menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Boontjes

Ga naar meest recente reactie

Tarragon

Tarragon

Hier sta ik weer, met een vraag, ik onwetende.

Ik heb boontjes geplant deze zomer, en ervan geoogst, en gesnoept, alles perfect in orde.
Dit wil ik volgend jaar zeker weer doen.

Daarom heb ik dan ook een aantal peulen laten hangen voor zaad.
Komende dagen wordt het weer kouder - onder 4°C - en ik heb gelezen dat bonen het niet graag koud hebben.
Mag ik de boontjes nu verder aan hun struiken laten hangen om te drogen, of haal ik nu de peulen eraf en laat ik ze binnen verder drogen?

Of gaat beide?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
vrijdag 14 oktober 2011 - 18:01
printemps

Printemps

Als de peulen bruin zijn en een beetje rammelen mag je ze plukken en binnen verder drogen, je mag ze zelfs pellen

vrijdag 14 oktober 2011 - 18:09
Patattenriek

Patattenriek

Als ik het goed begrijp staan die struiken nog in de tuin?
Als het zo is dan zou ik de struiken uittrekken-met de peulen aan natuurlijjk- opbinden aan de wortels en ergens op een beschutte plaats hangen (afdak of zo) nadat de peulen volledig verdroogd zijn trek je de peulen eraf en zet je ze binnen bv. in een emmer. Na een tijdje zijn ze zodanig verdord zodat je makkelijk de boontjes van hun jasje kan ontdoen door ze tusse n je handen te wrijven.
De boontjes kan je dan binnen bewaren in een enveloppe.

Zo doe ik het althans en heb er nog nooit slechte ervaringen mee gehad.
vrijdag 14 oktober 2011 - 18:13
Tarragon

Tarragon

Goed idee, Mario.
Mijn boontjes staan in potten.
Het lijkt me dan ook een goede zaak omdat boontjes ook nog stikstof aan hun grond zouden afgeven.

Ik pak ze dus binnen met pot en al en ze komen broederlijk naast mijn paprika's te staan, die ook nog aan het afrijpen zijn

Dankewel!
vrijdag 14 oktober 2011 - 19:13
Tarragon

Tarragon

In tegenstelling tot boontjes kunnen erwtjes wél tegen de kou, Feetje, dus geen zorg
zaterdag 15 oktober 2011 - 10:03
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).