menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Geen sprinkhaan die het waagt...

Ga naar meest recente reactie

TomJ

TomJ

... om deze crassula te benaderen

T

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 20 juli 2009 - 22:20
Pieter

Pieter

Wow mooi hoor Tom. Werkt dat ook tegen wolluizen? De wolfspinnen die ik vroeger had zijn klein bier hiertegen als het over biologische bestrijding van plagen gaat
maandag 20 juli 2009 - 22:37
TomJ

TomJ

Hangt er vanaf hoe groot jou wolluizen zijn
Onder de 3 cm is hij niet geinteresseerd.

Tom
maandag 20 juli 2009 - 22:49
miriam

Miriam

enne is hij in bruikleen?
gratis eten hier en veel ,je krijgt hem met een rond buikje terug,van als ik die kleine vliegen hier kwijt ben
dinsdag 21 juli 2009 - 00:10
Matabish

Matabish

Oooooooooooohhhhhhhhhhhh...de liefde van mijn leven mijne 'Matabish'!!!

TomJ, nu zit ik hier gewoon te huilen...overdonderd door die mooie foto van die wonderbare 'Matabish'!!
Helemaal overweldigd door de emotie bij het zien van dat prachtige diertje.
Ik zie dat hij net zijn oude velletje kwijt is.
Dat was altijd leuk om te zien hoe hij die losse vellen met zijn 'pollekes' aftrok...
Goh, wat een mooie herinneringen haalt die bij mij boven...
In de zomer hopen spinnen en sprinkhanen vangen voor hem en in de winter vleesmaden kweken opdat
hij toch maar niks tekort zou komen!
Hoe lang heb jij hem al??
Volgens de mensen van de dierentuin worden ze maar een goeie twee jaar oud maar wij hebben hem
toch enkele maanden langer gehad en we wisten niet hoe oud hij was toen we hem kregen.
Stom misschien, maar ik moet efkes gaan uithuilen...

Hartelijke groetjes en een aaitje voor Matabishke,
Matabish.
dinsdag 21 juli 2009 - 01:26
TomJ

TomJ

Hangt ervan af welke soort je hebt.
Furcifer pardalis zou tot 8 jaar kunnen worden, terwijl 5 de norm is.
Hij is nu 1.5 jaar oud.
Maar sommige soorten leven korter dan andere.
Ik denk dat bv fucifer labordi maar een levenscyclus van 4-5 maanden heeft.
Hij is dol op sprinkhanen, maar vliegen en dergelijke negeert hij compleet.
Inderdaad, hij is net weer verveld.

T
dinsdag 21 juli 2009 - 02:47
Pieter

Pieter

Ik denk dat bv fucifer labordi maar een levenscyclus van 4-5 maanden heeft.
Meent ge dat? En ik denken dat reptielen hun baasjes steeds overleefden ...
dinsdag 21 juli 2009 - 09:01
TomJ

TomJ

Kameleons hebben tropische vochtigheid nodig.
Onze F. pardalis is dan wel nakweek, maar zijn voorouders komen oorspronkelijk van het noorden van Madagascar waar er bijna dagelijks tropische regens zijn.
In het zuiden van het eiland is het meer dan de helft van het jaar droog en zijn er maar 4-5 maand tropische regens.
De dieren volgen die cyclus.

Bij de planten in Zuidelijk Afrika is het min of meer hetzelfde:
de conos aan de andere kant van het continent hebben eenzelfde cyclus volgens de regens die er komen.
Ik vermoed dat veel van de grasaloes, euphorbias, etc van Madagascar een zelfde cyclus hebben naar gelang of ze van noord-, centraal-, of zuid-Madagascar komen.

Tom
dinsdag 21 juli 2009 - 09:17
Pieter

Pieter

Bedankt voor deze verduidelijking, Tom. Maar toch begrijp ik het niet goed. Dus in 4-5 maand worden deze dieren geboren, groeien ze op, worden ze volwassen, zorgen ze voor eieren en sterven ze? En die eieren? Die overleven dat de overige 7-8 maanden alleen in de droogte?
dinsdag 21 juli 2009 - 10:47
TomJ

TomJ

Dit geld niet voor mijn soort kameleon.

Maar er bestaat inderdaad een verwante soort van het zuiden van Madagascar die zo leeft.
Als je eens zoekt op de naam, dan moet je het verhaal vd phd-student tegenkomen: op sommige momenten vond ze er heel veel, op een volgende reis geen enkele en bij de derde expeditie vielen de dieren letterlijk als rijpe appels dood op de grond. Verder onderzoek heeft dan geleerd dat hun cyclus de meest extreme ooit waargenomen is bij reptielen.

T
dinsdag 21 juli 2009 - 11:28
Matabish

Matabish

Wij hadden ons 'Matabishke' zo'n 50 jaar geleden.
Hij/zij kwam uit het toenmalige Belgisch Congo, vandaar ook zijn Swahili-naam.
Mijn pa heeft toen voor hem een mooi groot terrarium gemaakt maar hij wandelde meestal vrij rond in de grote kamerplanten.
Ondanks hij koudbloedig was kende hij toch heel goed het verschil tussen ons en vreemden!
In die tijd zullen ze in de 'Zoo' ook nog wel niet veel geweten hebben over die diertjes.
Volgens de verzorger van het reptielenhuis toen, moesten ze elke twee jaar vervangen worden.
Gelukkig hebben we op 50 jaar veel bijgeleerd over dieren en kunnen ze nu, in gevangenschap, natuurlijk leven en sterven!
Al zie ik ze toch nog altijd liefst in vrijheid...

Weemoedige groetjes,
Matabish.
dinsdag 21 juli 2009 - 13:18
miriam

Miriam

50 j geleden??
dinsdag 21 juli 2009 - 13:30
Matabish

Matabish

Inderdaad, ja!! (zucht!!!)
dinsdag 21 juli 2009 - 14:00
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).