Hey allen,
Een grote tuin? Ja zeker, met daarop een redelijk goedkope serre van 12m2 in poly (ik ben slechts huurder hier vandaar).
Op pensioen? Neen (vind ik dat erg, neen
)maar ik heb het geluk dat ik slechts 28 u per week moet werken en de andere uren gaan heel lente en zomer integraal in de tuin (af en toe maak ik wel wat tijd voor andere dingen ook hoor lol). Ik wist niet dat het zo indrukwekkend was eerlijk gezegd (ben aan 't blozen...). Ik kweek ook wel veel in potten, vandaar de vele dwerg soorten op de lijst,
Jarenlange ervaring? Met pottenkweek wel, volle grond nog maar een jaar of 3.
Ik heb meer succes met kweken in potten dan in volle grond als ik eerlijk mag zijn. Ik heb al vanalles geprobeerd in potten en uit ondervinding is het volgens mij veel gemakkelijker omdat je allerlei omgevingsfactoren zelf goed in de hand kunt houden.
De beste resultaten in pot heb ik tot hiertoe gehad met Aubergines, courgetten, meloenen, paprika's, tomaten, pepers (die laatste 3 kweek ik altijd in potten in de serre, nooit volle grond), allerlei boontjes (grote oogsten), erwten, komkommers, radijsjes, worteltjes, sla, kruiden, sjalotjes, look enz.. Eigenlijk het enige wat bij mij in volle grond gaat zijn de aardappelen, pompoen, mais (die gebruik ik eerder als snelgroeiend windscherm), koolsoorten en warmoes enz. en de bewaaruien en het overige fruit.
Dit jaar ga ik me aan iets anders wagen en ben benieuwd of het gaat lukken, ik ga wat meer richting de permacultuur in verhoogde bedden/bakken.. ( ik wil nl eens testen of het echt werkt want ecologisch en natuurvriendelijk is het wel) een complete nieuwe benadering en met dat in het achterhoofd heb ik dus een groot aantal zaden vervangen door kleinere of zelfs ietwat resistentere soorten, je weet nooit dat het niet echt goed gaat en ik wil toch iets van groenten kunnen oogsten hehe. Ik ga alleen wat problemen hebben met het rommelig aanzicht denk ik... ik vind plantjes in rijtjes wel mooi en ordelijk, met permacultuur is dat wel wat anders.
Ach ja we zien wel wat het jaar brengt, hopelijk wordt het een heerlijke zomer en een zalige lente
groetjes Manuela