Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
In serre staan een tiental zelf gekweekte tomaten Pyros F1, en enkele gekochte tomaten
Marmande en Coeur de boeuf.
Allemaal in potten, met dezelfde grond.
Alle Pyros tomaten worden onderaan bruin (neusrot), en de anderen hebben dit niet.
Worden op dezelfde manier van water voorzien.
Zou het dan aan de soort kunnen liggen ??
Grt
jan
Ik kweek buitentomaten en daar is mijn ervaring dat verschillende soorten echt wel heel hard verschillen in gevoeligheid aan voeding, vocht en ziektes.
Jaar na jaar goed bijhouden wat de ervaringen zijn (voor buitentomaten zie http://dencleijnenstreeck.weebly.com ) en enkel de goede soorten behouden is de boodschap. Ik zet dan ook niet meer dan 4 soorten.
neusrot is een ietwat complex fenomeen, daarom doe ik vooral selectie.
Ik heb geen ervaringen met geënte tomaat. Wel heb ik eens 3 jaar marmande tomaat gekweekt. En drie jaar neusrot gehad. Marmande komt er bij mij niet meer in.
Hoe je het ook draait of keert, het is altijd het gevolg van watergebrek, wat de oorzaak ook is.
Zelfs bij regen zoals de voorbije dagen geef ik de tomaten die buiten staan in potten nog extra water.
In de kas giet ik elke dag.
De ene soort zal wel gevoeliger zijn dan de andere, dat is bij alle planten zo.
Ik ken niet veel van groenten kweken maar van mijn vader , die is bijna 102, heb ik veel geleerd over tomaten.
Leo, dat dit de oorzaak is, is idd correct. Toch is een goede vochthuishouding iets waar je in het begin van de groei mee begint (en is veel water geven nogal tijdsgebonden).
- goed bemesten/correcte pH/spore-elementen
- op tijd uitplanten en in het begin net genoeg water geven zodat die groeit, maar dat hij ook gestimuleerd wordt om een goed wortelgestel te krijgen.
- als de vruchten gevormd worden veel water geven zodat de plant die niet uit de vrucht gaat halen