menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Fly away wortelen

Ga naar meest recente reactie

jeffh

Jeffh

ik heb deze dit jaar gezaaid, en volgens de verpakking zijn ze resistent tegen wortelvlieg.
maar ik heb er toch al verschillende gehad die serieus aangetast zijn.
heeft er nog iemand ervaring mee

groeten jeff
zaterdag 29 oktober 2011 - 18:41
Pieter2

Pieter2

Geen ervaring met de wortelvlieg, maar als je de wortelvlieg wilt voorkomen kan je beter je wortels vroeg kweken. Je kan ze al zaaien in februari onder koud glas zodat je ze kunt oogsten in juni en juli. Dan ben je voor de wortelvlieg je wortels al aan het eten. Je kan natuurlijk ook een gaas spannen, zodat je nog tot eind juli kan zaaien, maar dat is meer werk natuurlijk.
zaterdag 29 oktober 2011 - 19:48
Mandy

Mandy

Je kunt ze ook extra laag planten, want de wortelvlieg vliegt er laag overheen.... als je dus 20 cm lager gaat zitten met je wortelen heb je ook geen last....
zaterdag 29 oktober 2011 - 20:06
Borsalino

Borsalino

Als test Fly-Away gezet en Resistafly en gewone wortelen.
Allen broederlijk naast elkaar.
Weinig verschil te merken in aantasting, allen evenveel aangetast.

Dus volgend jaar gewone, lees goekopere rassen en gaas erover, probleem opgelost.
zaterdag 29 oktober 2011 - 21:00
jeffh

Jeffh

idd borsalino dat dacht ik ook al, volgend jaar terug de gewone 'goedkopere' rassen te zaaien.

bedankt voor de antwoorden
zondag 30 oktober 2011 - 07:25
garfield

Garfield

De smaak van de bestendige rassen moet ook slecht zijn. Dus daar begin ik maar niet aan. Ik gebruik insectengaas en heb nauwelijks nog een aantasting. Wel veel werk, maak die tijd verdien je terug in de keuken.

Ik vraag mij trouwens af tot hoelang de wortelvlieg nog actief is. Wikipedia praat van een derde generatie die actief is in september/oktober. Ik denk dat ik de eerste serieuze nachtvorst maar afwacht. Dan kan daarna (of net ervoor) het gaas opgeborgen worden
zondag 30 oktober 2011 - 09:10
Borsalino

Borsalino

Bwah, over smaak kan je niet veel zeggen, ik vond ze zeker niet slechter dan Amsterdamse Bak en Nantes.

Enige verschil is dat ze ouder = dikker zouden moeten worden, bij de gewone rassen is dit meer uniform, bij de resistente rassen meer vervormingen, en dan is er wel een klein smaak-reukverschil te merken.

Maar jong geoogst in het voorjaar (waarschijnlijk nog geen wortelvliegen actief!) waren de resistente rassen lekker en mooi van vorm en niet aangetast.

Hier gaan ze volgend jaar onder goekoop gaas, Lill gordijnen en vliesdoek, waarschijnlijk een mix om ervaring op te doen.
zondag 30 oktober 2011 - 09:33
spicegirl

Spicegirl

Wat je ook kan doen is uien naast je wortel planten, de wortelvlieg houdt niet van uien en de uienvlieg houdt niet van wortel. Prima combinatie dus
zondag 30 oktober 2011 - 19:03
Borsalino

Borsalino

Dat treft, mijn ajuinen stonden per toeval naast mijn wortelen, allebei aangetast.
Wortelen door de wortelvlieg en ajuinen uiteraard door de ajuinvlieg.
Goede combinatie
zondag 30 oktober 2011 - 19:27
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).