menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Groenteschotel

Ga naar meest recente reactie

marieke26

Marieke26

Zevenblad is de schrik van iedere tuinliefhebber, maar wist je dat het zeer gezond is ?
Zevenblad zit boordevol vitamine C, provitamine A en kalium, calcium, magnesium, kiezelzuur). In de volksgeneeskunde gebruikte men zevenblad bij de behandeling van jicht en reuma.. Omslagen van gekneusde zevenblad bladeren werken pijnstillend op pijnlijke gewrichten. je kunt het rauw eten als sla of koken als spinazi of er pesto van maken.
Hierbij een recept, erg lekker

Zevenblad groente schotel (4 personen)
Benodigdheden
300 gram zevenblad (zonder stengels, gewassen en gesneden)
2 eetlepels olie
2 middelgrote uien (gesneden)
2 appels (in blokjes)
1 theelepel kerrie poeder
zout, peper, evt. bouillonpoeder
3 eetlepels creme fraiche (of als je dat niet hebt, ongeslagen slagroom)
Bereiding
Fruit de uien aan in olie en voeg de appelblokjes toe. Even omscheppen en daarna het zevenblad toevoegen. Even flink doorverhitten en omscheppen. Kerrie poeder, zout, peper en eventueel wat bouillonpoeder toevoegen. Afmaken met creme fraiche. Serveer deze groenteschotel met rijst of pasta.

eet smakelijk

zondag 24 december 2006 - 15:34
ines

Ines

Marieke dat valt te proberen, hebt U ook een recept met Engelwortel of de plant (blaadjes en stelen)?
Sommige kruiden gaan kapot voor de winter en andere niet, misschien kunnen we de resten nog
gebruiken of is er iemand die de Engelwortelplant invriest?
Groetjes,ines
donderdag 28 december 2006 - 15:34
marieke26

Marieke26

Nee Ines , heb geen recept van Engelwortel, kan ik wel navragen als je er belang bij hebt.
Marieke
donderdag 28 december 2006 - 18:06
lacegarden

Lacegarden

Ines

is dat Angélique?
als het dat is: dat gaat zeer goed in drank en als geconfijt fruit. Angelo weet die plant bij ons staan. Ik hoop dat hij dit leest.
rita
donderdag 28 december 2006 - 18:10
ines

Ines

Ja Rita dat is het, ik vind het spijtig dat ze volledig gaan vervriezen, eigenlijk zou deze te
bewaren moeten zijn maar ik weet niet hoe.
In drank op alcohol, dan is er nog zoveel over, ik weet niet of ze te drogen is voor thee?
vrijdag 29 december 2006 - 17:13
hugo

Tekst aangepast

Hugo

Ines, je kan deze confijten zoals Rita schrijft

groetjes
vrijdag 29 december 2006 - 17:44
ines

Ines

Hm nog nooit gedaan: confijten...zou het moeten opzoeken hoe dit in zijn werk gaat.
vrijdag 29 december 2006 - 17:48
hugo

Tekst aangepast

Hugo

misschien nog een tip om uit te proberen met enkele van je planten; je kan de plant beletten te bloeien door de bloemknoppen te verwijderen, engelwortel wordt zo een overlevende plant waar je jaren scheuten kan van oogsten.

als je geen manier vind om te confijten zal ik het wel eens uitleggen, is wel een werkje van lange duur

groetjes
vrijdag 29 december 2006 - 17:52
ines

Ines

Hoi Hugo? bedankt, dat wist ik niet dat engelwortel kon overblijven...moet deze dan niet met bladeren ofzo bedekt worden?
Nu dees periode heb ik zo weinig tijd, ik zal het een tijdje moeten uitstellen dat confijten..
Bedankt in ieder geval,groetjes,ines
vrijdag 29 december 2006 - 18:03
hugo

Hugo

dacht dat engelwortel een wintervaste plant is,

groetjes
vrijdag 29 december 2006 - 18:25
ines

Ines

Weeral bijgeleerd, bedankt Hugo!
vrijdag 29 december 2006 - 18:34
lacegarden

Lacegarden

Ines en Hugo,

ik heb een zeer oud boek over inmaken, confijten, maar ik heb het niet bij de hand. Nu deze week kan ik er echt niet om , ik heb het daar gelaten, maar zodra we terug gaan, dan zoek ik alles op.
rita
vrijdag 29 december 2006 - 21:39
ines

Ines

Hallo Rita dat is goed...ben benieuwd of ik het kan...confijten.
Alvast bedankt voor de moeite,groetjes,ines
zaterdag 30 december 2006 - 17:41
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).