menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Cactus van entstam halen om op eigen wortel te zetten.

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Beste forumleden en cactuskenners,

Onlangs heb ik de cactus op de foto aan mijn verzameling toe mogen voegen. (Lobivia famatimensis)
Zoals op de foto te zien is, staat deze cactus geënt. Ik ben niet een groot liefhebber van geënte cactussen; persoonlijk heb ik het liefst mijn planten op eigen wortel. Ik meen ook dat dit een cactus is, die ook op eigen wortel voldoende groeit en bloeit.
Mijn gedachte is om deze plant rond deze tijd van de entstam af te snijden en de komende weken/maanden te laten drogen. Omstreeks april zal de wond voldoende gedroogd zijn en de weersomstandigheden goed zijn om de plant in een goed substraat te zetten om te laten wortelen.

Heb ik hiermee een goede methode om deze plant op eigen wortel te krijgen? Of heeft iemand een andere/betere suggestie?

Het zou jammer zijn deze cactus te verliezen. Als ik met genoemde methode een grote kans loop deze te verliezen, dan laat ik hem liever gewoon geënt staan. Of misschien is een ander tijdstip beter om bovengenoemde ingreep uit te voeren?

C&S Algemeen

dinsdag 8 februari 2011 - 21:12
Pieter

Pieter

Dat ziet er een hele mooie plant uit! Hij ziet er onderaan al redelijk verhout uit, doorgaans bemoeilijkt dat het bewortelen. En hoewel ik met deze soort geen ervaring heb, dacht ik gehoord te hebben dat het niet de gemakkelijkste is.
Je kan steeds proberen een scheutje te bewortelen (als je dat eraf wil halen natuurlijk).
dinsdag 8 februari 2011 - 21:26
cactelders

Cactelders

Als je twijfelt kan je hem oppotten in minder substraat ( lager ) en de entstamhoogte opvullen met grover gesteente zodat je de indruk krijgt dat hij niet ge-ent is. Zo heb ik er wel een paar staan !
dinsdag 8 februari 2011 - 23:00
Harry54

Harry54

Minto,
een lastige.
Vorig seizoen tweemaal met een scheut geprobeerd, maar beide keren kwijnde de stek weg. Bloeiede zelfs, maar had uiteindelijk geen wortels.
Ik heb voor deze kennelijk de juiste methode nog niet gevonden.

Kan je hem niet gewoon langzamerhand wat dieper zetten, zodat je de entstam niet meer ziet?
groet Harry

ps. ik zie nu dat Dirk hetzelfde suggereert.
dinsdag 8 februari 2011 - 23:17
Minto

Minto

Dat is dan misschien het beste, want ik wil toch niet graag deze plant verliezen. Ik vind het ook wel een beetje jammer om er een scheutje af te halen om die proberen te laten wortelen.
Hij blijft maar op de entstam staan. Zo erg is het nou ook weer niet. Vooral niet als ik hem zo oppot, dat de entstam niet meer te zien is.
Hartelijk dank voor jullie tips.
woensdag 9 februari 2011 - 09:17
Tjeuke01

Tjeuke01

Minto,

Ik heb verschillende varieteiten van Lobivia famatimensis, allen op eigen wortel maar dan wel zelf gezaaid.
De enige varieteit die bij mij moeilijk doet is Lob. famatimensis var. bonniae.

Het mooie exemplaar van jouw zou ik zeker niet proberen op eigen wortel te krijgen.
De kans is inderdaad erg groot dat dit niet meer lukt wat jammer zou zijn.
Een stek laten bewortelen zou in mijn ogen wel mogelijk zijn.
Ik gebruik als stekgrond alleen cocopeat, maar oppassen, stek goed laten in drogen en de stekgrond zeker niet vochtig maken i.v.m. rot.
Ik zou dit in mei of juni proberen.

Bijgevoegd, foto van Lobivia famatimensis var. bonniae

Groeten, en succes !

C&S Algemeen

woensdag 9 februari 2011 - 18:37
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).