Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb ondertussen al ondervonden dat er echte kenners tussen de leden zitten,vandaar een vraagje.
Ik heb een paar Fockea edulis en die doen het goed.Een paar maanden geleden heb ik een
Adenia lanceolata ( ik weet niet of de naam wel klopt? ) gekocht en die doet het niet zo goed.Hij heeft
langwerpige bladeren en het is een mooie ronde caudex.De blaadjes worden geel en vallen af.Misschien
pas ik niet de juiste verzorging toe, vandaar! zeg mij eens, wat is de juiste verzorging voor caudexen.
De Adenia is een heel mooi klimmerke dat slaapt tijdens de winter en nu idd zijn bladeren verliest ,normale zaak dus! Geen water meer geven tot het voorjaar ,normaal pas terug beginnen water geven als hij het U toont met nieuwe groei!
De aard van het beestje kennen is bij caudexplanten minstens zo belangrijk als bij andere vetplanten ,er zijn er vele met verschillende behoeften !
Bekijk de site van Chris eens: http://site.voila.fr/MagicChris
Denk wel dat het een Adenia lanceolata is; hebben nog wel tamelijk ovale-langwerpige bladeren ipv volledig langwerpige; maar das ni zo duidelijk op de foto
En inderdaad stoppen met water geven zodra ze blad verliezen. Adenia's hebben 's winters wel 14° nodig; mijn Adenia globosa is deze winter gesneuveld bij 10°C
Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
@ Chris ,ik zit hier op 2 schermen te kijken om die Adenia en de Raphionacme te vergelijken en het valt op hoeveel gelijkenis die op foto met elkaar vertonen , ge hebt gelijk wat de taxatie van deze plant betreft denk ik!!
Zonder al te veel bladeren en zeker zonder bloemen is het niet makkelijk te zeggen volgens mij; ge zou ergens een flora van oost en zuid afrika op de kop moeten kunnen tikken. Mijn 3 soorten Raphionacme's hebben wel licht behaarde (precies viltachtige) bladeren (in de stijl van Uncarina). Geen idee of dit voor alle soorten geldt??
In ieder geval uit Raphionacme komt wit melksap (Milkweed familie), uit Adenia's niet (denk ik toch niet, correct me if I'm wrong); Mss niet te beste methode van determinatie maar kan wel helpen
Bedankt voor de vele reacties.Ik zet de plant vanaf nu rond de 13 - 15° en volgend
jaar zal ik nog een keertje een foto nemen ( als hij dan nog bestaat natuurlijk )
zodat jullie de juiste I.D. kunnen vaststellen.
Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
citeer]
bedankt">#666666;'> Dat zal niet zo dringend zijn denk ik Sonia , voor zover ik Uw collectie ken zijn er geen echte heetzakken bij hé!!!
citeer]
bedankt
Mmmm, lijkt in niets op een Adenia, toch niet op de soorten die ik ken/groei. Het si verdomd moeilijk om zonder degelijke bladeren een soort te bepalen maar mijn eksterogen vertellen mij dat je beter in de afdeling Raphionacme zou gaan zoeken ? R. burkei for example ?
Nog een probleempje!!
Moet ik als hij op winterrust gaat die stengels afknippen ( tot bij de caudex of iets langer? )
of helemaal niet ? Hij is ondertussen al zijn bladeren kwijt ( zielig zicht ! )