menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Sla...

Ga naar meest recente reactie

Ralf

Ralf

Hallo,

Ik lees overal dat sla het beste kiemt en groeit bij 15-18
vrijdag 1 maart 2013 - 20:20
Gehenna

Gehenna

Naar het schijnt komt hij dan in bloei.
zaterdag 2 maart 2013 - 19:13
CindyV

CindyV

Sommige soorten sla kunnen beter tegen de warmte en groeien wel als het warm is. Als je soorten voor de lente zaait in de zomer dan zullen deze doorschieten voor je ze kan opeten en dan worden ze bitter. Sla is dus eigenlijk seizoensgebonden . Tegenwoordig is er ook 4jaargetijden sla.

Grts,
Cind
zaterdag 2 maart 2013 - 21:29
lam

Lam

Bij aankoop van slazaad , altijd goed lezen wat er op de verpakking staat, zeker de zaaitijden.(of in
de catalogus)
Het is namelijk bijna zo, dat er voor elke maand een slasoort is.
Sla heeft wel degelijk met licht en zeker temperatuur te maken.
Zelf heb ik ongeveer 8 soorten ter beschikking , voor de periode voorjaar tot in de winter.

Veel succes
zondag 3 maart 2013 - 11:07
Ralf

Ralf

Ik heb een aziatische mix pluksla, Appia, Meikonignin en mosterdspinazie.
Na 3 dagen beginnen ze allevier te kiemen in een zaaibak.
Ik laat ze binnen tot 21 maart en zet ze dan (in potten) in de serre..
Is dat een goed plan?

Elke week zaai ik er enkele.
Op de beschrijving vind ik bij de sla-soorten dat ze in februari/maart gezaaid kunnen worden.
De mosterdspinazie zou pas vanaf april gezaaid kunnen worden...maar meteen in volle grond.
In een zaaibak en serre zal dat ook wel vroeger kunnen?

Ik dacht dat sla een van de gemakkelijkste groenten was
maandag 4 maart 2013 - 09:44
CindyV

CindyV

Sla bevriest niet zo snel. Mijn gekochte slaplanten staan al een paar weken in de serre.
Probeer de slaplanten binnen zo licht mogelijk te zetten. Als sla niet licht genoeg staat in combinatie met een warme woonkamer dan groeien ze veel te hard omhoog en dan kan je ze veel moeilijker planten. Best onder een lichtkoepel en niet te warm. Of zoals ik in een onverwarmde kamer aan het raam. Het is niet gemakkelijk om mooie planten te kweken in januari door te weinig daglicht dus koop ik ze in februari steeds. Bij Horta krijg je ze in februari zelfs gratis. Je mag de planten nu al in de serre zetten maar als het hard vriest best binnen nemen of beschermen.

De mosterdspinazie weet ik niet zo goed. Waarschijnlijk heeft deze hogere kiemtemp.
Nog een tip, Plant sla niet te diep. Het hart van de sla mag de grond niet raken anders gaat deze snel rot worden. Zet de plant op een eilandje en geef water in een kuiltje rondom. Sla kan je niet in de zomer niet in de serre zetten dan schiet hij omhoog omwille van de warmte.

Geen enkele hobby is makkelijk in het begin. Al doende leert men en voor vragen is er altijd dit forum.
maandag 4 maart 2013 - 10:32
Ralf

Ralf

De kiemlingen zijn nu ongeveer een cm groot, maar ik heb ze heel dicht opeen gezaaid.
Kan ik ze nu al verpotten?
Ik ga ze aan een raam in een onverwarmde kamer zetten
dinsdag 5 maart 2013 - 13:02
CindyV

CindyV

Zaailingen worden pas opgepot van zodra ze 3 tot 4 blaadjes hebben. Sla mag direkt in de volle grond maar best wachten tot de blaadjes 3cm zijn dan zijn ze makkelijker om uit te planten. Maakt niet uit dat er veel zaadjes in een potje zitten.

Grts,
Cindy
woensdag 6 maart 2013 - 23:36
lam

Lam

Verspeen ze zo snel als het mogelijk is , doe dit in kleine potjes van ongeveer 3 cm.
De worteltjes van de kiemplantjes zijn nu nog weinig vertakt en de kans op smeul neemt ook sterk af na het verspenen .
Let niet op wat hierboven staat, doe het al vele jaren zo, foutjes van te dicht zaaien komt vaak voor. Ik doe het altijd omdat de ruimten in mijn kas beperkt zijn.
Veel succes
donderdag 7 maart 2013 - 14:06
Ralf

Ralf

Hm, ik heb ze verspeend in potjes van 9cm, in gewone potgrond.
Ze groeien,...al gaat het vrij traag.
Volgende keer verspeen ik ze eerst in kleinere potjes.
En is het mss ook beter zaaigrond te gebruiken tot ze de eerste echte blaadjes ontwikkelen?

al doende leert men
vrijdag 8 maart 2013 - 23:27
Ralf

Ralf

Nog een slavraagje...
Jonge plantjes die net hun eerste echt blaadje ontwikkelen, mogen die gewoon in de huiskamer op een vensterbank staan? Of zet je ze beter meteen wat minder warm?

En maakt het uit hoe hoog de eerste blaadjes op de stengel staan?
dinsdag 12 maart 2013 - 17:42
lam

Lam

Houdt ze zo koel mogelijk en veel licht. De plant moet kort en gedrongen blijven.
Dat geeft de meeste kans op doorgroei in de volle grond.
dinsdag 12 maart 2013 - 23:29
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).