menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bemesten

Ralf

Ralf

Is het een goed plan om paardenmest te mengen in de grond, als ik in mei tomaten, pepers en meloenen in de serre zet,voor extra bemesting en een hogere bodemtemperatuur?
Kunnen hun wortels die verse mest aan?
En waar kan je verse mest kopen?

Ik heb een spadediep bemest met compost e koeienmest-korrels.
De planten zullen niet verhongeren, maar het kan beter.
woensdag 27 maart 2013 - 20:12
Manou

Manou

Ik ben geen expert maar ik denk dat verse paardenmest niet echt een goed idee is. Als je oudere paardenmest hebt, mest van een jaar of ouder die reeds goed gerot is dan kan je het wel wagen. Maar verse zou ik persoonlijk niet aanraden, tenzij je in het najaar verse mest onderspit en gedurende de winter laat inwerken en wegrotten zoals de boeren het doen, dan kan je er in de lente op zaaien en planten.

Ik gebruik zelf heel veel goed gerotte paardenmest in de groentetuin, zelfs in potten met groenten in mijn serre en bij sommige groenten zoals courgettes, pompoenen en andere grote eters zelfs in grote hoeveelheden... maar nooit vers, immers verse paardenmest, of verse mest van eender welk dier gaat bijna zo goed als zeker de wortels van je planten verbranden... en verse mest trekt misschien ook wel allerlei beestjes aan waaronder sommige een beetje schadelijker dan andere (in een serre dan toch)

Maar ik blijf er bij ik ben geen expert

Paardenmest kan je vinden bij mensen die paarden hebben of bij maneges, liefst plaatsen waar ze niet te veel rommel (medicatie en andere zaken aan de paarden geven... de mensen die paarden hebben zijn zelfs blij als anderen het komen halen want ze verzuipen er soms letterlijk in lol. Kijk eens rond in je omgeving of er zo niemand paarden heeft of er geen boeren of maneges in de buurt zijn en informeer bij hen.


Groet Manuela
woensdag 27 maart 2013 - 21:39
Ralf

Ralf

Bedankt voor het antwoord.
Ik ken iemand met paarden, maar dat is dan voor volgend jaar.
Denk je dat er tuincentra zijn waar ik gerotte paardenmmest of paardenmest compost kan kopen?
woensdag 27 maart 2013 - 22:25
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).