menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Slakken

Ga naar meest recente reactie

floske

Floske

hoe kan ik slakken verdelgen ?
bestaat er een middel voor ?
maandag 10 juni 2013 - 10:12
mukka

Mukka

blauwe korrels uit den Aldi ! Zeer goed !
maandag 10 juni 2013 - 10:18
floske

Floske

alvast bedankt
maandag 10 juni 2013 - 10:19
jack1

Jack1

dan ga je met gif werken .denk aan de vogels die deze slakken weer opeten .of de egeltjes ze worden er allemaal ziek van
er zijn ook natuurlijke manieren om slakken te weren

hier een waslijst aan tips zonder vergif

Maak een lokdoos van een leeg boterbakje. Graaf dat tussen de planten in zodat de bovenkant van het bakje op gelijke hoogte is met de aarde. Vul het bakje met een restje bruin bier. Elke ochtend kunt u de slakken verwijderen.

Leg "s avonds een natte krant op het terras. De slakken kruipen op de krant. De krant wel weghalen voordat hij opdroogt (dezelfde avond).
- Carola Boek

Een schaaltje met bier in de tuin helpt slakken verdrijven.
- J.C. Schipper

Een rij gebroken schelpen, bijvoorbeeld mosselschelpen, houdt de slakken weg van de planten.
- Irene

Wil je je hosta's vrij van slakken c.q. gaten houden? Smeer een brede rand vasaline om de pot. Ze durven hier niet overheen. Je hosta's blijven mooi.
- P. Stap

Koffiedrap (zonder koffiefilter)door de aarde mengen, houdt tevens de aarde goed luchtig. Tip paar de koffiedrap van meerde dagen of weken op dan kun je hem ook gemakkelijk overal en gelijkmatig verdelen.
- Sjef Lemmens

Zet een bakje met legkorrels voor kippen eronder en alle slakken kruipen erin, U kunt het bakje zo weggooien of in een verder weggelegen plantsoen omkiepen.
- Gerda

Zet Oost-Indische kers erbij in de buurt, de slakken houden daar niet van.
- Adriaan

Als U last hebt van slakken strooi er een beetje zout op. Verwijder ze wel meteen met een schepje (plamuurmes) ze laten anders een slijmspoor achter. Ik weet niet of dit ook helpt bij slakken met een huis.
- Hans

De schillen van uitgeperste sinaasappels tussen de planten leggen en "s avonds en "s morgens verwijderen. De slakken zijn dan verdoofd.
- Sika

Last van slakken onder hosta's? Poot hedera's bij de hosta's en de slakken blijven weg.
- Wil

Als je slakken milieu-vriendelijk wil verwijderen. Leg dan een prei-blad in de tuin. De slakken gaan erop zitten en u gooit het blad met de slakken in de container.
- R. Jong

Een preventief middel tegen slakken in uw groentetuin. Bijvoorbeeld bij de stamboontjes e.d. Doe een hoopje zilverzand over de plaats waar u de zaden hebt gepoot en de slakken mijden uw boontjes omdat zand aan hun slijmlaag blijft kleven.
- Mathieu Simons

Heb je last van slakken in de tuin plaats een glazen pot op zijn kant in de tuin en gooi daar wat slakkenkorrels in. Het werkt echt
- Alice

Wat ook heel goed werkt en schijnt diervriendelijk te zijn zijn de groene korrels van Escargo. Bij tuinwinkels verkrijgbaar.
- Marijke

Koffie drab met water vermengen en in de tuin gooien. Op de plekken waar ik dit heb gestooid, heb ik aanzienlijk minder last van slakken. Goed voor de grond trouwens ook, de structuur ervan wordt aanmerkelijk verbeterd.
- Irene Onderweegs

maandag 10 juni 2013 - 11:34
Gespeel

Gespeel

Ik ken nog een middeltje: leg een moestuin aan in je tuin en de slakken vreten er alles op. Geen last meer van slakken in de rest van je tuin
maandag 10 juni 2013 - 22:04
baloe

Baloe

De korrels zijn behoorlijk eco... ze zijn toegelaten voor bio-teelt.
maandag 10 juni 2013 - 22:22
Gespeel

Gespeel

Welke? Die van Aldi of Escargo?
maandag 10 juni 2013 - 22:48
baloe

Baloe

ik ken de merken zo niet van buiten, maar de meeste slakkenkorrels krijgen het bio-label... 't staat erop
zaterdag 15 juni 2013 - 22:48
Gehenna

Gehenna

Lees eens wat er op zo'n doos staat. Staat erop 'slakenlokmiddel'? Lees dat dan nog eens goed want slakkenLOKmiddel ... dat strooi ik liever bij mijn buren

Neem gewoon die van Ecostyle, en dan nog, die zijn ook niet 100% diervriendelijk.
donderdag 20 juni 2013 - 17:40
Betsenaar

Betsenaar

In iedere tuinwinkel kan je een slakkenval kopen. Dat lijkt op een bekertje met deksel erop en aan de zijkanten, zitten hier twee gaten in.
Je moet dit bekertje vullen met een flesje bier ( zonde van dat bier )
Dit zet je dan tussen de groenten. Het werkt perfect.
Ik had op
zondag 23 juni 2013 - 10:24
sirius

Sirius

men kan zelf op eenvoudige manier een slakkenval maken!
Neem een grote pet fles en snij die op iets meer dan 1/3 van de top door zodat het stuk met de stop er af gesneden is.
Vul het onderstuk met wat je maar wil: bier of de slakkenkorrels die je wil.
Verwijder de stop en steek het bovenstuk omgekeerd in het onderste stuk. De slakken kruipen door de tuit in de fles en zitten daar gevangen.
Als je dodelijke korrels gebruikt is dat het meest efficiente en je kan de korrels ten allen tijde op een propere manier verwijderen. (ok, ze verdwijnen niet op miraculeuse manier maar toch )
Je kan de flessen neer leggen waar je maar wil en in principe kunnen andere dieren er niet aan!
(in de zomer wel enig onderhoud nodig want de dode slakken gaan snel heel hard stinken in de zon!)
zondag 23 juni 2013 - 13:11
Tuinboertje

Tuinboertje

Ja bier werkt het allerbeste dat is ook mijn ervaring.
Ik neem daarvoor een ondiepe deksel van ongeveer 1 cm, vult het bijna tot de rand en zet ze op tactische plekken neer. Je kan het goedkoopste bier kopen, werkt ook. De volgende ochtend na bijvoorbeeld een vochtige nacht zit het vol met dode slakken. Vooral de naaktslakjes zijn een ware plaag en het lijkt er op of dat zij het bier ook het lekkerst vinden. Met die korrels heb ik totaal geen positieve resultaten geboekt. De planten worden dan nog steeds aangevreten, dan geef ik liever het geld uit aan bier
Je moet wel na een regenperiode het bier vervangen want dan is het teveel verdunt en dan worden de slakken er niet meer duf van.

TB
zondag 30 juni 2013 - 13:15
BDV

BDV

Gisteren heb ik twee potjes met bier gevuld en vandaag had ik al meer dan 10 slakken gevangen. Als je dit op regelmatige basis doet wordt je tuin helemaal slakkenvrij
dinsdag 2 juli 2013 - 18:58
furor

Furor

Wil je het diervriendelijk doen, en ze niet laten verdrinken, creperen, ... Ga op pad met een schaar, en knip ze in twee (zo dicht mogelijk bij de kop) en/of geef ze aan de kippen. Ik geef toe, het wordt een plakboel
dinsdag 2 juli 2013 - 21:31
sirius

Sirius

van een diervriendelijk alternatief gesproken!
woensdag 3 juli 2013 - 00:30
jack1

Jack1

diervriendelijk .door midden met een schaar

beter bakje bier in de grond zo dat ze lekker dronken worden merken ze het minst .
woensdag 3 juli 2013 - 08:40
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).