Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Aan de noordkant van mijn huis heb ik drietal bedden aangelegd. Deze tijd van het jaar heb ik daar geen enkel straaltje zon, enkel in de zomer 's ochtends tot een uur of 11, en in de avond vanaf ongeveer 5 uur. Eén bed heb ik gereserveerd voor sla, die kan zomers wel wat schaduw hebben. Hebben jullie tips voor de andere twee? De bedden zijn ongeveer 1,20 meter breed en 3 meter lang.
Dankjewel Joukje. Ik heb al spinazie gezaaid voor het voorjaar, en nog een rijtje in de kas staan. Rabarber ben ik nooit echt gek op geweest eigenlijk. Misschien doe ik wat rijen winterpeen.
Er zijn wel wat groentesoorten die schaduw verdragen. Sla, zoals je al zei, plant ik zelf altijd in de schaduw. Dat voorkomt doorschieten tijdens warme dagen.
Maar ook peterselie, look, bok choi, bieten, wortels, pastinaak en aardappelen kunnen wel wat schaduw verdragen.
Toevallig heb ik net vanmiddag twee soorten pootaardappelen gehaald om daar te gaan groeien, één vroege en een middel. Zou dat met een breedte van 1,30m met 3 rijen kunnen of wordt dat te krap en moet ik er 2 doen?
Alles kan, maar ik zou voor twee gaan. Er zijn geweldige testen gedaan vorig jaar door de RHS (Royal Horticultural Society) over wat nu meer opbrengst oplevert: meer aardappelen planten of net minder en het antwoord was dat je vaak beter bent met net iets minder.
En heb je pootgoed over, waarom niet eens in groeizakken/vaten proberen?
2 rijen leek me inderdaad beter ja. Ik heb vroeger zelf veel van dat soort testen gedaan toen ik in Italië tomaten kweekte voor locale restaurants. Daar had ik alleen wel bijna onbeperkt ruimte, haha. Bedankt voor je antwoorden in elk geval.