menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recept voor Tomatillos

Ga naar meest recente reactie

JovanDreumel

JovanDreumel

Intussen heb ik wat vruchten van de tomatillo's kunnen oogsten. Om ze zo op te eten vind ik ze niet zo lekker. Ik heb wel paarse vruchten, zie blog. Kan iemand mij een goed recept geven om er jam van te maken? Of zijn er ook n og andere ideeën? Wel heb ik eens gehoord, dat jam lekker is.
vrijdag 22 augustus 2008 - 19:51
Rita1960

Rita1960

Hoi Jo,

Wat is de latijnse naam van deze plant?
Lijkt toch verdacht veel (m.u.v. de bloemkleur en de vruchtkleur) op de ananaskers. familie van de lampionplant (psysicalis??)

groetjes,

Rita
vrijdag 22 augustus 2008 - 20:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Het is inderdaad een Physalis soort en wel Physalis philadelphica. Ook de Ananaskers heb ik vorig jaar en dit jaar gekweekt en daar heb ik vorig jaar heerlijke jam van gemaakt. Alleen de ananaskers smaakt van nature licht zuur en is vooral sappiger. Dit jaar hebben de palnten bij mij veel last hehad van de hagel. Ze zijn wel mooi teruggekomen, maar vrees toch, dat de vruchten (te) laat rijp zullen zijn. Maar nu nog een heerlijk recpt voor de tomatillo...
vrijdag 22 augustus 2008 - 20:57
Rita1960

Tekst aangepast

Rita1960

Jo,

en (met het recept) daar kan ik je niet mee helpen ( ben geen keukenprinses )

Maar... daar hebben we vast wel andere forumleden voor die dit wel weten!

groetjes,

Rita

PS; staat je recept van de jam van de ananaskers al op dit forum??
vrijdag 22 augustus 2008 - 21:10
JovanDreumel

JovanDreumel

Ananaskers - jam
Jam gemaakt van de ananaskers. Het is mooie oranje jam geworden. De smaak is heel goed. De heel kleine pitjes zijn niet hinderlijk. De vruchten zijn in 4 gedeeld en daarna met een stamper gemengd met geleisuiker. 1 kg vruchten en 1 kg geleisuiker. 5 minuten laten koken. Op deze manier houdt men toch stukjes van de vruchten in de jam wat een lekkere volle smaak geeft.

Maar nu nog de jam van tomatillo......
vrijdag 22 augustus 2008 - 21:25
danny2

Danny2

Van tomatillo zou ik het ook niet weten, maar ananaskers mengde mijn vrouw met pepino en kiwi en daar was iedereen verzot op.

danny
vrijdag 22 augustus 2008 - 21:35
JovanDreumel

JovanDreumel

Laat me niet in de steek met de tomatillo.
vrijdag 22 augustus 2008 - 21:38
hugo

Hugo

cactussoep

1 eetl. olijfolie
1 grote ui, gesnipperd
3 tenen knoflook, gesnipperd
1 chilipeper, naar smaak met of zonder zaad, in dunne ringen gesneden
1 theel. komijnzaad
500 gram tomatillos
1 1/2 liter kippenbouillon
60 ml. tequilla
750 gram cactus bladeren (nopales)
2 eetl. vers limoensap
2 eetl. fijngesneden koriander
100 gram verkruimelde feta
zout en peper
warme tortillas

Verwarm de oven voor op 200° C. en rooster de tomatillos 15 minuten.
Verwijder met een pincet de stekels van de cactusbladeren en snijd de bladeren in reepjes.
Breng in een ruime pan water aan de kook en kook de cactusrepen 15 minuten, spoel ze af met koud water en laat ze goed uitlekken.
Verhit de olijfolie en bak hierin ui en knoflook goudgeel en zacht.
Bak de komijn en chilipeper een paar minuten mee en strooi er wat zout en peper over.
Blus af met de kippenbouillon, voeg cactusreepjes, tomatillos en tequilla toe, breng alles aan de kook en laat 30 minuten sudderen.
Pureer de soep met de staafmixer en breng op smaak met peper en zout en limoensap.
Strooi de feta en koriander in de soep, roer goed door.
Serveer meteen met repen warme tortilla om te dippen.

groetjes
zaterdag 23 augustus 2008 - 11:58
Rita1960

Rita1960

Hallo Jo,

Geeft die Hugo jou even een recept met tomatillo's.

groet'n

Rita
zondag 24 augustus 2008 - 19:50
JovanDreumel

JovanDreumel

Cactussoep is misschien wel lekker, maar zoiets heb ik nog niet gegeten en je moet ook de goede cactus weten te vinden. Anders is het net als met paddestoelen. Champgnons zijn wel lekker.
zondag 24 augustus 2008 - 19:55
dute

Dute

Intussen heb ik wat vruchten van de tomatillo's kunnen oogsten. Om ze zo op te eten vind ik ze niet zo lekker. Ik heb wel paarse vruchten, zie blog. Kan iemand mij een goed recept geven om er jam v an te maken? Of zijn er ook n og andere ideeën?
Wel heb ik eens gehoord, dat jam lekker is.

Hallo van dreumel
het heeft er weer niks meete maken maar de trekker was een
INTERNATIONAL 824
VAN ROND DE 30 JAAR OUD
zondag 24 augustus 2008 - 20:06
JovanDreumel

JovanDreumel

Heeft niemand Jam o.i.d. gemaakt van tomatillo's? En moeten ze helemaal paars zijn?
maandag 25 augustus 2008 - 19:10
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).