menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een oude nieuwe plant

Ga naar meest recente reactie

Mammillaria

Mammillaria

Een plant die de laatste tientallen jaren in de vergeethoek was geraakt en enige jaren geleden terug herontdekt werd in Mexico door de heren Plein en Rogozinski. Op het eerste zicht lijkt hij op mamm. pringlei maar heeft een veel langere bedoorning en behoort tot de mooiste uit de rhodantha groep:

[afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 13 september 2007 - 15:56
Tomby

Tomby

heeft wel een leuk bloemetje, zo volledig in het roze, hoe groot is de plant en bloem eigenlijk?

grtz Tom
donderdag 13 september 2007 - 18:48
Mammillaria

Mammillaria

Tom, de plant is zo'n 20 cm hoog, maar het bloemetje slechts circa 1 cm in diameter. Voor de bloemen moet je ze niet houden, alleen voor de bedoorning.
donderdag 13 september 2007 - 19:08
Tomby

Tomby

das al een stevige plant, ik vind de bloemetjes tussen de lange doorns en die wolkussentjes wel een mooi zicht, ook vind ik de mammillaria globaal mooi tijdens de bloeitijd omdat die meestal zo'n mooie ringetjes bloemen maakt.

Grtz Tom
donderdag 13 september 2007 - 19:18
Tim

Tim

Prachtige plant Hugo.

Spijtig dat ne mens keuzes moet maken...of de lotto winnen en een km serres kopen...
donderdag 13 september 2007 - 22:18
Mammillaria

Mammillaria

Bedankt Tim,
over dat tweede maak ik mij geen illusies meer
donderdag 13 september 2007 - 22:56
stekeltje

Stekeltje

hoe oud is die plant? een mooi exemplaar
donderdag 13 september 2007 - 23:00
Mammillaria

Mammillaria

Die moet , schat ik, de gezegende ouderdom van meer dan 15 jaar hebben. Ik heb deze bij de gebr. Deherdt gevonden onder een andere naam (pringlei longispina). Deherdt heeft deze planten nog toegestuurd gekregen van Lau zaliger.
donderdag 13 september 2007 - 23:22
Harry54

Harry54

Dag Hugo, Hier is een foto (helaas geen beter: mijn camera zit weer eens vast in de Macrostand) van mijn Mam pringlei. Behalve de kleur zie ik eerlijk gezegd niet heel veel verschil. heb ik dan een M pringlei longispina? groet Harry

vrijdag 14 september 2007 - 10:13
Harry54

Harry54

Aanvulling. (de camera doet het weer) Hier is de hele plant. 5 koppen op 1 stam. Al een behoorlijk oude. Ik heb hem een jaar of tien geleden gekocht op een beurs in Beilen (afdeling Groningen/Drenthe van de vereniging succulenta) en daar was hij al flink uit de kluiten gewassen. groet Harry

vrijdag 14 september 2007 - 10:49
Mammillaria

Mammillaria

Hallo Harry,
het zou kunnen dat er jaren geleden vanuit Vlaanderen overgewaaid zijn naar het hoge Noorden.
maar om goed te kunnen vergelijken zouden we de planten naast elkaar moeten zetten, een foto zegt niet alles. Trouwens de naam pringlei longispina bestaat feitelijk niet, het is een uitvinding van de gebr. Deherdt of Lau, zou nu mamm. rhodantha ssp odieriana moeten noemen.
Zeer mooi exemplaar dat je daar hebt. Heb je geen verdere gegevens over de plant? Veldnummer of habitat. Van odieriana zijn er een viertal vindplaatsen bekend:
nabij Presa Francisco/Madero in Hidalgo
nabij Encino in Hidalgo
nabij San Sebastian in Hidalgo
en nabij Palo Bendito in Vera Cruz, net over de grens met Hidalgo.
Ik vermoed dat de meeste, jaren terug ingevoerde "longispinas" uit Palo Bendito-Vera Cruz komen.
De gewone pringlei heeft 6-8 middendoorns van 2 tot 3 cm lang, de odieriana meestal 4 van 4 tot 7 cm lang. Hopelijk kun je hiermee iets doen,
Groeten,
vrijdag 14 september 2007 - 12:28
Harry54

Harry54

dag Hugo, dan hou ik het maar gewoon op M pringlei. De doornen zijn inderdaad een cm of drie of iets langer. Ik weet verder niks van de plant. Totale doorsnee is nu ongeveer 25 cm of iets meer. Elke kop is ruim 5 centimeter. Bloeit nooit uitbundig, dat wat je nu ziet is het wel zo'n beetje. Ik hou wel van z'n geel/groene kleur. Harry
vrijdag 14 september 2007 - 14:44
Bartolomeus

Bartolomeus

Mooie planten Hugo en Harry.
Om terug te komen vanwaar de plant van Harry komt. Er bestond (of bestaat) in Nederland ook een werkgroep Mammillaria en dit in de streek van Groningen. Dus...
Ons medelid van de werkgroep Joris Callebert ging in de jaren '80 naar die werkgroep in het Noorden van Nederland.
zaterdag 15 september 2007 - 09:45
Mammillaria

Mammillaria

Ha Bart,

En ge leeft nog, dan is de operatie goed verlopen zeker? In ieder geval beterschap.
zaterdag 15 september 2007 - 11:46
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).