menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Goulasch

Ga naar meest recente reactie

myriam56

Myriam56

met tomaten, en worteltjes uit eigen tuin, zelfs het laurierblaadje is eigen kweek !

een halve kilo stoofvlees in blokjes,
een pakje spekblokjes
twee grote uien
2teentjes look ik heb opgelegde gebruikt (op olie )
een paar worteltjes,
4 a 5 tomaten, + een doosje tomatenconcentraat
provensaalse kruiden
een rood gesnipperd rood pepertje
drie paprika's
2 laurierblaadjes
en een cup wijn ( als je maatbeker dat niet aangeeft, gewoon een minuutsoep tas of zo)
blokjes vlees bruinen, en in je kookpot doen dan vervolgens , de spekjes , den ajuin ook laten kleuren, ondertussen de worteltjes, en de paprika's in brokken snijden en bij het vlees voegen in de kookpot, de laurier en de provensaalse kruiden kunnen er al bij , ook het klein pepertje kan al in de pot
als de ajuin en het spek begint te kleuren.. de teentjes look toevoegen en even meebakken,zodra je de look goed ruikt, het tomatenconcentraat in de bakpan doen en even meebakken ....De smurrie ziet er niet uit, maar het zorgt er wel voor dat de hele zure smaak van de tomaten verdwenen is en je een mooie dieprode gekleurde saus bekomt ( een klein keukenweetje )Doe dit prakje in je kookpot en deglaseer met de wijn !De tomaten uit eigen tuin komen uiteraard nu uit de diepvries, en die doe ik op zijn geheel in de kookpot en koken gemakkelijk stuk !! zo dat laat je zo een uurke of zowat pruttelen ik gebruik mijne pruttelpot .. dus dat heeft een uur of 8 negen nodig ! de pruttelpot verbruikt maar zoveel als een gloeilamp aan electriciteit , maar de smaak is dus niet te vergelijken, ik heb een vriendin een pruttelpot cadeau gedaan, en die heeft dus de proef op de som genomen dus een gedeelte gewoon op het gasfornuis, zoals ze altijd heeft gedaan en dan een gedeelte in de pruttelpot !! opdezelfde manier met dezelfde kruiden !!
en de smaak was gewoon niet meer te vergelijken, dus nog iemand die ik heb kunnen overtuigen van een pruttelpot zijn nut !!

Koken uit eigen Tuin

vrijdag 27 december 2013 - 08:04
myriam56

Myriam56

De goulasch klaar om te beginnen pruttelen

Koken uit eigen Tuin

vrijdag 27 december 2013 - 08:05
zuurtje

Zuurtje

Het water loopt me in de mond. Zijn de pruttelpotten ook in Nederland verkrijgbaar onder een ander naam misschien. Anders te bestellen in België?
vrijdag 27 december 2013 - 11:36
myriam56

Myriam56

Dag zuurtje... spijtig genoeg zijn die nergens echt vollop te verkrijgen !!soms komen ze eens bij de buitenkansjes in den aldi of de lidl hier in frankrijk.Sommige mensen denken dat het een electrische rijstkoker is maar dat is absoluut het geval niet !! Het is een pruttelpot.. die maximum 300 watt verbruikt en dan heb je een hele grote !! Het model dat je op de foto ziet is een oudje en ondanks zijn grote verbruikt hij ook maar een goeie 160 watt... ik heb er nu drie, twee grote en 1 kleintje ( dus echt voor 2 personen )Wij kopen ze meestal 2e hands hier in Frankrijk, waar Jonge mensen zowiezo al niet graag meer koken.... blijkbaar begrijpen ze het systeem niet, want ondanks zijn zéééér lange gaartijd.... is het tijdsbesparend, je zet je ingredienten, ( vervrozen of niet) in de pruttelpot s'avonds , in de ijskast , s'morgens voor je naar je werk vertrekt, of bvb ,als je met je caravan op de camping bent, voor je acticviteiten die dag ....steek je de stekker in het stopcontakt en tegen je dan s'avonds thuis komt is het net of de kabouterkes hebben komen koken, je keuken geurt helemaal naar in ons geval dus nu goulasch !! het smaakt echt hemels.. wij zijn daar echt een grote voorstander van !!
In het engels noemen ze die slow-cooker, in frankrijk mijoteuse !! in amerika, crockpot !
vrijdag 27 december 2013 - 12:12
myriam56

Myriam56

In Amerika, is de crockpot een dagelijks gebruiksvoorwerp en hebben ze allerlei kneepjes om nog meer tijd te besparen, want het beloofde land, is niet echt een zalig makend iets, sommige mensen hebben drie jobs, om rond te komen op de maand.... dus als je dan ook nog met een budget zit, kan je niet altijd het dure klaargemaakte eten kopen in een super of naar een fast-food restaurant....
Ze gaan naar de Male( dat is een hele grote winkel ) en kopen daar grote hoeveelheden groenten en vlees, dat ze dan thuisgekomen versnijden, en verpakken volgens ze nodig hebben voor een maaltijd, ( soms braden ze al het vlees op voorhand dus voor ze het invriezen ) ze gooien je dood met mails dat verband houd met crockpot recepten, er is maar 1 groot nadeel ze gebruiken voor ons(mijn) doen teveel doosjes en pakjes, .. en ik ben er zeker van dat het allemaal hemels smaakt, maar ik heb liever vers, bvb, zij maken een varkensschoudergebraad klaar in de pruttelpot, ze braden het aan en dan beginnen ze met een doos uiensoep van campbels, een flesje bbqsaus van Heinz etc.... ik maak dan mijn variant en doe er dan glazig gestoofd uitjes bij en een beetje ketchup en bruin bier !! ... als je wil stuur ik nog wel meer informatie door !! want het is echt hemels ook voor mensen die een eigen zaak hebben en dikwijls zwevende uren hebben, is dit een uitkomst !! je moet niet goed kunnen koken, hetgeen uit de pruttelpot komt is altijd om duimen en vingers af te likken !!

Koken uit eigen Tuin

vrijdag 27 december 2013 - 12:28
PetrusDe

PetrusDe

Allo Myriam56 ,
Heb je " pruttelpot" recept met plezier gelezen... 'k denk ook dat deze manier van koken véél beter is dan het klassieke ... meer smaak enz...
Voor zij die deze mijoteuse niet hebben of kennen , is het( misschien ) wel mogelijk om langzaam lekkere stoofpotjes te maken. Dan moet je wel een oven gebruiken . Met dan 'n vuurvaste kookpot , ( zonder kunststoffen handvat of zo ) . De temperatuur regelen dat je potje enkel kan pruttelen ... en geduld ! Aan de ingrediênten zou ik niets veranderen !! Dat is 'n eigen keuze ; ... en een goeie zou ik zeggen. Misschien is het energie verbruik iets hoger op deze manier .. , maar lekker, zeker even goed !
Fijne feestdagen nog .... in " la douce France ,...
vrijdag 27 december 2013 - 12:44
zuurtje

Zuurtje

Zo een RÖmertopf misschien een idee??
vrijdag 27 december 2013 - 13:00
myriam56

Myriam56

Dankjewel PetrusDe... Het weer is hier op dit moment hemels , de zon schijnt ( ik heb mijn twee wijnstokken geplant en veel humus van den boerenbond gegeven )
Ik heb ook een Römertopf, dat is nog altijd niet hezelfde !! de gerechtjes daarin zijn ook héél lekker, maar nee het is echt anders !!.. Ik heb in elk geval Liesbeth een maatje van ons volledig overtuigd ... die geraakt er niet over uit gesproken !! en ik weet dat zij een echte lekkerbek is !! hahahahaha....
IK koop hier ook soms zo van die grote hamme sneden ( ook typisch frans ) rouelle de jambon ... als je dat dan in die pot doet, blijft het zwoerd met de rand vet mooi aan mekaar in de pot je krijgt geen vettige zwieberende klodders ... je kan ze der zo uitscheppen met een spaan... en de rest van de ham en de groenten zijn dus overheerlijk
De foto was zo een hamme snee op de bbq ( ook lekker maar vele droger ) het is maar om een voorbeeld te geven van wat ik daarmee bedoelde...

Koken uit eigen Tuin

vrijdag 27 december 2013 - 13:27
PetrusDe

PetrusDe

.... Dan ben jij bij de weinigen Myriam , die vandaag de zon zien .... Hier is het wel niet koud ( +- 10 tal * ) ... maar regen en véél wind ; echt 'n herfstweertje !! Géén vorst in de eerstkomende dagen verwacht ... dus nog geen winter ..
Wat betreft de Rômertopf ; dat is inderdaad beter van smaak dan de klassieke kookpot, dat kunnen er velen bevestigen.Maar bij gebrek aan de mijoteuse, was mijn idee van de oven maar een alternatief om de smaak van al de ingrediênten samen te houden in de stoverij.
Met die foto's van de hamsnede erbij komt me het water in de mond !! Bon apétit !!
.. en geniet nog van de zon ...

Groetjes , Petrus ..
vrijdag 27 december 2013 - 14:23
myriam56

Myriam56

Het overtrekt hier nu ook, maar we zijn toch erg blij met het zonneke dat eventjes van de partij was.... ze mogen hunne regen houden, want hier heeft het al gedreigd van onder water te staan, en wij liggen echt met de boerderij op het diepste punt van het dal !!
vrijdag 27 december 2013 - 14:37
myriam56

Myriam56

Het overtrekt hier nu ook, maar we zijn toch erg blij met het zonneke dat eventjes van de partij was.... ze mogen hunne regen houden, want hier heeft het al gedreigd van onder water te staan, en wij liggen echt met de boerderij op het diepste punt van het dal !!
vrijdag 27 december 2013 - 14:37
zuurtje

Zuurtje

Bedankt voor de antwoorden, ga eens op Ebay Frankrijk of rommelmarkten snuffelen
vrijdag 27 december 2013 - 14:45
PetrusDe

PetrusDe

Moet lukken ... wie zoekt ... die vindt !!... Succes ....en nog fijne feestdagen !! zuurtje
vrijdag 27 december 2013 - 14:57
myriam56

Myriam56

TROC is ook een mogelijkheid!! en je kan soms online zien wat ze in huis hebben van klein electro !!
vrijdag 27 december 2013 - 15:11
myriam56

Myriam56

Ik heb je een priveetje gestuurd zuurtje
vrijdag 27 december 2013 - 16:09
zuurtje

Zuurtje

eentje terug Myriam
vrijdag 27 december 2013 - 16:29
Lino

Lino

mmmm Stoofpotjes... heerlijk!

Ik doe mijn goulash in een ultrapro van Tupperware in de oven.
Eerst wel het vlees bakken in een pan en ajuin, look en eventueel anderen groenten aanstoven. Blussen met wildfond of andere fond (of wijn en bouillon) en dan alles +- 3 uur in de oven 150° in de ultrapro. Heerlijk!!!
vrijdag 27 december 2013 - 17:33
myriam56

Myriam56

Ja Lino stoofpotjes die zijn heerlijk !! ik weet het .. en hoe het mogelijk is om met zo een klein beetje wattage die gerechtjes zo lekker sappig en mals te krijgen is een raadsel, maar het heeft ooit nog bestaan, In de vlaanders heb ik het niet geweten, maar ik kan uiteraard mis zijn, maar in Nederland hadden ze dus petroleum stellekes en het zal een beetje zoals dat systeem werken denk ik !! In elk geval wij zijn er echt super content van !! nog fijne feesten Myriam
vrijdag 27 december 2013 - 17:39
myriam56

Myriam56

Het moet me nog eventjes van het hart, dat ik met de beschrijving van die pruttelpotjes GEEN comercïele bedoelingen heb !!(het is gewoon ik heb er het hart vol van, dus loopt mijne mond hiervan over, in dit geval mijn schrijven uiteraard !!)
zaterdag 28 december 2013 - 15:09
PetrusDe

PetrusDe

... Daar heb ik geen moment aan getwijfeld Myriam ! Trouwens ... ik verkoop ook geen braad- of bakovens !!!
Groetjes
zaterdag 28 december 2013 - 15:24
myriam56

Myriam56

Hahahahaha !! hier regent het pijpestelen !! deze middag was't frietjes met een kortelet en blackwell-saus.. geen petatten uit mijnen eigen tuin, maar wel van de vlaanders, die zijn zoveel lekkerder dan die franse bittere prullen !! ...
Groetjes vanuit Melay !
zaterdag 28 december 2013 - 15:29
anjelier

Anjelier

Hallo Myriam 56,



Als je de pruttelpot niet vind, kun je deze dan vervangen door een tajine?
Of door een ander elektrisch apparaat?




Anjelier
dinsdag 7 januari 2014 - 19:25
Adrienne

Adrienne

Ja super lekker in de Tajine
vrijdag 18 april 2014 - 08:18
myriam56

Myriam56

DAg Adrïenne, dat is zeker en vast zo... maar een pruttelpot verbruikt vele minder energie !! ... mijne grote tournus verbruikt maar 120 watt( ik heb trouwens al drie hele grote , en twee kleintjes , die ik in de gite's ga zetten zodat de mensen .. het kunnen uitproberen, het idee is namelijk dat je , gaat werken of in ons geval je in de dag amuzeert en als je thuiskomt een lekker maaltje hebt )en het is echt onbeschrijfelijk vele lekkerder !! .. ik moest er voor een maatje in Nederland eentje op de kop tikken ( en zogezegd zo gedaan ) die schrijft me ook om de haverklap .... dat dit echt een uitkomst is, ik raad steeds de grotere volume's aan, die verbruiken maar iets meer of hetzelfde als de kleintjes ( daar heb ik er ook twee van staan)... en je vriest een deel in tuperware in !!... IK heb een hele batterij gietijzeren kookpotten en pannen, type la creuset, maar dit is toch echt nog beter !!
vrijdag 18 april 2014 - 09:47
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).