menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Spaghettipompoen

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Toen ik vanmorgen op bureau binnenkwam zag ik een tas staan bij mijn plaats.
Verrassing: in de tas zit een spaghettipompoen, met bereidingswijze ter informatie.

Nu ga ik die pompoen zeker klaarmaken en samen met lief opeten, maar ik wil ook de zaden ervan bewaren en zelf planten. En als er genoeg zaad is, ja, dan ook aan de mensen van het forum hier denken
Ik denk dat spaghettipompoen hier niet zo ontzettend bekend is, dus zeker een mooie uitdaging voor mensen met een voorliefde voor het niet-alledaagse.

De vraag is alleen of hier iemand al eens ervaring mee gehad heeft.
Wat ik bedoel is: een gewone pompoen snij je rauw doormidden en je haalt er de pitten uit. Daarna wordt de pompoen klaargemaakt. Simpel.

Maar spaghettipompoen wordt eerst verwarmd voordat hij wordt opengesneden.
Volgens het recept dat ik gekregen heb, wordt de pompoen eerst een kwartier (tot zelfs een uur) in de microgolfoven opgewarmd. Andere recepten op het internet spreken van hetzelfde: een uur in de oven, 8 uren in de slow cooker, enzovoort.

De vraag is dus tenslotte - na een lang verhaal - ik geef het toe - als ik op deze manier mijn pompoen klaar maak, kan ik dan de zaden uit deze (voorheen verwarmde) pompoen uithalen en bewaren? Hebben ze dan nog kiemkracht?

Of ga ik omgekeerd tewerk? Eerst de pompoen doorsnijden, zaad uithalen, dan weer samenvoegen en bidden dat het bovenste stuk niet in de oven van het onderste stuk aftottert en hopen dat het zo lukt?

Hoe zouden andere tuiniers/keukenprins(ess)en dit doen, als ze maar één pompoen hebben?
woensdag 3 augustus 2011 - 10:54
cetinel

Cetinel

ik zou hem in de helft doormidden snijden,pitten uithalen en omgekeerd op en ovenschotel leggen zodat hij gaar kan worden zonder uitdrogen,of in alufoliewikkelen of zo...
lukt natuurlijk niet voor de micro,in dat geval kun je in een pyrex kom met deksel doen(als je die hebt)denk dat dat ook wel zal werken....
omdat het doormidden gesneden is zullen je "spaghettisliertjes" waarschijnlijk korter zijn....
woensdag 3 augustus 2011 - 14:29
Tarragon

Tarragon

@Cetinel
Goed bekeken! De alu-folie oplossing lijkt mij ideaal. Super bedankt.

@Cheyennebinky
Het zou me verwonderd hebben als onze overenthousiaste benjamin er géén zaad van had willen hebben
Dat wordt zeker geregeld; geen zorg. En veel succes (en plezier) met jouw pruimenboompje.
woensdag 3 augustus 2011 - 15:32
Tarragon

Tarragon

Mensen, die pompoen moet nog wel eerst opengesneden worden he.
Er kan hier genoteerd worden, maar verwacht niet dat jullie het al gisteren in de bus hadden moeten hebben
woensdag 3 augustus 2011 - 21:15
greener

Greener

Zaden niet in de magnetron doen, is het over en uit.
de varieteit is een goede groeier en kan zonder veel kopzorgen leuke vruchten voortbrengen.

Sebas
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:30
Tarragon

Tarragon

Nog ligt de pompoen ongeschonden op de keukentafel.
Geen zorg, hij gaat niet in de magnetron.
De pitten gaan eruit voordat hij aan warmte wordt blootgesteld (wat een operatie he).

En ik denk dat het misschien niet verkeerd is om de pompoen nog enkele daagjes langer te laten liggen, kwestie van zeker te zijn dat hij voldoende uitgerijpt is.

't Is een mooie zachtgroene, crèmekleurige. Bijna te mooi om open te snijden en op te eten
vrijdag 5 augustus 2011 - 09:53
semhgl

Semhgl

Voor de bereiding van de spaghettipompoen: zie bestandje... Recept is niet van mij, maar ik kwam het tegen net als jouw bericht
donderdag 9 februari 2012 - 01:58
semhgl

Semhgl

Bestandje werkt niet, dus ik plak wel even...

Spaghetti pompoen
Een pompoen met een grappige naam en een vreemd trekje.
En de Basisbereiding ervan.

De spaghetti pompoen is écht een pompoen; een winterpompoen! Spaghetti heeft over het algemeen niets met pompoen te maken. Maar deze pompoen heeft wel een vreemd trekje; snij het open, kook het, en........ de binnenkant komt eruit in lange dunne slierten. Vandaar de naam Spaghetti pompoen.

Volgens sommigen smaakt spaghetti pompoen nootachtig en ietwat zoet, anderen zullen zeggen dat het maar weinig smaak heeft. Dat kan een voordeel zijn! Je kunt het pittig kruiden of serveren naast pittig smakende salsas, gebruiken in fritatas, en zelfs in cakes. In een koolhydraatarm dieet kan het pasta vervangen. Het hele jaar door verkrijgbaar, maar het gemakkelijkst van de herfst tot in de winter. Koop harde, gladde, licht-gele pompoenen. Rauwe doorgesneden spaghetti pompoen kan afgedekt met plastic 2 dagen in de koelkast bewaard worden. Gekookte spaghetti pompoen-slierten kunnen 2 dagen, in een goed afgesloten doos ín de koelkast bewaard worden.

BASISBEREIDING

Spaghetti pompoen In de oven! Nodig: 1 Spaghetti pompoen van ± 3 pond. Verwarm de oven voor op 175-180º C. Snij de pompoen in de lengte doormidden, en haal de zaden en de zaadstrengen eruit. Leg de pompoenhelften met de doorgesneden kant naar beneden in een flinke ovenschaal van ongeveer 30-23 cm. Giet 1 cm warm water in de schaal. Zet 45 minuten in de oven, of totdat de pompoen zacht is als je er met een vork inprikt.
donderdag 9 februari 2012 - 02:01
semhgl

Semhgl

En hier is deel 2

Haal de pompoen uit de schaal en laat een beetje afkoelen Schraap de binnenkant van de pompoen met een vork. Dan komen de strengen die op spaghetti lijken los. Een pompoen van 3 pond levert ± 5 cups gekookte.

In de microwave!

Nodig:1 Spaghetti pompoen van ± 3 pond. Snij de pompoen on de lengte doormidden, en haal de zaden en de zaadstrengen eruit. Zorg dat je zeker weet dat de schaal inderdaad in de microwave past voordat je de pompoenen het water erin doet. Leg de pompoenhelften met de doorgesneden kant naar beneden in een ovenschaal. Giet 4 eetlepels water in de schaal en dek het geheel af met plastic wrap. In de microwave zetten; 15 minuten op vol vermogen; (± 5 minuten per pond) of totdat de pompoen zacht is als je er met een vork in prikt. Haal de pompoen uit de schaal en laat een beetje afkoelen. Schraap de binnenkant van de pompoen met een vork. Dan komen de strengen die op spaghetti lijken los.

In de stoompan

Snij de pompoen in de lengte doormidden, haal de zaden en zaadstrengen eruit. Snij in stukken en leg met de schil er nog aan naar boven in de stoompan. Onderste boven! Een kwartiertje is genoeg voor 1 laag even in de gaten houden Hoe kleiner de stukken hoe korter de spaghetti draden. Kook je de pompoen tè gaar dan komen de spaghetti draden er niet mooi apart uit maar klonteren samen. Bovendien smaakt het dan wat zoetig. Een pompoen van 3 pond levert ± 5 cups gekookte.

Verder kun je er van alles mee doen, google even op spaghetti pompoen recept en dan vind je van alles...
donderdag 9 februari 2012 - 02:03
Tarragon

Tarragon

Welbedankt voor het recept!
Eventueel iets voor volgend seizoen, want inmiddels is die natuurlijk allang gegeten en hij was ook lekker
donderdag 9 februari 2012 - 18:31
kenny001

Kenny001

voor degenen die het willen ik heb hier ook nog zaad liggen van spaghetti meloen en zelfs al een 10 tal plantjes

wij snijden deze gewoon open en maken deze proper (zaadjes eruit en zand eraf )
daarna koken wij deze gewoon tot ze mals zijn en leggen deze uitgelekt in een oven schotel en wullen ze op met spaghetti saus en dan kaas er op en een paar minutjes in de oven een min of 5-8 en dan maar lekker smullen
zondag 4 maart 2012 - 19:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).