Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ben zoals zovelen een moestuin aan het aanleggen. Alleen vind ik niet veel informatie over de breedte van een plant- of zaaibed. Welke breedte wordt er meestal genomen of hangt dit af van de soort groenten die je wil kweken? Maar hoe zit het dan met het jaar daarna als je aan wisselteelt wil doen?
Om de bedden gemakkelijk bereikbaar te houden zou ik ze niet breder dan 1m20-1m40 breed nemen en een looppadje van 0,5m tussen de verschillende bedden.
Ik heb hier 7 bedden van 1,40m breed en 7m lang.
Het is vaak wel makkelijker dat ALS je de ruimte hebt om de paadjes ook een beetje breed te nemen, dat is geen verloren ruimte want het is zo makkelijk als je er met een kruiwagen door kunt.....
Mijn moestuin is ongeveer 15-20m bij 4m.
Ik leg hier geen vaste paden tussen (ook niet handig als je zoals ik met een frees wil werken)
Ik kies vervolgens mijn bedden (in hun breedte) in functie van de beplanting. Wij hebben vaste aarde zodat de grond waar we stappen voor het "onderhoud van de bedden" te doen, bijna volledig vrij blijft van onkruiden.
Ik bekeek de paadjes ook altijd als verloren maar inderdaad als je er met een kruiwagen door wil, zijn ze beter wat breder. En ik heb er gelukkig genoeg plaats voor.
Mijn bedden zijn 1 meter breed.
Ik ben maar een kort persoontje: 1,56m.
Zo geraak ik overal gemakkelijk aan.
Tussen de bedden voorzie ik dan weer 30 cm. Omdat ik in mijn kleine tuin geen kruiwagen gebruik en dat ruim voldoende plaats is voor mijn maat 38 voeten
Er zijn toch mensen met luxe op de wereld: een groententuin op maat!
Maar eigenlijk doe ik dat ook wel een beetje want ik verlies nogal gemakkelijk mijn evenwicht (zit wat in de familie) en dus moeten mijn paadjes ook wat breder zijn dan 30 cm en dat is dan ook goed voor mijne 41 en om er met de kruiwagen door te kunnen!
Ik heb mijne groentetuin ook een naam gegeven: Moe'stuin.
Kijk bij moestuin vragen naar de seite van [email protected] daar kun je alles vinden over de moestuin ook de breedte van uw tuinbedden.
Cor is een oude rot in het vak en heb je vragen dan kun je hem gerust mailen hij geeft altijd antwoord.