Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
ik heb deze dit jaar gezaaid, en volgens de verpakking zijn ze resistent tegen wortelvlieg.
maar ik heb er toch al verschillende gehad die serieus aangetast zijn.
heeft er nog iemand ervaring mee
Geen ervaring met de wortelvlieg, maar als je de wortelvlieg wilt voorkomen kan je beter je wortels vroeg kweken. Je kan ze al zaaien in februari onder koud glas zodat je ze kunt oogsten in juni en juli. Dan ben je voor de wortelvlieg je wortels al aan het eten. Je kan natuurlijk ook een gaas spannen, zodat je nog tot eind juli kan zaaien, maar dat is meer werk natuurlijk.
Je kunt ze ook extra laag planten, want de wortelvlieg vliegt er laag overheen.... als je dus 20 cm lager gaat zitten met je wortelen heb je ook geen last....
Als test Fly-Away gezet en Resistafly en gewone wortelen.
Allen broederlijk naast elkaar.
Weinig verschil te merken in aantasting, allen evenveel aangetast.
Dus volgend jaar gewone, lees goekopere rassen en gaas erover, probleem opgelost.
De smaak van de bestendige rassen moet ook slecht zijn. Dus daar begin ik maar niet aan. Ik gebruik insectengaas en heb nauwelijks nog een aantasting. Wel veel werk, maak die tijd verdien je terug in de keuken.
Ik vraag mij trouwens af tot hoelang de wortelvlieg nog actief is. Wikipedia praat van een derde generatie die actief is in september/oktober. Ik denk dat ik de eerste serieuze nachtvorst maar afwacht. Dan kan daarna (of net ervoor) het gaas opgeborgen worden
Bwah, over smaak kan je niet veel zeggen, ik vond ze zeker niet slechter dan Amsterdamse Bak en Nantes.
Enige verschil is dat ze ouder = dikker zouden moeten worden, bij de gewone rassen is dit meer uniform, bij de resistente rassen meer vervormingen, en dan is er wel een klein smaak-reukverschil te merken.
Maar jong geoogst in het voorjaar (waarschijnlijk nog geen wortelvliegen actief!) waren de resistente rassen lekker en mooi van vorm en niet aangetast.
Hier gaan ze volgend jaar onder goekoop gaas, Lill gordijnen en vliesdoek, waarschijnlijk een mix om ervaring op te doen.
Dat treft, mijn ajuinen stonden per toeval naast mijn wortelen, allebei aangetast.
Wortelen door de wortelvlieg en ajuinen uiteraard door de ajuinvlieg.
Goede combinatie