menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Aardappelen

Gorre

Gorre

Hallo iedereen,

ik zou dit jaar graag voor de eerste keer aardappelen zetten

Zet ik het best 1 vroege en 1 late soort of enkel 1 van beide ?

Welke rassen raden jullie mij aan ? Het zijn gewoon aardappelen om te koken (vastkokend)

Bedankt
Sven
maandag 5 maart 2012 - 15:42
Pieter2

Pieter2

Ik ga vanaf dit jaar ook aardappelen zetten en kies voor vroege. Omdat ze een kortere groeiperiode hebben zijn ze minder gevoelig voor de bekende ziektes
maandag 5 maart 2012 - 19:26
driesenco

Driesenco

Ik zet ook altijd vroege. Helaas was door het droge voorjaar vorig jaar de opbrengst veel minder dan op andere jaren.

Een kennis die vroege en halflate had had (voor het eerst) heel wat meer opbrengst van de halflate.
dinsdag 6 maart 2012 - 11:32
garfield

Garfield

Je geeft te weinig informatie. Hoeveel vierkante meter wil je beplanten etc.
Er zijn veel volkstuinders die alleen maar vroege aardappelen poten. Dit om de Phytophthora voor te blijven. Dat lukt ook wel als je ze heel vroeg oogst.
Vroege aardappelen zijn er nl. veel gevoeliger voor.
Latere rassen zijn minder gevoeliger, geven een hogere opbrengst en zijn langer bewaarbaar. Nadeel: Ze worden aangestoken door de vroege aardappelen van andere tuinders die of niet spuiten of te laat oogsten.

Zelf poot ik meerdere behoorlijke resistente soorten. En dan van heel vroeg tot zeer laat. Als het nodig is spuit ik er ook tegen Phytophthora.
Er zijn ook bijna geheel resistente soorten, maar ook die kunnen de plaag krijgen heb ik vorig jaar ondervonden.
dinsdag 6 maart 2012 - 21:18
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).