menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Knoflook nu tussen aardbeien

Ga naar meest recente reactie

Elrike

Elrike

Ik heb gister geleerd dat knoflook heel goed tussen de aardbeien in kan, gewoon een teentje in de grond 2 cm met kopje naar boven, beetje van het buitenste velletje eraf zodat het goed kan groeien.
En ook mooi dat knoflook werkzaam is tegen veel schimmelaantastingen.
En nu is de tijd om dat te planten, vanmiddag doe ik dat in eigen tuintje.
zondag 23 oktober 2011 - 12:27
Mandy

Mandy

Ik heb ze altijd net NAAST de aardbeien staan......

zondag 23 oktober 2011 - 20:11
Elrike

Elrike

Ik heb ze erin gedaan vanmiddag, er zijn 2 bolletjes knoflook in nog geen 1,5 m3 aarbeienbak verdwenen.
zondag 23 oktober 2011 - 20:16
Mandy

Mandy

Op elke 10 cm kun je er tenslotte eentje zetten :

zondag 23 oktober 2011 - 20:18
Elrike

Elrike

Geen idee hoeveel cm, gewoon wat door elkaar, voor mij is de bak al recht genoeg, verder hou ik van lekker door elkaar tuinieren.
Ben ook bezig met permacultuur, lerend dan wel te verstaan, zolang moestuin ik nog niet en zoveel heb ik nog niet geleerd.
zondag 23 oktober 2011 - 20:28
Mandy

Mandy

Rij aardbeien...... rij knoflook etc etc...... Bij mij moeten de aardbeien en de knoflook netjes in rijen staan........

een tik waarschijnlijk.....

zondag 23 oktober 2011 - 20:33
Elrike

Elrike

haha, dat doet alleen dille bij venkel dat ze mekaars geur of smaak overnemen.

Ik heb liever mijn aardbeien lekker zoet en niet met knoflooksmaak, als dat gebeurd doe ik dit ook nooit meer!
zondag 23 oktober 2011 - 20:34
Mandy

Mandy

Zal dus niet gebeuren......
zondag 23 oktober 2011 - 20:35
Elrike

Elrike

gelukkig maar, en nee geen rijtjes, ik vind dat ook leuk van permacultuur, alles door elkaar zoals het in de natuur ook lang geleden voorkwam. En daar moet je dus heel goed rekening houden met planten naast elkaar neerzetten.
zondag 23 oktober 2011 - 20:43
Mandy

Mandy

Ja, goed uitkijken.... er zijn hele lijsten waarop precies vermeld staat welke planten juist wel- of dan wel juist niet naast elkaar kunnen......

zondag 23 oktober 2011 - 20:54
Mandy

Mandy

List of companian plants heet dat in het English... in het nederlands weet ik daarvoor geen naam.

zondag 23 oktober 2011 - 20:56
Elrike

Elrike

We zijn met permacultuur ook met een groep waar er mensen bij zijn die dat gelukkig ook weten en we leren ook een hoop gelukkig. vanaf januari gaan we 1,5 hectare met de groep bewerken, komt ook bos bij, een bouproject, heel misschien dieren en een Imker(en dat zal moi samen met een paar anderen worden met een paar bijenvolkjes, soort Imkergroepje dus)
zondag 23 oktober 2011 - 20:57
Mandy

Mandy

Das interessant....... waar gaat dat vanuit?????
zondag 23 oktober 2011 - 21:07
Elrike

Elrike

Vanuit de zelfnadenkende mens
Ok ik heb er via via over gehoord, maar was al wel wat begonnen in eigen achtertuintje.

Het komt vooral voort uit waar we naartoe gaan in de wereld en men(ik ook) heeft meer de behoefte om naar een zelfvoorzienende levenswijze te gaan.
De tuin op een natuurlijke manier zonder gifstoffen enzo is daar de basis al van.
Maar vorige week heb ik gezien hoe man zelfs huizen kan bouwen van natuurlijke materialen en van hergebruikte materialen, in eigen watervoorziening kan voorzien, energie op kan wekken en nog veel meer. Ook kennis gemaakt met een Imker waar ik en nog iemand volgend jaar bij in de leer mag(als we maar wel een basisvoorbereiding/cursus hebben gedaan)
Het wordt ook leerschool Permacultuur genoemd, want het is 1 groot leerproces, en dat is het leven sowieso al toch?

google er maar eens op, je komt van alles tegen erover.
zondag 23 oktober 2011 - 21:30
Mandy

Mandy

Ik heb de websiute ( even heel snel ) doorgekeken.... Gaaf zeg.......

jammer dat het alleen in Friesland is......

Heel erg interessant..... zou iedereen moeten kunnen volgen.....
zondag 23 oktober 2011 - 21:45
Elrike

Elrike

het is niet alleen in Friesland hoor, dit is al op meerdere werelddelen, dus ook bij jou in de buurt.
En is het er niet, dan komt het er vast(door jou misschien)

Ik zag van de week nog de film Mother Eart, echt heel inspirerend hoe vrouwen in India stopten met werken en een beetje geld verdienen op de suikerrietplantages en hun eigen land gingen bewerken met allemaal verschillende gewassen.
Een hele gemeenschap is daar ontstaan waar geen honger meer is, waar men leert van elkaar en waar je dus ook al die gewassen door elkaar ziet.
Ze legden bijvoorbeeld uit geen pesticiden nodig te hebben omdat ze zonnebloem ertussen hadden staan en insecten die liever aten dan de andere planten.
En er werd gewoon weer gevierd ipv honger geleden zoals vroeger daar het geval was.
zondag 23 oktober 2011 - 22:20
Mandy

Mandy

Daarom zeg ik ook dat er een hele lijst met planten, groenten etc die je wel naast elkaar moet zetten zodat de planten schadelijke beestjes weghouden en elkaars bloei en groei vergroten...... heel belangrijk.....zo krijg je dus heel gemakkelijk een betere en gezondere opbrengst.....
zondag 23 oktober 2011 - 22:34
Elrike

Elrike

En die film bevestigde dat ook maar weer, het is de commerciele teelt van slechts 1 soort plant op een veld plaatsen die ervoor zorgt dat de plant zich niet kan verdedigen en pesticiden nodig zijn.
Als de geldverslindende maatschappij even had nagedacht was het hele genetische manipulatie gedoe ook niet nodig geweest.
maandag 24 oktober 2011 - 08:57
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).