Pthomass, ik begrijp niet goed wat voor foto's je wil.
De bakken heb ik hier in de webshop gekocht. Ze zijn 96 x 96 x 30 cm3. (l x b x h) Vergelijkbaar met
https://www.tuinadvies.be/tuinwinkel/product/522/groeibed-975-x-975-x-25-cm, maar die zijn iets lager.
Normaal geen fan van plastic in de tuin, maar ik had eerder elders houten bakken gekocht en die kwaliteit viel tegen. (Wat niet wil zeggen dat alle houten bakken kwaliteitsproblemen hebben.)
Omdat onze bakken wat dieper zijn en de meeste groenten die je in bakken teelt ruim toekomen met 20cm diepte, vul ik ze niet helemaal tot boven (je moet ze af en toe bijvullen). Ik beeld me in dat de kiemplantjes zo een beetje meer beschermd staan. De donkere kleur van de bakken zorgt er ook voor dat de grond een tikje sneller opwarmt.
(In warme, droge periodes betekent dat waarschijnlijk ook dat ik wat meer water moet geven, maar in vierkantemeterbakken is dat meestal gemakkelijker en minder dan in volle grond.)
Het volièregaas zie je niet meer. Aan de buitenrand van de bakken had ik meteen dat 'kattenzand' uitgestrooid, op een hand breed van de buitenrand, om te vermijden dat we ons zouden kwetsen aan dat gaas en om onkruid te onderdrukken.
We hebben hier nogal wat last van woelratten. We hoeven geen biljartlakengazon, dus mollen, natuurlijke vijanden van woelratten, zijn hier meer dan welkom.
Bij de meeste bakken groeiden ereprijs, bosaardbijen en andere kruiden tot dicht tegen de bakken. Dat doe ik niet meer. Nu laat ik langs het kattenzand nog eens een strook grond bloot liggen. Ik hoop het hiermee slakken wat lastiger te maken om bij de bakken te geraken.
In de vakken tussen de bakken groeien
- bodembedekkers (de al eerder vermelde ereprijs en bosaardbij, maar net zo goed maarts viooltje, zennegroen, brunel ...)
- kruiden (verschillende soorten bieslook, oregano compactum, tijm, kruiprozemarijn ...)
- groenten die te groot/niet geschikt zijn voor de bakken (courgette, pompoen, nieuw-zeelandse spinazie, rabarber)
- vroege voorjaarsbloeiers als paarse dovenetel, vogelmuur, sneeuwklokjes, crocussen ... want als vroege hommels en vlinders geen voedsel vinden, is het einde verhaal
Ik mik vooral op niet te hoog en lokkers van bestuivers. Eetbaar is een plus.
In een ingegraven emmer groeit watermunt en tussen de planten hebben we paddenschuilplaatsjes gemaakt. Iets als
https://winkel.natuurpunt.be/np-kikker-en-paddenhuis.html, maar dan van gestapelde bakstenen. Een eind verder ligt ook een hoop oude kasseien, waar we soms hazelwormen vinden.
Bedoeling is natuurlijke vijanden van slakken te lokken. En misschien nog veel belangrijker: te genieten van het extra leven in de tuin.