menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Ziekte tomaten in serre

Ga naar meest recente reactie

jdv

Jdv

In serre staan een tiental zelf gekweekte tomaten Pyros F1, en enkele gekochte tomaten
Marmande en Coeur de boeuf.
Allemaal in potten, met dezelfde grond.
Alle Pyros tomaten worden onderaan bruin (neusrot), en de anderen hebben dit niet.
Worden op dezelfde manier van water voorzien.
Zou het dan aan de soort kunnen liggen ??
Grt
jan
donderdag 16 juli 2015 - 11:21
baloe

Baloe

Ik kweek buitentomaten en daar is mijn ervaring dat verschillende soorten echt wel heel hard verschillen in gevoeligheid aan voeding, vocht en ziektes.
Jaar na jaar goed bijhouden wat de ervaringen zijn (voor buitentomaten zie http://dencleijnenstreeck.weebly.com ) en enkel de goede soorten behouden is de boodschap. Ik zet dan ook niet meer dan 4 soorten.
neusrot is een ietwat complex fenomeen, daarom doe ik vooral selectie.
donderdag 16 juli 2015 - 11:32
marc v

Marc v

wie heeft ondervinding met geënte tomaten ze zijn nog niet rijp en nu al neus rot vast gesteld
zondag 19 juli 2015 - 20:53
Thefizyx69

Thefizyx69

Ik heb geen ervaringen met geënte tomaat. Wel heb ik eens 3 jaar marmande tomaat gekweekt. En drie jaar neusrot gehad. Marmande komt er bij mij niet meer in.

maandag 20 juli 2015 - 13:01
Tuinman65

Tuinman65

Neusrot is altijd het gevolg van te weinig vochtopname.
Bij vochtgebrek haalt de plant het water uit de vruchten met neusrot als gevolg.
Leo
dinsdag 21 juli 2015 - 13:51
Thefizyx69

Thefizyx69

Waren de enige planten die er last van hadden de andere tomaten niet. 3jaar na elkaar. Om de dag krijgen ze bij mij water.
dinsdag 21 juli 2015 - 16:33
marc v

Marc v

bedankt voor jullie reactie tot nu toe is er voorlopig een plant die er last van heeft van neus rot
dinsdag 21 juli 2015 - 21:47
Tuinman65

Tuinman65

Hoe je het ook draait of keert, het is altijd het gevolg van watergebrek, wat de oorzaak ook is.
Zelfs bij regen zoals de voorbije dagen geef ik de tomaten die buiten staan in potten nog extra water.
In de kas giet ik elke dag.
De ene soort zal wel gevoeliger zijn dan de andere, dat is bij alle planten zo.
Ik ken niet veel van groenten kweken maar van mijn vader , die is bijna 102, heb ik veel geleerd over tomaten.

Leo
dinsdag 21 juli 2015 - 22:44
baloe

Baloe

Leo, dat dit de oorzaak is, is idd correct. Toch is een goede vochthuishouding iets waar je in het begin van de groei mee begint (en is veel water geven nogal tijdsgebonden).
- goed bemesten/correcte pH/spore-elementen
- op tijd uitplanten en in het begin net genoeg water geven zodat die groeit, maar dat hij ook gestimuleerd wordt om een goed wortelgestel te krijgen.
- als de vruchten gevormd worden veel water geven zodat de plant die niet uit de vrucht gaat halen

Mvg
woensdag 22 juli 2015 - 08:07
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).