Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Courgettes waren dit jaar zeer teleurstellend. Amper 2 kleintjes en 1 grote geoogst. Ik vermoed dat het hier ook wel eens aan de bestuiving zou kunnen liggen ..
Ik heb vandaag de grote er maar afgehaald en stel vast dat die werkelijk keihard is, zelfs harder als juist geoogste pompoen bvb. Dit was niet het gaval bij de 2 kleintjes - die waren normaal snijbaar. Zie foto
Kent iemand soms de oorzaak ? Zal nog goed vast aan de steel, maar groeide sinds meer dan een maand weinig of niets.
En wordt die rijper en zachter met afwachten (in frigo nr. 2 aan 9°C) of moet ik gewoon tot moes koeken en soep maken ?
inderdaad teleurstellend dit jaar. Enkel de raapjes doen het goed ..
Als je courgette al een maand niet meer is gegroeid, betekent dat je hem ruim een maand geleden had moeten oogsten en nuttigen. Een courgette moet je niet laten rijpen. Het enige wat er rijpt is het zaad en dat wil je niet eten.
Deze kan dus bewaard worden voor de zaden, maar dat raad ik niet aan. Beter is het om hem op de composthoop te werpen.
Ik had hem nog niet geplukt omdat hij nog zo vast aan de steel zat. Dit is meestal het criterium dat ik gebruik.
En er waren zo weinig courgettes dat ik hem "gespaard" heb voor later en ondertussen andere groenten heb gegeten.
Ik dacht dus : beter bewaren aan de steel dan in de frigo.
Maar blijkbaar moet ik mijn gewoonte aanpassen ...
Courgetten moet je oogsten als ze +- 20 cm zijn
Hoe groter hoe slechter en droger van smaak
Hoe meer je oogst hoe harder ze groeien en hoe meer er aan komen
Bij koud weer groeien ze traag
Bij vochtig weer krijg je meeldauw enzo
Bewaren kan maar een paar dagen want dan begint de schil al lelijk te worden