menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Conophytum 2

Ga naar meest recente reactie

mjohanna

Tekst aangepast

Mjohanna

Antwoord aan Dany, bedoel je deze?
Conophytum ursprungianum; nachtbloeier, klein wit bloemetje blijf ik niet voor op!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Conophytum obcordellum 'multicolor' ook nachtbloeier, nog kleinere bloemetjes.

[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 29 augustus 2007 - 08:48
Dany

Dany

Inderdaad het zijn de deze, ik heb de namen genoteerd ik zal eens op zoek gaan naar zaad daarvan, het zaaien is dat zoals bij lithops of is dit ook anders? Dat de bloemen niet veel voorstellen is niet erg tenslotte moet je altijd meer kijken naar de planten zonder bloemen dan met bloemen en het is ook dikwijls zo dat de mooiste planten een mindere bloem geven en omgekeerd.
woensdag 29 augustus 2007 - 10:47
Dany

Dany

Als je goede zaadleveranciers kent of als je zelf zaad verkoopt geef dan maar een seintje
woensdag 29 augustus 2007 - 11:25
DieTerXz

DieTerXz

Wat een prachtplanten die Cono's... Heb je toevallig ook een plantje genaamd Oophytum nanum? Ik heb hiervan enkele foto's gezien in habitat, maar nog nooit van een cultuurplant.
woensdag 29 augustus 2007 - 16:14
Tim
woensdag 29 augustus 2007 - 19:01
mjohanna

Mjohanna

Wat een prachtplanten die Cono's... Heb je toevallig ook een plantje genaamd Oophytum nanum? Ik heb hiervan enkele foto's gezien in habitat, maar nog nooit van een cultuurplant.


Ik heb Oophytum nanum wel staan maar ik denk dat de habitat foto's meer laten zien dan een foto van mijn plantjes. Die zien er echt niet uit en lijken op het punt te staan om de geest te geven. Ik heb 3 varianten en die doen het dit jaar verschrikkelijk slecht. Ik heb ook geen idee of ze net zo oud zouden moeten worden als lithops of cono's. Ik heb ze een jaar of 7 en ze hebben nog nooit gebloeid en zijn gewoon lelijk en onooglijk.
woensdag 29 augustus 2007 - 19:53
mjohanna

Mjohanna

Hallo Dany

Als je een groot aanbod wil zien moet je op de site van Uwe Beyer kijken, heeft zaden en planten te koop, heb ik ook zaad en plantjes van. Prima spul.

www.conos-paradise.com

Ik heb zelf van een paar srt. wat zaad liggen maar niet van de stippeltjes!
woensdag 29 augustus 2007 - 20:00
Tim

Tim

Ik heb gemaild met Tom Jacobs. De man waarover Dirk het had in dit topic http://forum.tuinadvies.be/forum_topic.php?hid=6&sid=10&tid=4549&hl=tom_jacobs. Zoals je aan zijn foto's ziet is hij een liefhebber van conophytum.

Hij zal geen stand hebben op het ELK, maar als iemand plantjes nodig heeft, dan mag je hem mailen. Hij zal ze dan meebrengen op zaterdag.

woensdag 29 augustus 2007 - 20:42
mjohanna

Mjohanna

Lieve hemel! Effe naar topic gekeken! Ik zeg niks meer.
woensdag 29 augustus 2007 - 20:50
TomJ

TomJ

Hallo,

Aangezien mijn naam hier blijkbaar enkele keren valt, zal ik maar effe snel me voorstellen:
Tom Jacobs, 32, vader van 2 kinderen (2 en 5), doctoraatstudent biostatistiek aan de universiteit Hasselt, en zoals je misschien door hebt een beetje een conophytum freak. Aantal planten dat ik nu heb is een beetje moeilijk te schatten.

Ik startte meer dan 20 jaar geleden, samen met mijn vader met een algemene verzameling C&S, maar al heel snel beperkte zich dit tot conophytum en andere mesembs, adromischus, en haworthia. De laatste 2 geslachten hebben ondertussen ook af moeten haken wegens plaatsgebrek. Wat mesembs betreft ben ik hoofdzakelijk bezig met conophytum, mitrophyllum, dicrocaulon, meyerophytum, en recentelijk ook titanopsis, aloinopsis, antimima, en russchia.

Ik ben 3 maal in Zuid Afrika geweest om planten te fotograferen. Ik publiceer redelijk weinig, belangrijkste zijn 2 maal in bradleya (2001 en 2007). Pas nadat ik de eerste keer naar Zuid-Afrika was geweest, begreep ik pas goed hoe de planten in elkaar zitten. De meeste soorten bestaan uit enkele populaties die onderling heel hard verschillend kunnen zijn. De 2 bovenstaande fotos zijn een mooi voorbeeld. Het zijn beiden vormen van C. obcordellum. "ursprungianum" is oorspronkelijk van de boerderij Lokenburg en is een der meest kleurrijke populaties van de soort. De foto toont echter de vorm "mundum" (Pakhuis pas) naar mijn mening. Bij "ursprungianum" is het contrast van epidermis (licht grijsgroen) en vlekken veel groter (zwart). De 2e foto is een mooi voorbeeld van "multicolor", van de Heerenlogements boerderij. Het is dus duidelijk dat behalve de naam ook de vindplaats en zelfs de collectie nummer van belang kunnen zijn om zeker te zijn dat je het over dezelfde plant hebt.

Hier is effe nog wat nuttige informatie:

Beste bronnen voor conophytums zijn:
- Terry Smale (duur maar beste qualiteit)
- Chris Rodgerson (duur maar beste qualiteit)
- Mesa Garden (enorme lijst, ook zaad)
- Mesemb Study Group (enkel zaad, 1/jaar, vaak nieuwe soorten, vormen en populaties)
- Uwe Beyer
- Norbert Kleinmichel (Atomic plant nuercery)
Meer info kan je vinden via "cactus & succulent plant mall" en naar "nurceries" surfen.

Literatuur:
- S. Hammer: a conograph (199?), dumpling and its wife (2002)
- Mesemb Study Group bulletin

Verzorging is doodsimpel:
http://www.smale1.demon.co.uk/
Het belangrijkste dat je moet onthouden is dat het wintergroeiers zijn.
Dus het best plaats je hen in een apparte bak, in individuele potten zodat je hen in de herfst en winter kan water geven. Ze volgen dus NIET het cactus regime. Dat is de gebruikelijke fout.
Ruwweg vanaf maart-april geen water meer geven, pas in augustus de planten weer wakker maken.
Meestal laten planten tijdens de actieve periode wel weten wanneer ze water willen: stress door rimpels is een goede indicatie.

Groetjes,
Tom Jacobs


donderdag 30 augustus 2007 - 21:59
Dany

Dany

Tom welkom op het forum en bedankt voor de info, ik heb nog enkele vraagjes.
Wanneer en in welk substraat zaai je het best conophytums?
Heb je een zaadlijst en verkoop je plantjes?
ik heb na een vluchtige zoektocht op internet interesse in volgende conophytumsoorten, obcordellum, pellucidum, wiggettiae, velutinum,minutum en burgeri
donderdag 30 augustus 2007 - 23:26
mjohanna

Mjohanna

Hallo Tom

Welkom op dit forum!
Wat een indrukwekkende verzameling heb je in je bezit.
Dank je voor de uitleg, weer wat geleerd.
vrijdag 31 augustus 2007 - 14:19
TomJ

TomJ

"Wanneer en in welk substraat zaai je het best conophytums? "
T: Dat varieert een beetje: sommige mensen zaaien liefst in januari, want dan gaan ze groter hun eerste winter in, anderen verkiezen september want dan volgen ze direct hun natuurlijk ritme..
Wat belangrijk is, is een duidelijk dag/nacht temperatuursverschil.
Wat betreft grond, is het vooral belangrijk dat die heel doorlatend is.
Ikzelf gebruik 3 delen potgrond, 1 deel lava, 1 deel bimskies, 1 deel engelse grit (doormeter 2-5mm) en 1 of 2 delen leem. Voor andere mesembs te zaaien doe ik er ook nog een deel rijnzand bij.


"Heb je een zaadlijst en verkoop je plantjes? "
T: Ja en nee.
Ik heb vorige week zaad van een 10tal soorten doorgegeven aan wijnegem, en op de ELK zal ik zaad van een 20tal speciale soorten aan de MSG doorgeven. Ik heb een lijst van overschot (zaailingen en stekken) naar Chris Rodgerson en Terry Smale gestuurd voor hun verkoop. Die is verre van leeg, maar wegens tijdsgebrek kan ik nogal moeilijk een lijst online zetten zoals F. Hoes bijvoorbeeld. Mensen die me bezoeken kunnen wel aan zeer democratische prijzen materiaal (meestal 0.5euro) mee krijgen. Ik kan ook altijd wel bepaalde zaken meebrengen naar de ELK op zaterdag, maar dan moeten we wel duidelijk een uur een plaats afspreken. Ik kan niet met zekerheid beloven dat ik ze kan meebrengen want moet volgende week oa nog op cursus.

ik heb na een vluchtige zoektocht op internet interesse in volgende conophytumsoorten, obcordellum, pellucidum, wiggettiae, velutinum,minutum en burgeri
T: Van burgeri heb ik mijn hele zaailingen voorraad aan Petr Pavelka gegeven. Van de andere kan ik eventueel stekken of zaailingen meebrengen. Denk er wel aan dat van obcordellum en pellucidum er verschillende subspecies, varieteiten en locale vormen bestaan die elk meer dan de moeite waard zijn om te bekijken.

Tom
zaterdag 1 september 2007 - 09:51
Dany

Dany

Tom, nogmaals bedankt voor de info
zondag 2 september 2007 - 14:28
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).