Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik ga mijn moestuin uitbreiden met een 12m², eind september heb ik een stuk gazon afgedekt met karton en er kompost op gestrooid. Het gras en karton zijn ondertussen al weggerot. Zou ik nu al de grond omspitten of toch wachten tot het voorjaar. Als ik nu nog omspit kunnen de grote kluiten nog stukvriezen binnenkort
Spitten zou ik niet doen. Betere werkwijze is het gazon afdekken met karton, daar stro over, dan een laag paardenmest, weer een laag stro (eventueel ook wat afgevallen bladeren...) Het eerste jaar zet je aardappelen (gewoon planten in de paardenmest onder de eerste laag stro). Tegen het einde van dat jaar heb je een vruchtbare grond.
Bij spitten ga je de bodemstructuur en bodemleven verstoren. Ik spit nooit, maar werk met paadjes in de moestuin, met vakken van 120X120cm. Elk voorjaar gezeefde compost/oude paardenmest over de vakken en ik kan beginnen.
in de laatste link de volgende tekst Feitelijk verschilt silt chemisch behoorlijk van klei. Verder zijn siltkorreltjes ongeveer gelijk qua grootte in alle dimensies, in tegenstelling tot kleideeltjes, die bestaan uit plaatvormige deeltjes die bij elkaar worden gehouden door elektrostatische krachten en daardoor veel cohesie hebben.