Hallo Patrick en Cindy,
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om jullie of gelijk wie dan ook te veroordelen omwille van het feit dat er naar chemische hulpmiddelen wordt gegrepen.
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat het anders kan.
Er zijn middelen en systemen voorhanden om met de natuur samen te werken en op die manier zeer bevredigende resultaten te boeken op vlak van (moes)tuinieren.
Zoals ik in m'n laatste reactie al aangaf, zijn veel van die middelen helaas verloren gegaan, dit terwijl ze duizenden jaren hun effectiviteit hebben bewezen.
Zaak is van ze te (her)ontdekken en toe te passen.
Dit gaat zoals gezegd ook niet van vandaag op morgen en tegenslagen zijn ook in het biologisch tuinieren en de permacultuur niet te vermijden.
Het is echter een kwestie van keuzes.
Eén ding staat voor mij vast; zoals er de laatste eeuw aan land- en tuinbouw gedaan wordt is desastreus.
Laat ons liefhebbers dan tenminste proberen om het in onze tuinen op een andere manier aan te pakken.
Niet iedereen staat open voor deze ideeën en het is ook ieders goed recht om er anders over te denken.
Ik heb echter mijn keuzes gemaakt.
En als ik dan de kans krijg om anderen de ogen te openen voor de mogelijkheden die er bestaan buiten chemische bestrijding dan neem ik die kans te pakken.
Het is nog steeds aan de persoon in kwestie om er al dan niet zelf verder over na te denken.
Iemand overtuigen gaat meestal niet met overredingskracht.
Veeleer door mogelijkheden aan te bieden en de persoon in kwestie zelf te laten ontdekken en beslissen.
Ik wens je alvast een hele mooie prei-oogst toe, hopelijk en als het kan zonder gebruik te moeten maken van sproeistoffen.
Succes en groetjes, Gert