Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Een plant die de laatste tientallen jaren in de vergeethoek was geraakt en enige jaren geleden terug herontdekt werd in Mexico door de heren Plein en Rogozinski. Op het eerste zicht lijkt hij op mamm. pringlei maar heeft een veel langere bedoorning en behoort tot de mooiste uit de rhodantha groep:
Tom, de plant is zo'n 20 cm hoog, maar het bloemetje slechts circa 1 cm in diameter. Voor de bloemen moet je ze niet houden, alleen voor de bedoorning.
das al een stevige plant, ik vind de bloemetjes tussen de lange doorns en die wolkussentjes wel een mooi zicht, ook vind ik de mammillaria globaal mooi tijdens de bloeitijd omdat die meestal zo'n mooie ringetjes bloemen maakt.
Die moet , schat ik, de gezegende ouderdom van meer dan 15 jaar hebben. Ik heb deze bij de gebr. Deherdt gevonden onder een andere naam (pringlei longispina). Deherdt heeft deze planten nog toegestuurd gekregen van Lau zaliger.
Dag Hugo, Hier is een foto (helaas geen beter: mijn camera zit weer eens vast in de Macrostand) van mijn Mam pringlei. Behalve de kleur zie ik eerlijk gezegd niet heel veel verschil. heb ik dan een M pringlei longispina? groet Harry
Aanvulling. (de camera doet het weer) Hier is de hele plant. 5 koppen op 1 stam. Al een behoorlijk oude. Ik heb hem een jaar of tien geleden gekocht op een beurs in Beilen (afdeling Groningen/Drenthe van de vereniging succulenta) en daar was hij al flink uit de kluiten gewassen. groet Harry
Hallo Harry,
het zou kunnen dat er jaren geleden vanuit Vlaanderen overgewaaid zijn naar het hoge Noorden.
maar om goed te kunnen vergelijken zouden we de planten naast elkaar moeten zetten, een foto zegt niet alles. Trouwens de naam pringlei longispina bestaat feitelijk niet, het is een uitvinding van de gebr. Deherdt of Lau, zou nu mamm. rhodantha ssp odieriana moeten noemen.
Zeer mooi exemplaar dat je daar hebt. Heb je geen verdere gegevens over de plant? Veldnummer of habitat. Van odieriana zijn er een viertal vindplaatsen bekend:
nabij Presa Francisco/Madero in Hidalgo
nabij Encino in Hidalgo
nabij San Sebastian in Hidalgo
en nabij Palo Bendito in Vera Cruz, net over de grens met Hidalgo.
Ik vermoed dat de meeste, jaren terug ingevoerde "longispinas" uit Palo Bendito-Vera Cruz komen.
De gewone pringlei heeft 6-8 middendoorns van 2 tot 3 cm lang, de odieriana meestal 4 van 4 tot 7 cm lang. Hopelijk kun je hiermee iets doen,
Groeten,
dag Hugo, dan hou ik het maar gewoon op M pringlei. De doornen zijn inderdaad een cm of drie of iets langer. Ik weet verder niks van de plant. Totale doorsnee is nu ongeveer 25 cm of iets meer. Elke kop is ruim 5 centimeter. Bloeit nooit uitbundig, dat wat je nu ziet is het wel zo'n beetje. Ik hou wel van z'n geel/groene kleur. Harry
Mooie planten Hugo en Harry.
Om terug te komen vanwaar de plant van Harry komt. Er bestond (of bestaat) in Nederland ook een werkgroep Mammillaria en dit in de streek van Groningen. Dus...
Ons medelid van de werkgroep Joris Callebert ging in de jaren '80 naar die werkgroep in het Noorden van Nederland.