Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik zou dit jaar in de serre voornamelijk met potten willen werken om ziekte (fusarium ed) geen kans te geven.
Eigenlijk een simpele vraag: hoe groot moeten de potten zijn om groenten/fruit (tomaten, meloenen, paprika, komkommer,...) in de serre in potten te kweken.
En met welke soort grond vullen jullie die potten.
Hoi prinske
Veel groenten kunnen in redelijk kleine potjes zoals:
Sla ongeveer 15 cm
Tomaat ongeveer 20 cm
Paprika ongeveer 15 cm
Aardbei ongeveer 25 cm
Augurk ongeveer 20 cm
Meloenen weet ik niet of dat kan
Komkommer weet ik niet of dat kan
Hoop dat je er wat aan hebt
Groetjes pascal
Ik deel de mening van bombycilla. De potgrond gaat veel te snel uitdrogen in een pot van 20cm. Een veel grotere pot of alle planten buiten de serre zetten als het warm is zou ik voorstellen.
Toch even toelichten, het is de bedoeling dat ik de potten wel ingraaf zodat de kluit toch wel wat beschermd is tegen uitdroging. Bovendien leg ik over elke pot zo'n poreuze tuinslang waardoor ik water kan geven. Maar ik had ergens gelezen dat je extra gaatjes dient te maken in de pot voor een betere doorwatering. Klopt dit?
Maar is de kans dan weer niet wat groter om fusarium in de grond te krijgen door deze gaatjes?
Mijn tomaten en pepers stonden in 10 en 20L emmers (kan je vragen bij bakker en frituur) Kleine planten in 10L, de grote tomaten en pepers in 20L. Ze hebben niet geklaagd
Onderin de emmers gaatjes geboord en een laag steentjes op de bodem. Daarop heb ik stukken oude muggezift gelegd om de aarde tegen te houden en de steentjes makkelijk te recupereren.
Gehenna, je systheem van werken in grote emmers en potten gebruik ik eveneens maar de gaten boor ik langs de zijkant op zo'n drie-tal vingers van de bodem zodat er wel steeds vocht in de emmer blijft.
groetjes
Charelke uit Ham
Elk contact met de grond kan ervoor zorgen dat fusarium ook in de pot komt. Misschien kan een laagje plastiek op de bodem van de pot helpen. Ik vraag mij af hoe lang de schimmel nog in serre blijft en of je niet beter meteen de serre ontsmet.
Fusarium is een schimmel en verspreid zich door de lucht maakt dus niet uit of de pottten op de grond staan,geen fusarium in de serre?onzin fusarium is overal het tast alleen je planten niet aan.een gezonde plant wordt niet door schimmels aangetast
Welke schimmel het juist is weet ik niet maar als je vele jaren na elkaar meloenen op dezelfde plaats zet zal er een schimmel in de grond komen en moet je de serre volledig uitgraven. En dit zou ik willen vermijden door in potten te kweken. Weet iemand hoe ?
je zal schimmels en aaltjes door elkaar halen, besmetting van de serre=bobem kun je alleen voorkomen door geheel dichte potten te gebruiken en dat is weer slecht voor je planten
hallo,ben nieuw en heb nog niet aan forums gedaan.
bij lezen van deze heb ik mss een idee, tuinieren op een tafel, mijn zoon maakt deze vanfdit jaar en is mss een oplossingtegen ziektes ea.
Ik kweek ieder jaar meloen in dezelfde serre, maar ik zet ze gewoon nooit in de grond, ook niet in potten in de grond. Ik gebruik gewoon grote potten die op een dekzeil in de serre staan en ieder jaar gebruik ik nieuwe grond in de potten maak ik de potten goed schoon en ieder jaar wordt het dekzeil grondig gereinigd net al de rest van de serre... nooit problemen gehad tot hiertoe.
Ik denk niet dat er hier in de lage landen echt grote meloen kwekerijen zijn. Ik heb ze nog niet gevonden althans, de Belgisch gekweekte meloenen. Maar ik kan mis zijn... diegene die ik vind in de allerlei winkels zijn meestal van buitenlandse (tropische) afkomst. En ik veronderstel bijgevolg dat het in die landen warm genoeg is om ze gewoon buiten te kweken Maar ik kan mis zijn hoor