menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rozemarijn

Ga naar meest recente reactie

moetie

Moetie

Hallo allemaal

Wij hebben in ons kruidentuintje een prachtige rozemarijnstruik staan.
Nu vertoont hij hier en daar zwarte takken. Zal de struik volledig sterven of kunnen wij iets doen om dat tegen te gaan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.
Nicole
donderdag 3 april 2008 - 10:25
LauraK

LauraK

Hallo Nicole,

Over de rozemarijn wordt gezegd dat hij niet zo winterhard zou zijn. De mijne heb ik al een paar jaar
in de tuin, en vorig jaar zelfs verplaatst, en die leeft nog steeds. Die zwarte takken zijn misschien deels
bevroren, maar als de rest van de takken er wel goed uitziet, zou ik me daar niet al te druk om maken.
Zelf zou ik die zwarte takken wegknippen (misschien even wachten tot het 's nachts niet meer vriest),
en dan gewoon afwachten hoe de struik het verder doet. Weghalen is zonde, en kan altijd nog als blijkt
dat de struik de winter echt niet overleefd heeft.

Groeten van Laura.
donderdag 3 april 2008 - 12:39
annd6

Annd6

Rozemarijn snoei je best in de lente, zo blijft de plant mooi vol.
Afdekken in de winter is wel nodig.
Groetjes
Ann
donderdag 3 april 2008 - 13:02
moetie

Moetie

Bedankt allebei voor je geruststellende antwoorden!
Nu knip ik de zwarte takken eraf en laat de rest met rust, afwachten dus.

Met het snoeien zelf zal ik dus best nog even wachten tot het wat warmer wordt.

Nog eens bedankt

Nicole
donderdag 3 april 2008 - 14:26
summerspookje

Summerspookje

Bedankt allebei voor je geruststellende antwoorden!
Nu knip ik de zwarte takken eraf en laat de rest met rust, afwachten dus.

Met het snoeien zelf zal ik dus best nog even wachten tot het wat warmer wordt.

Nog eens bedankt

Nicole
ik ben misschien wat laat , maar ik heb al meer dan 10 jaar rozemarijn , hij is al verplaatst langs alle kanten van de tuin , nu laat ik hem staan , en knip rond ons heer hemelvaart de blauwe bloempjes af, met de toppen , en maak er lotion van voor het gezicht, ook voor het bad , heel energie gevende plant , en voor de huid.
ik dek hem nooit af , maar door het knippen blijft hij steeds mooie takken hebben ,na de bloei kunt ge hem een goed stuk snoeien
groetjes summer
donderdag 22 mei 2008 - 00:11
Lino

Tekst aangepast

Lino

Voor een grondige snoeibeurt van rozemarijn is het dan nu de juiste tijd?

Lino
donderdag 22 mei 2008 - 13:15
summerspookje

Summerspookje

Voor een grondige snoeibeurt van rozemarijn is het dan nu de juiste tijd?

Lino
grondig , in de mate he,na de bloei,ik weet niet of ge blauwe bloempjes gehad hebt? in dien wel , wachten tot ze weg zijn , en dan mag je toch de roosmarijn snoeien , dat is inderdaad nu, ik hou de mijn op hoogte van een draad die er staat , een meter een half,ze kunnen hoger en breder worder , dus dat is indijken he,de verdorde takken mag je altijd afknippen , ge zult dan zien of er nog leven inzit, aan het fel groenin het midden vd tak die ge gesnoeid hebt, en dan kort ik die tak met weinig stekeltjes in tot 15 cm vd grond, dan komt daar nieuw aan , is uw plant nog niet te groot ,neemt dan alléen de dorre takken weg , en hou hem in het oog, wel af en toe mest geven , ge moet nu niet lachen he, maar ik geeft de drollen van mijn honden aan de planten in de tuin , en spit ze er onder natuurlijk ,en dank u dat die dan zeggen,en groeien , de takken die gegesnoeid hebt ,kunt ge gebruiken voor uw gerechten, ,ik droog ze ,en steek de rest in de diepvries, natuurlijk het hangt af van hoeveel gegesnoeid hebt, er is een grens om te drogen of in te vriezen ,ik gebruik alléén de stekeltjes hoor!
ik hoop je van dienst te zijn geweest
gr.summer
donderdag 22 mei 2008 - 13:37
Eveline68

Eveline68

op de een of andere manier gaat de rozemarijn hier altijd dood
iederjaar koop ik weer een nieuwe struik, maar ik weet echt niet wat ik fout doet.
donderdag 24 juli 2008 - 11:51
summerspookje

Summerspookje

op de een of andere manier gaat de rozemarijn hier altijd dood
iederjaar koop ik weer een nieuwe struik, maar ik weet echt niet wat ik fout doet.
hallo eveline

ik denk niet dat gij iets verkeerd doet hoor , alléén te weinig voeding in de grond mischien , of te vochtig,of te donker? ik gis maar hoor ,omdat de mijne alle hoeken van de tuin al gezien hebben , maar ze staan wel , in het zonnetje , ze krijgen vocht uit de lucht of de regenton, op tijd en stond ,als ik ze snoei , kan ik gemakkelijk een tak in de grond steken en na en tijdje komen er peekes aan , dus denk ik wel dat het aan de grond en de plaats ligt, probeer eens hem in een grote bloempot te steken in het begin!dan zie je of hij zich goed voelt, daarna kan je hem met het zelfde zand in de grond zetten op dezelfde plaats , het is maar een idéé hoor , misschien dat anderen daar en ander gedacht over hebben , maar alle idéétjes helpen he!

groetjes
summer
donderdag 24 juli 2008 - 12:10
Eveline68

Eveline68

nou das fijn om te horen, want was van plan om het eens in een pot te gaan proberen.
heb namelijk ook kippenen die blijken dus alle kruiden oook heerlijk te vinden, vooral de lavendel
maar me eitjes proeven er nog niet naar

maar gaat het zeker eens uit proberen thanks.
donderdag 24 juli 2008 - 12:15
summerspookje

Summerspookje

haha, gelukkig maar dat je eitjes er nog niet naar smaken ,is niet zo lekker ook ,maar toch nog voor op te eten , en je raakt wel aan de smaak gewoon, wel zien ,het mest van de kippen is niet zo goed voor de planten ,nogal branderig , heb ik me door een kippenboer laten wijsmaken,

groetjes

summer
donderdag 24 juli 2008 - 12:41
Rita1960

Rita1960

Hoi Annie,

De kippenboer heeft je niets wijsgemaakt hoor ..... Kippenmest is erg geil en voor sommige planten echt niet geschikt want ze verbranden. Prei kan er wel goed tegen maar voor de rest moet je er wel mee uitkijken.

groetjes,

Rita
donderdag 24 juli 2008 - 20:03
Tomby

Tomby

onze kippen vroeger hadden zelfs de braamstruiken bijna helemaal weggekregen uit de tuin door hun uitwerpselen rond te strooien, 2 jaar later moet je echter alles dat snel groeit weghalen of de tuin is een volledig bos op een paar maanden tijd(zoals diezelfde braam lol), sinds onze kippen weg zijn is het op dat stuk een waar gevecht tegen ongewilde groeiers, daar komen zelfs allerhande bomen en struiken ineens groeien uit het niets, sterk goedje dus
vrijdag 25 juli 2008 - 15:23
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).