Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Gaandeweg krijgt ook onze moestuin steeds meer vorm... In de moestuin heb ik ruimte voorzien voor wat 'vaste groenten'. Ondertussen staat er reeds rabarber en zuring. Ik was van plan om ook wat eeuwig moes, eventueel zeekool en aardperen (deze wel in pot om woekeren te voorkomen) te planten. Nu blijken vooral het eeuwig moes en de zeekool niet zo eenvoudig te vinden te zijn...
Iemand enig idee waar ik dat eeuwig moes zou kunnen vinden?
Of zijn er nog andere 'vast groenten' die ik absoluut in de tuin zou moeten hebben?
@ Bombycilla : bedankt voor de tip over Vreeken, ik had al wel eens van dat bedrijf gehoord, maar heb nu even hun website doorgenomen en ontdekt dat ze best veel interessante dingen aanbieden. Ik ga daarmee aan de slag !
@ Knovos : bedankt voor je reactie. Hoe gaan we tewerk als ik wel wat zaden van je wil afnemen? Ik ben van West-Vlaanderen, dus om er even om te komen is het wel wat ver..
Verdere ideetjes en voorstellen nog steeds welkom.
Ja, asperges vind ik zelf ook heel interessant, maar ik heb me laten vertellen dat om een opbrengst te halen die de moeite loont, je toch minimum een 6-tal meter moet aanplanten.
Wat er van aan is weet ik niet juist, maar zoveel ruimte kan ik niet echt voorbehouden daarvoor, voorlopig toch niet.
Iemand een idee of dit correcte info is? Of misschien is het rasafhankelijk? Hoeveel kun je zo gemiddeld oogsten van een aspergeplant?
Is het zaaien overigens goed gelukt? Ik dacht dat de meeste mensen klauwen aankochten en hiermee verder werkten...
Het toeval wil dat ik een half uurtje geleden nog gelezen heb dat je met ongeveer 60 plantjes wel toekomt voor een gezin van 4 personen.
Ik ben er bijna 100 aan het opkweken (ik had goed geluk met het zaad) en ik heb maar een gezin van 1,5 personen.
Ik lees 20 x 50 uitplanten, of 3 per lopende meter.
Wat het zaaien betreft, ja, dat was dus geen probleem. Ik heb een zakje gekocht bij De Nieuwe Tuin in Waasmunster en dat te weken gelegd. Van de zaadjes is goed 80% uitgekomen. Een deel heb ik nog weggegeven omdat ik zoveel had.
't Is dat je zo ver weg woont, anders zou ik zeggen: wip binnen en kom wat plantjes halen.
Ik heb voor groene asperges gekozen, omdat er wat minder verzorging aan zou zijn dan aan de witte. En groene vind ik niet minder lekker dan witte.
hmmm, ik denk dat ik er maximaal een 10-tal plantjes kwijt kan. Vraag me af of dat dan wel de moeite is...
Nu is het wel zo dat het aantal asperge-eters in ons gezin beperkt is tot mezelf
En groene lijken me inderdaad voor zelfteelt interessanter. Zijn blijkbaar omwille van de groene kleur ook nog iets gezonder dan de witte versie.
Ja, ik woon niet echt naast de deur natuurlijk en die plantjes steek je niet in een envelop om op de post te doen, maar het aanbod werd geapprecieerd.