menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Caudex plant

Ga naar meest recente reactie

Mamamia

Mamamia

Ik heb ondertussen al ondervonden dat er echte kenners tussen de leden zitten,vandaar een vraagje.
Ik heb een paar Fockea edulis en die doen het goed.Een paar maanden geleden heb ik een
Adenia lanceolata ( ik weet niet of de naam wel klopt? ) gekocht en die doet het niet zo goed.Hij heeft
langwerpige bladeren en het is een mooie ronde caudex.De blaadjes worden geel en vallen af.Misschien
pas ik niet de juiste verzorging toe, vandaar! zeg mij eens, wat is de juiste verzorging voor caudexen.

Groetjes,
Mamamia

dinsdag 2 oktober 2007 - 14:49
cactelders

Cactelders

De Adenia is een heel mooi klimmerke dat slaapt tijdens de winter en nu idd zijn bladeren verliest ,normale zaak dus! Geen water meer geven tot het voorjaar ,normaal pas terug beginnen water geven als hij het U toont met nieuwe groei!

De aard van het beestje kennen is bij caudexplanten minstens zo belangrijk als bij andere vetplanten ,er zijn er vele met verschillende behoeften !
Bekijk de site van Chris eens: http://site.voila.fr/MagicChris
dinsdag 2 oktober 2007 - 15:01
Mamamia

Mamamia

Ik heb een foto van mijn Adenia lanceolata dan kan je zien hoe hij erbij staat.
Ik wist helemaal niet dat hij bladverliezend is!

[afbeelding verwijderd niet-https]

Hopelijk lukt de foto!!
Mamamia
dinsdag 2 oktober 2007 - 15:19
cactelders

Cactelders

Die gelijkt enorm op een Raphionacme ipv op een Adenia , alle fijnbladige (lang smal blad ook ) caudexplanten zijn enorm spintgevoelig .

Hier een foto van mijn Raphionacme:

DIE RARE UITSTULPING BOVENAAN NOEMT EEN PIETERKE EN DAT GAAT WEG VAN ZODRA MEN STOPT MET DRINKEN TE GEVEN .
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:09
cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

IK DENK DAT HET EEN RAPHIONACME procumbens IS !

CHRIS ,ZEG EENS IETS !!!!
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:11
ChrisB

ChrisB

Denk wel dat het een Adenia lanceolata is; hebben nog wel tamelijk ovale-langwerpige bladeren ipv volledig langwerpige; maar das ni zo duidelijk op de foto

ter vergelijking

http://www.bihrmann.com/caudiciforms/subs/ade-lan-sub.asp
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:20
ChrisB

ChrisB

En inderdaad stoppen met water geven zodra ze blad verliezen. Adenia's hebben 's winters wel 14° nodig; mijn Adenia globosa is deze winter gesneuveld bij 10°C
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:22
stekeltje

Stekeltje

zou het dan nu al nodig zijn dat de euphorbia's uit de serre naar binnen komen?
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:28
cactelders

Cactelders

Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
@ Chris ,ik zit hier op 2 schermen te kijken om die Adenia en de Raphionacme te vergelijken en het valt op hoeveel gelijkenis die op foto met elkaar vertonen , ge hebt gelijk wat de taxatie van deze plant betreft denk ik!!
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:33
ChrisB

ChrisB

Zonder al te veel bladeren en zeker zonder bloemen is het niet makkelijk te zeggen volgens mij; ge zou ergens een flora van oost en zuid afrika op de kop moeten kunnen tikken. Mijn 3 soorten Raphionacme's hebben wel licht behaarde (precies viltachtige) bladeren (in de stijl van Uncarina). Geen idee of dit voor alle soorten geldt??
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:39
ChrisB

ChrisB

In ieder geval uit Raphionacme komt wit melksap (Milkweed familie), uit Adenia's niet (denk ik toch niet, correct me if I'm wrong); Mss niet te beste methode van determinatie maar kan wel helpen
dinsdag 2 oktober 2007 - 16:46
Mamamia

Mamamia

Bedankt voor de vele reacties.Ik zet de plant vanaf nu rond de 13 - 15° en volgend
jaar zal ik nog een keertje een foto nemen ( als hij dan nog bestaat natuurlijk )
zodat jullie de juiste I.D. kunnen vaststellen.

Groetjes,
Mamamia.
dinsdag 2 oktober 2007 - 17:34
cactelders

Cactelders

Een foto van het blad is al genoeg hoor!
dinsdag 2 oktober 2007 - 17:40
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

CITAAT:
Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
citeer]
bedankt">#666666;'> Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
citeer]
bedankt
dinsdag 2 oktober 2007 - 18:01
Pieter

Pieter

Jah waar en wanneer hebt ge diene foto nu weer gemaakt????
woensdag 3 oktober 2007 - 10:51
Mamamia

Mamamia

Pieter,
Ik heb die foto gisteren gemaakt op mijn terrastafel.
Niet goed?

Mamamia.
woensdag 3 oktober 2007 - 20:23
Pieter

Pieter

Mamamia, ik bedoelde eigenlijk die foto van Dirk
woensdag 3 oktober 2007 - 20:55
cactelders

Cactelders

Op een onbewaakt ogenblik blijkbaar , Pieter!! Volgens Chris Guidot ( Magic Chris) zou mijn Caudex een Raphionacme burkei zijn ipv een procumbens!
woensdag 3 oktober 2007 - 21:04
AlainFSD

AlainFSD

CITAAT:
Ik heb een foto van mijn Adenia lanceolata dan kan je zien hoe hij erbij staat.

">#666666;'> Ik heb een foto van mijn Adenia lanceolata dan kan je zien hoe hij erbij staat.

Hopelijk lukt de foto!!
Mamamia

Mmmm, lijkt in niets op een Adenia, toch niet op de soorten die ik ken/groei. Het si verdomd moeilijk om zonder degelijke bladeren een soort te bepalen maar mijn eksterogen vertellen mij dat je beter in de afdeling Raphionacme zou gaan zoeken ? R. burkei for example ?

Uw streekgenoot,

Alain
zondag 7 oktober 2007 - 00:58
Mamamia

Mamamia

Nog een probleempje!!
Moet ik als hij op winterrust gaat die stengels afknippen ( tot bij de caudex of iets langer? )
of helemaal niet ? Hij is ondertussen al zijn bladeren kwijt ( zielig zicht ! )

Groetjes,Mamamia
zondag 7 oktober 2007 - 18:17
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).