles tijdig voor handen is, als je gaat zaaien, zorg er dan voor dat je reeds een of andere vorm van verwarming hebt, zonder verwarming verspil je gewoon tijd, bij temperaturen onder de 20°C kan het soms erg lang (lees: weken) duren voor de zaden kiemen. Bij een correcte temperatuur kunnen sommige soorten kiemen binnen de week en soms in een aantal dagen.
2. Zaai steeds 2 à 3 zaadjes per vakje. Dit is afhankelijk van de soort, sommige kiemen beter dan andere. Op deze manier verspil je minder vakjes als een of meer zaadjes niet willen kiemen. Als de zaadjes gekiemd zijn, kan je het plantje dat het minst groeikrachtig is afknippen tot tegen de wortel, dan hou je 1 plantje per vakje over. Gebruik ook speciale zaai- en stekgrond, deze is arm aan meststoffen en zorgt voor een goede vochtbalans.
3. De eerste kiemen zouden moeten doorbreken binnen 1 tot 2 weken, afhankelijk van de omstandigheden. Hou er wel rekening mee dat sommige wilde soorten erg veel tijd nodig hebben om de kiemen, soms duurt het wel maanden en je zal dus ook bijna nooit pepertjes aan deze planten zien, tenzij wanneer je ze binnen overwinterd, dan kan je het tweede jaar eventueel wel oogsten van deze planten. Hier beginnen bvb. Capsicum Chacoense te bloeien rond eind september, dan wordt het erg krap om rijpe vruchtjes te kunnen oogsten zonder de planten naar binnen te halen.
4. Van zodra de gekiemde plantjes doorbreken, moet je ze voldoende licht geven. De beste keuze, ook kwa prijs/kwaliteit, verbruik meegerekend, zijn Gro-lux TL-lampen van Sylvania. Je vindt ze in verschillende wattages, gaande van 15 tot 58 watt. Ik gebruik 4 buizen van 18 watt en dat is net voldoende voor +/- 120 plantjes, op het einde wordt dat wel een beetje krap, maar het is redelijk goed doenbaar. Je kan het beste je lampen zoveel mogelijk doen branden op nachttarief. Hier branden de lampen 14 uur per dag, van 20 uur tot 10 uur ’s morgens, wat dus het volledige nachttarief omvat. Ik weet dat deze lampen wat meer kosten dan gewone TL lampen, ze zien er bovendien niet erg helder uit. Maar ze zijn echt de beste keuze, ze zijn zo weinig helder en raar van kleur omdat ze licht uitstralen in de juiste kleuren die de plantjes nodig hebben en erg weinig buiten die spectra.
De Sylvania gro-lux tabel: http://www.sylvania-lamps.com/catalog/index.php?id=2709
[afbeelding verwijderd niet-https]
5. Andere opties zijn natuurlijk ook hogedruk natriumdamplampen (HPS) en nog een paar andere opties. Deze hebben echter allen een veel hoger verbruik, beginnende vanaf 90 watt per lamp tot wel 1000 watt en meer, gangbaar zijn lampen van 150, 250, 300, 400, 600, 800, enz… watt. Het verbruik licht hier echter duidelijk veel hoger en het is toch niet de bedoeling om de plantjes volledig onder lampen op te kweken.
6. Van zodra de plantjes hun eerste echte blaadjes hebben, kun je ze een eerste keer verpotten of als de potjes voldoende ruim zijn, kan je nu een eerste keer voorzichtig wat bemesten (zie verder *). Ik verpot naar vierkante zwarte kweekpotjes van 9x9 cm, vierkante potjes kun je mooi rangschikken onder de lampen. Gebruik nu een mengsel van 8/10 potgrond en 2/10 lavakruim (DCM) of perliet, deze zorgen weer voor een goede waterhuishouding en maken de grond luchtiger. Wanneer de plantjes nog een setje blaadjes bij hebben gekregen, kan je voor de eerste maal voorzichtig wat bemesten, (*)gebruikt een uitgebalanceerde meststof met een N-P-K ratio van bvb 1-1-1. Gebruik in dit stadium echter maar een fractie van wat is aangegeven op de verpakking (1/5 tot 1/10 van de normale dosis).
7. Hou de plantjes vochtig, maar zeker niet nat. Best is de bovenlaag droog te laten worden alvorens te bewateren. Dit is zeer belangrijk om wortelrot te voorkomen. Wortelrot is een veel voorkomend probleem bij jonge peperplantjes en moet te allen tijde vermeden worden.
8. Hou de plantjes in deze potjes tot ze naar buiten kunnen, dat moet ergens rond half mei zijn, er mag zeker geen kans meer zijn op nachtvorst, nachtvorst zal je plantjes zeker decimeren, dit is erg belangrijk, vergeet ze zeker niet binnen te halen als er nog kans op vorst bestaat.
[afbeelding verwijderd niet-https]
9. Afharden: Zodra de plantjes naar buiten kunnen, moet je ze afharden. Dit betekend dat je dag na dag de planten een beetje langer buiten zet. Begin met de planten een half uurtje buiten te zetten en verleng die periode elke dag met +/- een half uur, zodra de planten elke dag een 5-tal uur buiten staan, laat ik ze meestal buiten gedurende de hele dag en haal ze enkel ’s nachts nog binnen gedurende een week. Als het og te koud is, wat meestal wel zo is rond deze tijd van het jaar, dan hou ik de plantjes afgedekt gedurende de nacht (kleine plastic serre doet hier goed dienst voor). Let er wel op dat de plantjes niet te lang in de volle zon staan, ze zijn dit niet gewend en kunnen makkelijk verbranden. Geef de planten nu elke week wat voeding. Ik gebruik zelf biologische voeding, dat komt de smaak zeker ten goede en de kans dat je teveel geeft wordt kleiner.
[afbeelding verwijderd niet-https]
10. Eind mei zet ik de plantjes in grotere potten (diameter 22-35cm), op de bodem leg ik een laagje hydrokorrels, dat verzekerd een goede afwatering.
11. Planten die te hoog worden kan je gerust wat terug snoeien, dat bevorderd het uitlopen van zijtakken. Aangezien de bloesems uit de oksels groeien, houdt dat dus in dat je ook meer plaatsen creeërt waar zich vruchtjes kunnen vormen.
12. Let er op dat sommige rassen niet van veel direct zonlicht houden en het beter doen in half-schaduw. Ik denk daarbij vooral aan planten uit de C. Baccatum familie.
[afbeelding verwijderd niet-https]
Groeten,
Steven