Hey iedereen,
Tot vorige week stond mijn kruizemunt (als het etiket in het tuincentrum correct was uiteraard
) op mijn achterterras: een pot met diameter +/- 20cm, kwalitatieve potgrond, uit de wind en in't zonneke vanaf 17u tot zonsondergang.
Ik gaf hem om de twee dagen ongeveer een pint water en had tot hiertoe nog geen extra mest (blauwe korrel) toegevoegd aangezien je mijns inziens beter iets te weinig dan iets teveel geeft; in de potgrond zat standaard mest voor de opstartperiode.
Om de paar dagen oogstte ik een blad of 10-15 om thee te zetten en ik snoeide deze altijd met een fijn schaartje tot dichtbij de 'stam' om de nieuwe blaadjes in de oksels niet te beschadigen. Dit werkte 5-6 weken perfect...
TOT
Ik vertrok vorige week (de week dat het hier in België blijkbaar zondvloed was) op vakantie en heb de pot op het voorterras gezet: iets minder beschut en zon van 10u tot 14u. Daar heeft hij dus een week gestaan terwijl ik in het buitenland de bloemetjes buiten zette
Nu kom ik terug en zie dat mijn plant iets weelderiger is geworden -logisch daar ik er niets kon afknippen vanop vakantie- maar dat het grootste deel van de bladeren (oud én jong) donkerbruine, verbrande randjes heeft. Ook zijn er een deel van de jongere bladeren gekruld en misvormd ontwikkeld. Aangezien dit allemaal ongeschikt is voor in de thee, heb ik alle getroffen delen afgeknipt, stelen en al. Er rest mij dus nu nog een schraal plantje met 4-5 steeltjes van een centimeter of 5 hoog. Hij is ondertussen al wel terug beginnen groeien maar de nieuwe stengels en blaadjes zijn nog te klein om te kunnen zien of ze al dan niet 'normaal' zijn.
Heeft er iemand soms een idee wat dit geweest kan zijn én of er een kans bestaat dat ik er op deze manier vanaf ben? Was het de wind, teveel regen, te felle zon (dit laatste kan bijna niet als ik de onweer-verhalen van de achterblijvers mag geloven)...
Alvast bedankt om m'n stukje te lezen!