Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Dit jaar is mn eerste jaar dat ik met moestuinieren begin.
Ik had al vele tomatenplantjes laten ontkiemen en ik kom stilaan aan een moment dat ik ze zou moeten uitplanten. Nu de bedoeling is om deze gewoon in volle grond te zetten zonder serre. Maar met al de regenval blijf ik maar afwachten om deze te planten. Tomaten kunnen niet zo goed tegen teveel regen lees ik overal.
Hoe gaan jullie met dit weer om? Stellen jullie ook uit of maakt het niet zo uit en hebben jullie toch al uitgeplant?
De grootste vijand van tomatenplanten is Phytophthora infestans. Dit is een (onzichtbare) bodem/waterschimmel die vooral toeslaat bij broeierig en warm weer in de zomermaanden. Tegen een aantasting is weinig te doen. Planten sterven binnen korte tijd af of gaan kwijnen. Alhoewel de weersomstandigheden nu nog niet echt gunstig voor het toeslaan van de schimmel, is het wel zo dat indien het blad lang nat blijft er wel een verhoogde kans is op Phytophthora. De afgelopen jaren hebben we doorgaans warme en droge zomers gehad dus minder gevallen van Phytophthora.
Waar je nu vooral mee te maken hebt is dat het weer suboptimaal is voor de goede groei van de tomatenplant. De bladkleur wordt vaal en soms gaat het blad krullen. Tomaten zijn warmte minnend en echte warmte hebben we nu (begin juni) nog niet gehad.
De minste kans op Phytophthora heb je bij kweek in een kas of onder een plastic afdak. Wel moet er een goede beluchting zijn. Bij uitplanten in de volle grond is er een grotere kans op Phytophthora, vooral als de Phytophthora-schimmel in de grond aanwezig is. Beter is het de tomatenplanten in een pot te zetten en er een plastic afdak boven te maken. Wel moet je rekening mee houden dat tomaten in pot regelmatig water moeten hebben.
Ik heb al jaren geen tomaten meer geplant want te ziekte gevoelig.