Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Heeft er iemand een goede samenstelling om persblokjes te maken ?
Ik zelf heb er gemaakt met alleen potgrond de diepte van het gat is ongeveer 1cm. Heb er 12 gemaakt met sla zaadjes en 16 met boerenkool zaadjes. is nu ongeveer 2 weken geleden en heb tot nu toe nog maar 1 plantje van de boerenkool.
Ik hou het persblokje vochtig.
Weet iemand misschien de oorzaak ervan dat de zaadjes niet schieten
ik gebruik al jaren goede potgrond en een flink deel zand (metselzand.. ) verhouding 3 delen potgrond en 1 deel zand)
gaat tot nu toe iedere keer goed.. ik maak de grond voordat ik de perspotjes maak goed vochtig.. en dan geeft ik in ieder geval twee weken geen water.. staan dan wel onder plastic totdat de zaden zijn ontkiemd.
potjes niet in de volle zon zetten..ochtendzon kan nog net voor een uurtje of 2..
oorzaak van het niet ontkiemen bij de sla.. te hoge temperaturen.. laat ze in de koelkast kiemen en dan direct na het kiemen eruit halen en warmer weg zetten.
Hé rita bedankt voor de samenstelling. Mijn persblokjes waren na 2 dagen al bijna volledig uitgedroogd! Ze stonden toen onder de trampoline van de kids ( schaduw ).
Boerenkool zaad is nog tot 2012 bruikbaar!
Met sla in de koelkast kiemen bedoel je toch ze eerst kiemen voor ze in de persblokje te zetten.
zaadje in perspotje en dan het hele gemak in de koelkast.. totdat er kieming is en dan eruit halen.
sla kiemt n.l. niet goed bij (te) hoge temperaturen..
Oppassen met de diepte van slazaadjes :gewoon 1mm diep is meer dan genoeg
en een weing witzand afdekken ,vochtig houden in de schaduw b.v in tuinhuis en na 3 dagen is er opkomst (bij mij toch )